Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Het nieuwe spelen is oud
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
CENTRUM GANSPOEL vzw 7 april Centrum Ganspoel Ganspoel wil zich profileren als gespecialiseerd centrum dat in deskundige en vraaggestuurde ondersteuning.
Bewegen met laag niveau leerlingen
Sensorische Informatie Verwerking
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Haptonomie.
Stiltewandelingen en –ervaringen in het stil gebied Zwarteput in Zutendaal.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Snoezelen snuffelen doezelen.
hoe autismevriendelijk ben ik
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Hoofdstuk 4 Sensomotoriek.
Centrale Zenuw Stelsel
Human Dynamics.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Initiator Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator Didactiek
Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek
Inleiding: Bouwstenen van het didactisch proces
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
Prikkels in de groep 4 juni 2013 Yvonne Bijl.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Ontwikkelingsgericht werken in Vaktherapie
Groepsavond 5c 28 augustus 2012 Welkom. Logo Sjtadssjool.
Dementie Omgaan met de gevolgen van dementie .
De sensomotorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve en visuele beperking (doofblind) en de rol van kinderfysiotherapie Masoud Salavati.
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Mediawijsheid.
Ontwikkelingspsychologie
Stimulerend Snoezelen
m Welkom op de informatieavond van groep 1-2 schooljaar
Informatie avond 2 september 2015 Welkom. Agenda Welkom Wat voor school zijn wij? Wat doen we?
Het zenuwstelsel.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Welkom bij de Week van het Succes! Workshop Elevator pitch
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Voelsprieten Informatieavond
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Wat is DRAMA??.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Module 11 Verstandelijk beperkten zorg Lesweek 4
Somatic Movement Lichaamsbewustzijn, cognitie en gedragsverandering
Sensomotoriek Elise van Weene
Sensomotoriek Elise van Weene
Bewegen legt de basis voor de totale ontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost SSSt-ruimte Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost

Snoezelen Stiepelen Sherborne SSSt-ruimte

Waarom snoezelen in de SSSt-ruimte? snoezelmobiel…

Snoezelen Wat is snoezelen? snuffelen doezelen

Snoezelen Waar en hoe is snoezelen ontstaan? 1966: sensorisch cafetaria te Nederland  prikkelen zintuigen 1978: activiteitentent te Nederland  ontstaan snoezelen  snoezelruimte 1980: succes in Vlaanderen

De doelstellingen van snoezelen: zintuiglijke waarneming d.m.v. prikkels sfeer van rust eigen tempo woordenschat uitbreiden verwondering contactbevorderend genieten affectief contact

Snoezelen is een proces opbouw van sfeer opbouwen van een affectief contact uitbreiden van het waarnemingsveld

Waarom stiepelen in de SSSt-ruimte? verder gaan dan snoezelen een breder publiek aantrekken door contact met het Dominiek Savio instituut

Stiepelen Wat is stiepelen? stimulerend spelen

Waar en hoe is stiepelen ontstaan? In het Dominiek Savio Instituut in Gits, B.O. type 4. hoe? probleem: motorische beperkingen van type 4-kinderen  achterstand sensomotoriek oplossing: exploratie van zintuigen  sensomotoriek beter laten ontwikkelen

Op welke pedagogische achtergronden is stiepelen gebaseerd? spelen ervaringsgerichte ontwikkeling sensomotorische integratie

Spelen Waarom kiezen kinderen om te spelen? hoofddoel van spelen = plezier maken, niet iets leren  vrijheid en fantasie Wat betekent spelen voor de ontwikkeling van het kind? spelen = iets doen wat je plezierig vindt spelen = iets wat bijdraagt tot de algemene ontwikkeling van het kind

Op welke pedagogische achtergronden is stiepelen gebaseerd? spelen ervaringsgerichte ontwikkeling sensomotorische integratie

Ervaringsgerichte ontwikkeling het begrip “ervaring” 4 manieren om ervaringen te ordenen lichaamsgebonden associatief structurerende ordening vormgevende ordening verband met stiepelen

Op welke pedagogische achtergronden is stiepelen gebaseerd? spelen ervaringsgerichte ontwikkeling sensomotorische integratie

Sensomotorische integratie wat? sensorische prikkels motorisch competent zijn structurerende ordening vormgevende ordening verband met stiepelen

Sherborne Waarom Sherborne in de SSSt-ruimte? snoezelen en stiepelen  IK-relatie Sherborne  WIJ-relatie!

Sherborne Wat is Sherborne? uitgangspunt: je lekker in je vel voelen stichtster: Veronica Sherborne

De filosofie van Sherborne: basisveiligheid ik-bewustzijn sociaal zijn

De doelstelling van Sherborne: een stevig basisvertrouwen en een creatieve zelfexpressie bij kinderen bevorderen wordt bereikt door te werken aan: lichaamsbewustzijn ruimtebewustzijn relaties

Mogelijke resultaten bij het kind : Sherborne Mogelijke resultaten bij het kind : grotere communicatiedrang verhoogd zelfbeeld en zelfvertrouwen aandachtsverbetering betere relatievorming verbeterde psychomotorische ontwikkeling verhoogde concentratie emotioneel stabieler en expressiever het kind kan meer genieten soepelere bewegingen

Mogelijke resultaten bij de begeleider : Sherborne Mogelijke resultaten bij de begeleider : plezier beleven leren spelen inzicht in non-verbale communicatie meer observeren zelfontplooiing rustiger worden relaties met kinderen verbeteren

De soorten bewegingen: Sherborne De soorten bewegingen: lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn bewustworden van de ruimte bewustworden van anderen

Lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn Bewustworden van de romp Bewustworden van de gewichtsdragende lichaamsdelen de knieën het bekken Bewustworden van de perifere lichaamsdelen de voeten de handen het hoofd

De soorten bewegingen: Sherborne De soorten bewegingen: lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn bewustworden van de ruimte bewustworden van anderen

Bewustworden van de ruimte de persoonlijke ruimte de algemene ruimte

De soorten bewegingen: Sherborne De soorten bewegingen: lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn bewustworden van de ruimte bewustworden van anderen

Bewustworden van anderen met-elkaar-relaties tegen-elkaar-relaties samen-relaties