Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Advertisements

Definitiestudie.
Hoofdstuk 10 Afsluiting van het project
KWALITEITSHANDBOEK VOOR DE ERKENDE ZWEEFVLIEGTECHNICUS
Hoofdstuk 5 Detailplanning
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Een startersgids voor innovatie
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
1 KWALITEIT EN CAPACITEIT DE PLANNING EN DE UITVOERING.
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
Hoofdstuk 3 Van begin tot eind
Informatica 1, Blok 1, Hoofdstuk 2
Specificatiefase Training Versie 0.2, laatste update 2009/04/01 MS.
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Hoofdstuk 7 Risicomanagement
Hoofdstuk 9 Projectuitvoering Controle en Correctie
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Proces en Product.
Testen upgrade Blackboard
De essentie van kwaliteit
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Functioneel Ontwerp.
Opleiden van medewerkers
NGO’s in het OOG van de STORM. “Hoe goed is het goede doel?” “Van elke € 100 gaat er slechts één naar het Zuiden” “Geen financiële transparantie in de.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Introductie OHSAS
Zonnekeur Installateur Solar days 2014, Wageningen Gerard van Amerongen Stichting DEPK 1.
Kwaliteit in productie
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Boekhouden Groep 2 GJ de Boer Mei k3c
Beheer in BedrijfsContext AD ICT Leerjaar 2 George Pluimakers Module: ICTBBC01DX Studiejaar 2013/2014.
H3 Inzicht.
H11 Afronden. Opleveren Opdrachtgever vroegtijdig betrekken bij opleveren. Zo voorkom je verrassingen Opleveren van deelprojecten sluit ‘hoofdstukken’
Ontwikkelingen brandpreventie elektrotechnische risico’s John de Weerd.
Ontwikkeltraject doorlopende leerlijn VMBO-MBO2 Udens College & ROC de Leijgraaf presenteren……
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
BEPALING VAN DE ONDERHOUDS-SCOPE VOOR REGEL- EN BLOKKLEPPEN RUUD DE COCQ.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Evaluatie [projectnaam]
Voeg hier een foto van het product in
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Smart World Workshop Scrum en Design Thinking
Woldwijk De Prestatievergunning Een bijzondere omgevingsvergunning Gert Blekkenhorst (Lexnova) en Peter Homan (Omgevingsteam Woldwijk) versie
Testen in MISUT Onderwijs
Blackboard Testproces
Product van TU Delft, SEC
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Titel van wetenschappelijk project
Overlegvergadering Woonbelang-BOC
Evaluatie [Projectnaam]
Is testen een project op zich?
Productnaam.
Voeg hier een foto van het product in
Stap drie bij projecten
Product van TU Delft, SEC
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Software Development fundamentals
<Geef de titel van het probleem op>
[Naam project] [Naam presentator]
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking Projectmanagement Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking © Thomas W. de Boer 2005

Kwaliteitsbewaking Zorgen dat je project efficiënt en effectief is Uitvoeren met minimale inzet Kwaliteit van het project Projectbewaking – zie hoofdstuk 9 Effectief De klant leveren wat hij wil hebben/nodig heeft Kwaliteit van het eindproduct Productbewaking © Thomas W. de Boer 2005

Kwaliteit van het eindproduct Voldoen aan de technische wensen Zoals vermeld in de specificatie Aangevuld met extra’s in de loop van het project Voldoen aan de expliciete vraag Voldoen aan de functionele wensen De klant gebruikt het product ergens voor Voldoet het product daarvoor? Meedenken met de klant © Thomas W. de Boer 2005

Belangrijke aspecten Niet-functionele wensen en eisen Beperkt tijdsbeslag op anderen Milieu-eisen … Kwaliteitsbewaking is teamwerk … … of je doet het met zijn allen, of het gaat fout … en vereist een kwaliteitsmanager … die bevoegdheden heeft © Thomas W. de Boer 2005

Functies kwaliteitsplan Formele beschrijving van wat de klant wil Kader voor medewerkers Bron van vertrouwen tussen klant en projectorganisatie Triggert nadenken over het eindproduct Goede feedback naar de klant Toont goede wil © Thomas W. de Boer 2005

Kwaliteit: concepten Kwaliteitsvermindering Kwaliteitsbewaking Het eindproduct wijkt ongewenst af van de wensen van de klant Kwaliteitsbewaking Voorkomen en herstellen van kwaliteitsvermindering Preventie Actie om te voorkomen dat er ongewenste afwijkingen ontstaan t.o.v. de specificaties Evaluatie Inspecteren en testen van het eindproduct © Thomas W. de Boer 2005

Testen en falen Intern falen Extern falen Afwijkingen worden ontdekt bij testen binnen het project Meestal geen probleem en goed te repareren Extern falen Afwijkingen worden ontdekt door de klant Vaak een probleem Product moet worden teruggehaald of er is reparatie bij de klant nodig Klant verliest vertrouwen en/of raakt geïrriteerd © Thomas W. de Boer 2005

Uitvoering en controle © Thomas W. de Boer 2005

Inspectie Controle vooraf aan de hand van de specificaties Controle van eigenschappen van materialen functies van het eindproduct speciale wensen van de klant Bijhouden in het inspectielogboek … aan de hand van inspectieformulieren © Thomas W. de Boer 2005

Inspectieformulier © Thomas W. de Boer 2005 Inspectieformulier Naam inspecteur: Datum: Geïnspecteerde beschrijving Nummer Titel Betreft deelproduct: Versie Beschrijving goedgekeurd? (ja/nee) Indien niet goedgekeurd, voorstel tot verandering: Gemeld aan: Naam: Veranderingen doorgevoerd? (ja/nee) Indien ja: Indien nee: Reden voor niet wijzigen © Thomas W. de Boer 2005

Soorten testen Moduletest Integratietest Totaaltest Acceptatietest Test van ieder deelproduct op zich Integratietest Test van een goedgekeurd deelproduct als onderdeel van een groter geheel Totaaltest Test van het eindproduct in zijn geheel Acceptatietest Totaaltest na installatie in de werkomgeving © Thomas W. de Boer 2005

Testen Controleren van (deel)producten op afwijkingen Controle van technische eigenschappen functionaliteit speciale wensen van de klant Controle aan de hand van ‘normale’ èn ‘abnormale’ gevallen Bijhouden in het testlogboek … aan de hand van testformulieren © Thomas W. de Boer 2005

Testformulier Probleem opgelost of veranderingen doorgevoerd? (ja/nee) Indien ja: Naam: Datum: Indien nee: Reden voor niet wijzigen Uitvoering van een test Naam tester: Datum: Getest deelproduct Nummer Naam Versie Nummer van de test: Test geslaagd? (ja/nee) Indien niet geslaagd, wat was het probleem?: (probleem vermelden - niet de oplossing) Suggestie voor oplossing: Gemeld aan: Naam: © Thomas W. de Boer 2005

Procedure Stel per deelproduct een testwerkgroep samen De testwerkgroep … nodigt mensen uit voor Inspectie Testen … bedenkt zo nodig testen … regisseert de uitvoering ervan Bijhouden in het testdraaiboek © Thomas W. de Boer 2005

Testdraaiboek Nummer van de test Beoogde tester Beoogde datum Werkelijke tester Werkelijke datum Resultaat van de test Indien nodig: datum verandering gereed Nummer van de hertest na verandering © Thomas W. de Boer 2005

Praktijk! Maak de opdrachten bij hoofdstuk 6 Bepaal welke onderdelen in aanmerking komen voor kwaliteitsbewaking Stel een kwaliteitsplan op Neem een bepaald onderdeel en werk draaiboeken en logboeken uit voor kwaliteitsbewaking. © Thomas W. de Boer 2005