De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
De gebruikte afbeeldingen

2 Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Financieel management Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie

3 Tactisch support Tactisch support Behoefte- management
Contract- management

4 Relatie behoefteplan - PDC
Contract-management Operationeel en Change support Behoeftemanagement Aanpassing Feedback / aanpassing Gebruikersgroep 1 - Afgenomen producten - Afgenomen diensten Leveranciers Producten: 1. …. 2. …. …. Diensten: Intern FS, AS en IS Producten: 1. …. 2. …. …. Diensten: Product-diensten catalogus Producten: 1. …. 2. …. …. Diensten: Gebruikersgroep 2 - Afgenomen producten - Afgenomen diensten Gebruikersgroep 3 - Afgenomen producten - Afgenomen diensten Levering

5 Relatie behoefteplan – PDC (Cloud only)
Contract-management Operationeel en Change support Behoeftemanagement Aanpassing Feedback / aanpassing Gebruikersgroep 1 - Afgenomen producten - Afgenomen diensten Leveranciers (FS), AS en IS Producten: 1. …. 2. …. …. Diensten: Intern FS Producten: 1. …. 2. …. …. Diensten: Product-diensten catalogus Producten: 1. …. 2. …. …. Diensten: Gebruikersgroep 2 - Afgenomen producten - Afgenomen diensten Gebruikersgroep 3 - Afgenomen producten - Afgenomen diensten Levering

6 Relaties Tactisch (intern) en Management support
Kaders op het gebied van financiën, capaciteit en kwaliteit. Financieel management Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management “Wat” gaan we komend jaar doen? “Waarom” gaan we dat volgend jaar doen? “Wie” gaat het volgend jaar doen? “Wanneer” gaan we dat volgend jaar doen? “Waar” gaat het komend jaar gedaan worden? “Hoe” gaan we het komend jaar doen? “Wat” gaan we komend jaar extern beleggen? “Wie” van de externe partijen gaat het het volgend jaar doen? “Wanneer” gaan we dat volgend jaar extern doen? “Hoe” gaan we het komend jaar met externe partijen samenwerken? Kwaliteits- management

7 Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Financieel management Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie

8

9 Hoofdstuk 7.1 Taakgebied Behoeftemanagement
De gebruikte afbeeldingen

10 Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen toekomstige computertechnologie Financieel management Strategie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie

11 Behoeftemanagement - jaarcyclus
Evalueren Huidig jaar Vorig jaar Komend jaar Afwegen en beslissen Opstellen behoefteplan (laten) uitvoeren behoefteplan, bewaken en bijstellen sept/okt Inventari-seren

12 Inventarisatie voor behoefteplan komend jaar
Mogelijke aanpassing omvang behoefteplan via Management support (financiën/capaciteit) Organisatiebrede strategische aanpassingen Behoefteplan Bedrijfsproces 3 Bedrijfsproces 2 Wensen voor aanpassing Uit te voeren wensen Doorgaande operatie Huidige operatie Uit te voeren wensen Doorgaande operatie Bedrijfsproces 1 Wensen voor aanpassing Huidige operatie Uitfaseren

13 Relaties op een andere manier vormgegeven
Wil Krijgt Gaat doen Doet Gaat leveren Levert Behoefte Uitdaging Aanpassing PDC Toekomstige PDC Toekomstige contracten Contracten Volgend jaar Intern FB/AS/IS Leverancier Nu Klant

14 Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Financieel management Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie

15 Behoeftemanagement - scoringslijst
Voorstel: ………………………………….. Score Weging Totaal Bijdrage aan bedrijfsstrategie 1-10 5 Bijdrage aan effectiviteit 3 Bijdrage aan efficiency Kans op financiële schade 1-7 Kans op imagoschade Vereisten vanuit interne kaders 1-5 …. Totaalscore:

16 Behoeftemanagement - Aanpassen jaarplan
Voorstel maken met consequen- ties lopende werkzaamheden Scoren Nieuw voorstel (project / behoefte) Lijst huidig jaarplan aanpassen Hoger dan laagste op lijst? nee ja Opnemen in volgend jaarplan Akkoord? Uitvoeren, evt. temporiseren weggevallen onderdelen 1. 2. 3. 4. 5. 6.

17 Relatie behoefteplan - PDC
Huidige jaar Behoefteplan 1. …. 2. …. 3. …. …. Product-Diensten catalogus Producten: Diensten: Komend jaar

18 Behoeftemanagement - Aanpassen PDC
Verzamelen data product / dienst Aanpassing (voortkomend uit behoefteplan) Publiceren aangepaste PDC Goed- gekeurd? nee ja Aanpassen PDC Nazorg 1. 2. 3. 4. 5.

19 Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Financieel management Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie

20 Voortschrijdend behoefteplan
toevoegen Afgerond kwartaal Behoefteplan 1. …. 2. …. 3. …. …. Nieuw kwartaal afvoeren

21 Uitvoering van behoefteplan kan leiden tot andere verhoudingen in budgetten en capaciteitsplanningen
uitvoering jaarplan Aanpassingen (40%) Aanpassingen (35%) Operationele werkzaamheden (65%) Operationele werkzaamheden (60%) jaar X jaar X + 1

22 Creatie eerste versie PDC
1. Present Mode of Operation Template 2. Inventarisatie huidige beschrijvingen 5. Integratie 3. Inventarisatie huidige afspraken gebruikers Voortgangsbewaking 6. Zoek en vul “witte vlekken” 4. Inventarisatie huidige contracten leveranciers 7. Afstemming op strategie 8. Evaluatie & afronding

23

24 Hoofdstuk 7.2 Taakgebied Contractmanagement
De gebruikte afbeeldingen

25 Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen toekomstige computertechnologie Financieel management Strategie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie

26 BiSL - contractmanagement
Interne IT SLA’s Business BIM Externe IT Contracten Business SLA’s Interne IT Contracten Externe IT BIM

27 MCTL– Contractmanagement
Externe leveranciers Contracten FS / IS / AS Productie HRM Fac. dienst Business ….

28 Contractmanagement - jaarcyclus
Evalueren Huidig jaar Vorig jaar Komend jaar Vaststellen afspraken Contracten maken/wijzigen/beëindigen Doen uitvoeren contracten, bewaken en bijstellen sept/okt Werkelijke performance

29 Opbouw leverancierscriteria
Bijv. Wet Bibob, Social return, certificeringen Bijv. continuïteitseisen Bijv. beveiliging van financiële omgeving (ook intern) Bijv. specifieke eisen in geval van apparatuur op remote locaties 1. Organisatiebrede criteria 3. Domeinspecifieke criteria 2. Criteria functioneel, applicatie en infra support 4. Gevalspecifieke criteria Helder en consistent over de verschillende systemen heen en ook continuïteit in de tijd. -> Daarbinnen verdeling in knock-out criteria (moet aan zijn voldaan) en overige criteria die m.b.v. weegfactoren kunnen worden beoordeeld, waarbij minimum aantal punten moet worden behaald)

30 Nieuw contract afsluiten
Ondertekening Contract opstellen Toetsen Behoefte / PvE (Plan van Eisen) Vastleggen / overdracht beheer Akkoord? nee ja Contractadministratie Beheerorganisatie 1. 2. 3. 4. 5.

31 Contract aanpassen 1. 3. 2. 4. 5. 7. 6. 8. 9. nee ja
Ondertekening Onderhandeling Toetsen Behoefte aan wijziging gebruikers of leverancier Vastleggen / overdracht beheer Verlenging / evaluatie Voldoet nee ja Contractadministratie Beheerorganisatie Einde contract? Evt. tijdelijke verlenging Opstarten selectie / aanbesteding 1. 3. 2. 4. 5. 7. 6. 8. 9.

32 Contract beëindiging 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. nee ja
Uitfasering Communicatie met lev. en klant Beoordelen Einde behoefte / EOL (End of Life) / functionele vervanging / faillissement / geschil Vastleggen / overdracht beheer Beëind. conform contract? nee ja Contractadministratie Beheerorganisatie Juridisch traject Toetsen Einde looptijd contract Verlengen? 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7.

33 Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Financieel management Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie


Download ppt "Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support"

Verwante presentaties


Ads door Google