Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost SSSt-ruimte Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost
Snoezelen Stiepelen Sherborne SSSt-ruimte
Waarom snoezelen in de SSSt-ruimte? snoezelmobiel…
Snoezelen Wat is snoezelen? snuffelen doezelen
Snoezelen Waar en hoe is snoezelen ontstaan? 1966: sensorisch cafetaria te Nederland prikkelen zintuigen 1978: activiteitentent te Nederland ontstaan snoezelen snoezelruimte 1980: succes in Vlaanderen
De doelstellingen van snoezelen: zintuiglijke waarneming d.m.v. prikkels sfeer van rust eigen tempo woordenschat uitbreiden verwondering contactbevorderend genieten affectief contact
Snoezelen is een proces opbouw van sfeer opbouwen van een affectief contact uitbreiden van het waarnemingsveld
Waarom stiepelen in de SSSt-ruimte? verder gaan dan snoezelen een breder publiek aantrekken door contact met het Dominiek Savio instituut
Stiepelen Wat is stiepelen? stimulerend spelen
Waar en hoe is stiepelen ontstaan? In het Dominiek Savio Instituut in Gits, B.O. type 4. hoe? probleem: motorische beperkingen van type 4-kinderen achterstand sensomotoriek oplossing: exploratie van zintuigen sensomotoriek beter laten ontwikkelen
Op welke pedagogische achtergronden is stiepelen gebaseerd? spelen ervaringsgerichte ontwikkeling sensomotorische integratie
Spelen Waarom kiezen kinderen om te spelen? hoofddoel van spelen = plezier maken, niet iets leren vrijheid en fantasie Wat betekent spelen voor de ontwikkeling van het kind? spelen = iets doen wat je plezierig vindt spelen = iets wat bijdraagt tot de algemene ontwikkeling van het kind
Op welke pedagogische achtergronden is stiepelen gebaseerd? spelen ervaringsgerichte ontwikkeling sensomotorische integratie
Ervaringsgerichte ontwikkeling het begrip “ervaring” 4 manieren om ervaringen te ordenen lichaamsgebonden associatief structurerende ordening vormgevende ordening verband met stiepelen
Op welke pedagogische achtergronden is stiepelen gebaseerd? spelen ervaringsgerichte ontwikkeling sensomotorische integratie
Sensomotorische integratie wat? sensorische prikkels motorisch competent zijn structurerende ordening vormgevende ordening verband met stiepelen
Sherborne Waarom Sherborne in de SSSt-ruimte? snoezelen en stiepelen IK-relatie Sherborne WIJ-relatie!
Sherborne Wat is Sherborne? uitgangspunt: je lekker in je vel voelen stichtster: Veronica Sherborne
De filosofie van Sherborne: basisveiligheid ik-bewustzijn sociaal zijn
De doelstelling van Sherborne: een stevig basisvertrouwen en een creatieve zelfexpressie bij kinderen bevorderen wordt bereikt door te werken aan: lichaamsbewustzijn ruimtebewustzijn relaties
Mogelijke resultaten bij het kind : Sherborne Mogelijke resultaten bij het kind : grotere communicatiedrang verhoogd zelfbeeld en zelfvertrouwen aandachtsverbetering betere relatievorming verbeterde psychomotorische ontwikkeling verhoogde concentratie emotioneel stabieler en expressiever het kind kan meer genieten soepelere bewegingen
Mogelijke resultaten bij de begeleider : Sherborne Mogelijke resultaten bij de begeleider : plezier beleven leren spelen inzicht in non-verbale communicatie meer observeren zelfontplooiing rustiger worden relaties met kinderen verbeteren
De soorten bewegingen: Sherborne De soorten bewegingen: lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn bewustworden van de ruimte bewustworden van anderen
Lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn Bewustworden van de romp Bewustworden van de gewichtsdragende lichaamsdelen de knieën het bekken Bewustworden van de perifere lichaamsdelen de voeten de handen het hoofd
De soorten bewegingen: Sherborne De soorten bewegingen: lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn bewustworden van de ruimte bewustworden van anderen
Bewustworden van de ruimte de persoonlijke ruimte de algemene ruimte
De soorten bewegingen: Sherborne De soorten bewegingen: lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn bewustworden van de ruimte bewustworden van anderen
Bewustworden van anderen met-elkaar-relaties tegen-elkaar-relaties samen-relaties