How to “glocalize” your University of Applied Sciences using Transnational Living Labs as an instrument Arjan Koeslag Account Manager HBO-NESO 2 oktober.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoger onderwijs in Almere Frans Vos Rogier van der Wal Leertraject New Towns 6 juni 2011.
Advertisements

© Brainport Development, 2014 De kracht van samenwerking 1.
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Ineke Hoving Coördinatiepunt Structuurfondsen, EL&I
Het innovatiemodel van IMEC
Edukans 4 april 2017.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
In de praktijk van Noord Nederland Floor.de
Programma 9.30u – 9.40u Opening 9.40u – 10u RIS Noord-Nederland 10u – 12u Workshop 10u – 10.45u Reacties op de hoofdvragen, mindmapping u pauze.
Werken aan het beroep van morgen
Workshop Structuurfondsen
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
HET HAN-VALORISATIEGEN
André Perik EL&I Projectleider Structuurfondsen
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Smart Specialisation: Social Innovation 28 maart 2013 Prof.dr. Roel in ‘t Veld.
HOOFDSTUK 11 GLOBALISERING.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
TNO Automotive Interactie tussen Onderwijs en Industrie op de Automotive Campus Licole Consultancy1.
Herman Krommendam 23 september 2009
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Beleidsinformatie Jeugd
Waardetoevoegende netwerken
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Meer innovatieve professionals
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Pilot Regionale Werkgeversdienstverlening Midden Gelderland.
Cluster Flowers & Food Greenport Aalsmeer in de metropoolregio Amsterdam.
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Toelichting op het UNESCO Global Geoparks programma Marike Bontenbal Beleidsadviseur Wetenschap Nationale UNESCO Commissie.
Agricultural Education in the Netherlands Dutch Dairy Centre
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
>> Als het gaat om innovatie KP8 en Transport. >> Als het gaat om innovatie 2 Agenda 1.Welkom en doelstelling 2.Inleiding initiatieven KP8 ACARE Paper.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
Hanzehogeschool en ondernemerschap Positionering van de HG vanuit o.a. AvG, SP Noord en ministerie van EZ/AgNL als ‘leading’ op thema ondernemerschap.
HANNN = Economisch cluster georganiseerd vanuit het maatschappelijke vraagstuk van demografische verandering 2.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Welkom bij HiLab Projectteam: Erwin de Beer, Johan Blok, Jos Bos, Ronald van Dijk, José Eggink (PL),Coen Eulderink, Alrik Lubbers, Dirk Pijl,Jeroen vd.
Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Doorontwikkeling economische samenwerking regio
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Regionale Ontwikkelings-maatschappij (ROM) Zuidvleugel
CoE / KennisDC Logistiek
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
Incubator Cube050 Ontwikkeling door Hanzehogeschool i.s.m. RUG als onderdeel van Consortium Valorisatie en Ondernemerschap i.s.m. ministerie van EL&I als.
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Transcript van de presentatie:

How to “glocalize” your University of Applied Sciences using Transnational Living Labs as an instrument Arjan Koeslag Account Manager HBO-NESO 2 oktober 2012

De Nuffic en het NESO programma Wat is de Nuffic? De Nuffic is de Nederlandse organisatie voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs. De Nuffic bevordert de internationalisering van het Nederlandse hoger onderwijs en onderzoek en helpt het hoger onderwijs wereldwijd toegangelijk te maken. Producten en diensten: 1.Directie programmamanagement 2.Directie informatiediensten 3.Directie expertiseontwikkeling 2

3 Nuffic in de wereld De Nuffic heeft Netherlands Education Support Offices (Neso’s) op locaties die strategisch van belang zijn voor het Nederlandse hoger onderwijs, te weten in:  Brazilië  China  Indonesië  Mexico  Rusland  Thailand  Vietnam  Zuid-Korea  Neso Desks in India en Taiwan

Doelstelling en kernactiviteiten Nuffic Neso’s Doelstelling Positionering van Nederland als een goed hoger onderwijs - en kennisland in de gekozen doellanden/regio’s Generieke kernactiviteiten 1.Generieke promotie en student counselling 2.Faciliteren institutionele samenwerking 3.Marktinformatie en – analyse 4.Faciliteren Holland alumni netwerken

Transnationale Living Labs Aanleiding Uitnodiging van de HBO-raad aan de Nuffic voor ondersteuning van de vraagarticulatie vanuit het HBO met een duidelijke koppeling aan het dienstenaanbod van het NESO programma van de Nuffic Doelstelling Internationale kennisontwikkeling aan hogescholen faciliteren en zorgdragen voor een duurzame positionering van het HBO binnen de NESO landen Instrument De Living Labs als instrument om het HBO binnen de 4 O’s (onderwijs, onderzoek, ondernemers en overheid) in gezamenlijkheid rondom specifieke kennisthema’s binnen transnationale innovatienetwerken en clusters te postioneren en hierin internationaal te laten samenwerken 5

Internationalisering van het hbo in Nederland context  Internationalisering om kwaliteit van het hbo te verhogen  Internationalsering als strategische keuze om via kwaliteit toegang te krijgen tot ruimere financieringsmogelijkheden (EU en daarbuiten)  Koppeling internationalisering aan:  Topsectoren & grand challenges (Horizon 2020)  Speerpunten – profilering – smart specialisation  Centres of Expertise  Kennisontwikkeling – toegepast onderzoek  Regio (sociaal-economische ontwikkeling) 6

Internationale positionering van het HBO  Internationalisering “beyond student mobility”:  Het hbo niet geïsoleerd maar in gezamenlijkheid met de “regionale” beroepspraktijk en regionale netwerken internationaal positioneren rondom specifieke kennisthema’s (inhoudelijke speerpunten)  Studentenmobiliteit inrichten rondom kennisthema’s  Integratie onderwijs-onderzoek-beroepspraktijk  Betrokkenheid 3 O’s: onderwijs, onderzoek, ondernemers  Verbinden en ontwikkelen van netwerken van onderwijsinstellingen en bedrijven in Nederland met gelijksoortige onderwijsinsttelingen en bedrijven in het buitenland rondom een specifiek kennisthema dat voor beide landen interessant is  Naast de opleiding focus op loopbaanperspectief 7

Het hbo en de Transnational Living Labs  Transnationale Living Labs: 1.Ontwikkelen van internationale leer – onderzoeksomgevingen (bestaande uit de 3 O’s: onderwijs, onderzoek, ondernemers) aan beide kanten van de wereld waar; 2.Studenten, docenten en professoren uit beide landen in opdracht van en tezamen met het Nederlandse en de internationale beroepspraktijk aan; 3.Toegepaste (“real-life”) onderzoekopdrachten werken  Doel: aan beide kanten van de wereld innovaties in de internationale beroepspraktijk en onderwijs en onderzoek realiseren 8

Transnational Living Labs – huidige stand van zaken Welke Living Labs zijn in ontwikkeling: 1 e groep  Logistiek – Indonesie (HR, NHTV, HAN)  Creative Industry – Korea (HKU, Fontys, NHTV, NHL) 2 e groep  Energie – Rusland (HG, HAN, Zuyd)  Metropolitane landbouw – Brazilie (VHL, CAH, INHOLLAND, HAS DB)  Health & Technology – China

Transnational Living Labs – leerervaringen What makes a good transnational living lab project?  Operational need – demand from both countries  Committed university & industry partners from both countries  Willingness to collaborate and co-create from both countries  Research interest from both countries  Realistic context (“real-life” – environment)  A physical and/ or virtual set-up 10

Centrale vragen Transnational Living Labs as an instrument to ‘glocalize’ your UAS: 1.Kan het instrument van Livings Labs een bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van de speerpunten van de HAN? 2.Wil de HAN dit en wat is daarvoor nodig? 3.Op welke manier kan de Nuffic hier een bijdrage in vervullen? 11