Beleidsvoerend vermogen en welbevinden van de schoolleider

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Gedragsproblemen
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Kwaliteitszorgsysteem SPO
Baanbrekers! Bevordering van participatie arbeidsgehandicapten in >
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Het opleidingsprofiel:
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Ervaringen Implementatie in Nederland
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Op school en in de scholengemeenschap
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
vanuit een herstelgerichte visie!
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
WELKOM Directeurs coördinatie scholengemeenschappen februari 2009.
Geïntegreerde schoolverbetering
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Experten in de derde graad Proefproject
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Bestuurlijke optimalisatie en schaalvergroting (= BOS)
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Participatiewet en Wajong 2015
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Leiding geven aan school ontwikkeling
In gesprek over werkdruk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Beleidsvoerend vermogen en welbevinden van de schoolleider Geert Devos Universiteit Gent Vlerick Leuven Gent Management School Universiteit Antwerpen

Inhoud Beleidsvoerend vermogen in Vlaamse basis- en secundaire scholen Functioneren en welbevinden van directeurs in het basisonderwijs

Beleidsvoerend vermogen Is de mate waarin de scholen in staat zijn om een zelfstandig beleid te voeren en de mate waarin de activiteiten van de leerkrachten en de directeur op elkaar afgestemd zijn. contested zone beheersmatig Hanson (1979) onderwijskundig leerkrachten leerkrachten en directeur directeur

1. Beleidsvoerend vermogen: analysekader VIER beleidsthema’s -pedagogisch project evaluatiebeleid van leerlingen nascholingsbeleid aankoopbeleid didactisch materiaal ---------------------- systematiek (plan-uitvoering-opvolging) cohesie 1. Beleidsvoerend vermogen: analysekader Structuren directeur leerkrachten IM/schoolbestuur middenkader scholengemeenschap ZEVEN dragers - leiderschap - doelgerichte visie - participatieve besluitvorming - samenwerking leerkrachten - responsief vermogen - reflecterend vermogen - innovaties

2. Methode: kwalitatief onderzoek Leidraad van interviews: Inleiding - Gegevens van de school (anciënn dir., N lln, N lkr’en, SG, …) - Organigram (middenkader van de school, directieteam, …) De ervaren beleidsruimte en beperkingen Zeven dragers van beleidsvoerend vermogen bij het beleid van leerlingenevaluatie het nascholingsbeleid het aankoopbeleid van didactisch materiaal het beleid van het pedagogisch project In totaal namen deel 6 basis- en 7 secundaire scholen

2. Methode: kwantitatief onderzoek (survey) Achtergrondgegevens (leeftijd, anciënn., sekse, vorm, niveau) Schalen: Sterkte schoolvisie (6 it.) en gezamenlijke doelgerichtheid (7 it.) Begeleidend leiderschap (7 it.) en organiserend leiderschap (5 it.) Responsiviteit tav omgeving (7 it.) /responsiviteit tav de ouders (6 it.) Reflecterend handelen (9 it.) Innoverend vermogen (5 it.) Samenwerking van leerkrachten (9 it.) Participatieve besluitvorming (3 it.) Institutionele kwetsbaarheid (5 it.) Invloed van actoren op vier concrete beleidsdomeinen Beleidsruimte (vermeerdering, vermindering, geen verandering) In totaal vulden 63 basisscholen (N=1123 leerkrachten) en 66 secundaire scholen (N=1621 leerkrachten) de vragenlijst in.

3. Resultaten: De combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve analyse In diepte Representatief (in breedte) Concrete voorbeelden (verrijkend) Meetbaar / vergelijkbaarheid Schoolcontext / cultuur Wetenschapp. model MODEL van beleidsvoerend vermogen StdYX R² 1. Doelgerichtheid van de schoolvisie 0.92 0.84 2. Innovaties 0.85 0.72 3. Samenwerking tussen leerkrachten 0.71 4. Reflecterend handelen over de school 0.83 0.68 5. Begeleidend aspect directeur 0.73 0.53 6. Organiserend aspect directeur 7. Participatieve besluitvorming 8. Responsiviteit t.a.v.ouders 0.26 9. Reflecterend handelen bij leerkrachten 0.66 0.44 10. Responsiviteit t.a.v.omgeving 0.51 0.46

3. Resultaten: tien scholen bekeken visie Begel. leider-schap Organ Leider-schap Respo ouders Respo omge refl bij lkn refl bij school innov in-spraak samen-werk. beleidverm. 1 -0,057 0,283 0,097 0,123 0,050 1,184 0,781 0,448 0,251 0,370 0,512 3 -0,325 -0,076 0,192 -0,910 -0,915 0,942 -0,622 -1,117 -0,988 -1,307 -0,551 4 -0,102 -0,184 -0,188 -0,169 -0,266 -0,082 0,135 -0,113 -0,443 -0,168 5 0,614 -1,370 0,572 -1,156 -0,827 -0,925 0,244 0,644 0,300 0,269 -0,185 6 2,224 1,541 1,378 1,598 2,638 2,370 2,614 1,857 0,980 2,505 2,413 8 0,101 0,906 0,623 0,064 -0,475 -0,216 -0,310 0,405 0,919 -0,079 0,289 9 0,446 0,195 -0,423 -1,378 0,862 1,585 0,009 -0,220 -0,838 0,175 10 0,741 1,064 0,558 0,795 1,330 -0,623 0,470 1,284 0,836 0,734 0,814 11 -1,427 -1,385 -0,642 0,454 0,058 -1,294 -0,254 -1,354 -0,414 -0,187 -0,929 13 0,643 0,708 0,560 0,697 -0,557 -0,336 -0,309 1,328 0,947 0,789 0,586

3. Resultaten: bevestiging Bevestiging van kwalitatief en kwantitatief onderzoek School 10 (SO): hoog beleidsvoerend vermogen sterke cohesie: doordrongen appreciatie van het leiderschap bottom-up innovaties (=olievlek principe) School 3 (BaO): minder sterk beleidsvoerend vermogen weinig cohesie in het schoolbeleid (KO en LO apart beleid) weinig inspraak en samenwerking van leerkrachten innovaties worden als ‘belastend’ ervaren visie 0,741 begel. 1,064 organ 0,558 resp 0,795 resp 1,330 refl -0,623 0,470 innov 1,284 inspr 0,836 samen 0,734 BV 0,814 visie -0,325 begel. -0,076 Organ 0,192 resp -0,910 -0,915 refl 0,942 -0,622 innov -1,117 inspr -0,988 Samen -1,307 BV -0,551

3. Resultaten: nuancering Nuancering van kwalitatief en kwantitatief onderzoek School 5 (BaO) kwantitatief: eerder laag < > kwalitatief: eerder hoog coherent beleid: sterke homogene visie tekort van begeleidend leiderschap wordt opgevangen door sterke structuren en systemen ‘responsief vermogen’: ouders en omgeving geven weinig respons extreme scores op schalen wordt in rekening gebracht bij de totaal score van ‘beleidsvoerend vermogen’. visie 0,614 begel -1,370 Organ 0,572 resp -1,156 -0,827 refl -0,925 0,244 Innov 0,644 inspr 0,300 Samen 0,269 BV -0,185

3. Resultaten Beleidsruimte: geen of weinig verandering in beleidsruimte minst verandering in ruimte: personeels- en financieel beleid voldoende ruimte: onderwijskundig beleid en pedagogische visie Beïnvloedende factoren voor beleidsvoerend vermogen KO > LO, BaO geen invloed van schoolgrootte, geen invloed van leeftijd lerarenteam ervaren directieteam > onervaren team (secundair) hoe meer vrouwelijke leerkrachten/MK, hoe beter beleidsv. vermogen (secundair)

2. Functioneren en welbevinden van directeurs in basisonderwijs Inhoud Methode Resultaten onderzoek Beleidsaanbevelingen

1. Methode 46 basisscholen Representatief volgens net, grootte, provincie, leerlingenpopulatie Interviews met alle directeurs Schriftelijke vragenlijsten van alle directeurs Schriftelijke bevraging bij de leerkrachten (N=700) – respons > 70% per school

Methode Resultaten onderzoek Beleidsaanbevelingen Inhoud Methode Resultaten onderzoek Beleidsaanbevelingen

Verklaringsmodel Prestatiegerichtheid Doelmatigheidsbeleving Functioneren directeur Taakprofiel Leiderschapsrol Timemanagement Besluitvormingsstijl Welbevinden directeur Burn-out Jobtevredenheid Jobenthousiasme School-interne factoren Schoolcultuur visie samenwerking leiderschap participatie innovatie Welbevinden leerkrachten Externe factoren buiten de school Overheid Scholengemeenschap Schoolbestuur

Functioneren: 4 componenten Taakprofiel Regelgericht Leerlinggericht Gematigd Leiderschap Manager Strateeg Coach Innovator

Functioneren: 4 componenten Timemanagement Prioritaire taken Voorkeurstaken Tijdsbesteding Besluitvorming Alerte besluitvorming Doorschuiven Uitstellen Overhaasten

Prestatiegerichtheid Ik eis van mezelf kwaliteitsvol werk Ik neem mijn job ernstig op Ik hou van een uitdagende job Ik voel me verantwoordelijk voor mijn werk Ik tracht beter te worden in mijn werk Ik wil goed presteren in mijn werk Ik ben een plichtsgetrouwe werknemer

Functioneringsprofiel directeur van sterke schoolculturen Sterke prestatiegerichtheid Coachende leiderschapsrol Prioriteit: pedagogisch beleid en relaties met leerkrachten Tijdsbesteding in functie van prioriteiten Eerder leerlinggericht Alerte effectieve besluitvorming

Indicatoren schoolculturen Doelgerichtheid Leiderschap: Ondersteunend Structurerend Samenwerking Participatie Innovatie

Schoolcultuur en welbevinden leerkrachten Sterke schoolculturen hebben hoog welbevinden van leerkrachten Participatie en ondersteunend leiderschap Sterkste schoolculturen - evenwicht: Doelgerichtheid en structurerend leiderschap

Welbevinden directeurs Jobtevredenheid Jobenthousiasme Burn-out Emotionele uitputting Cynisme/depersonalisatie Gebrek aan persoonlijke bekwaamheid

Welbevinden directeurs Prestatiegerichtheid: pos/neg welbevinden Schoolcultuur : persoonlijke bekwaamheid Participatie & doelgerichtheid Participatie ook jobtevredenheid en jobenthousiasme Scholengemeenschap, schoolbestuur: Emotionele uitputting

Rol schoolexterne instanties: De overheid Negatieve factoren voor welbevinden: Problemen met wetgeving Te veel administratie Bevoogdende rol inspectie Werkbelasting Verloning

Rol schoolexterne instanties: De scholengemeenschap Soms positief soms negatief Vooral emotionele steun Nog geen grotere efficiëntie Negatief: tijdverlies, administratie en beknotting autonomie Vooral inzake personeelsbeleid

Rol schoolexterne instanties: Het schoolbestuur Soms positief soms negatief Professionele, financiële en affectieve steun Voldoende autonomie Soms amateurisme en gebrek aan verantwoordelijkheidszin

Methode Resultaten onderzoek Beleidsaanbevelingen

Gefocust competentieprofiel Leiderschap Visie-ontwikkeling Sociale vaardigheden

Ondersteunende omkadering bovenschools Juridisch/administratief, technisch, financieel Scholengemeenschap of schoolbestuur Wel secretariaat in de school Geen waterhoofden maar ten dienste van de scholen Huidige omkadering te beperkt Gevolgen aantrekkelijkheid functie directeur Wel inhoudelijke afspraken tussen directeurs

Onderwijsexterne reglementering De directeur is géén: brandweerman preventie-adviseur specialist in douchekranen of verwarmingsketels Laat de onderwijsexterne reglementering onderwijsexterne omkadering voorzien Laat de onderwijsinspectie zich beperken tot de inspectie van het onderwijs

Opleiding Pre-service met bijkomende kwalificatie: Verduidelijking van functie-inhoud Minimale competenties ontwikkelen Beperkte selectie Gelijk aan of vergelijkbaar met master opleiding Belangrijke praktijkcomponent Certifiëring van opleiding door overheid

Opleiding In-service: Beginnende directeurs Meer gespecialiseerde opleiding Inhoudelijk Situationeel: crisissen, moeilijke omstandigheden Ruimte voor een algemene opleiding Managers met ervaring leren het meest Netwerken stimuleren in gevestigde structuren o.m. in scholengemeenschappen

Verloning Iedereen weet het – over ratio en macht Het belang van de schoolleider CAO: doekje voor het bloeden of begin van echte opwaardering? Bijkomende kwalificatievereiste Laat ons competente, financieel gewaardeerde directeurs aantrekken, ontwikkelen en behouden

Rol van overheid Vereenvoudiging onderwijsreglementering Edulex, rondes van Vlaanderen, werkstations (aanbod) Opnieuw belang van professionalisering (vraag) Enorme belasting van onderwijsexterne reglementering Irritatie door overdreven controle op rand-aspecten onderwijs Plannen van bovenuit opgelegd

Rol van inspectie Aandacht voor implementatie, overleg, participatie en resultaten Rol van kwaliteitsbewaker erkend Bevoogdend optreden van sommige inspecteurs Grote administratieve belasting Lessen uit onderzoek beleidsvoerend vermogen

Schoolbesturen Professionele ontwikkeling Schaalvergroting – behoud band met lokale gemeenschap Belang van selectie, ondersteuning en evaluatie van directeur Belang van evenwicht: Klankbord, opnemen verantwoordelijkheid Respecteren van autonomie directeur

Scholengemeenschappen Mogelijkheid tot professionalisering van diensten en functies Mogelijkheden tot expertise-uitwisseling Geschikt platform voor netwerken van directeurs, zorgcoördinatoren, leerkrachten Meer autonomie inzake personeelsbeleid Scholengemeenschappen moeten ondersteunend blijven naar de scholen Geen waterhoofden!