Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan een duurzame civil society
Advertisements

Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
Workshop: ‘Opvoedcoach vanuit eigen praktijk’
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
“VRAAG OM DE HOEK, WERK OM DE HOEK” “Innovatie van persoonlijke dienstverlening aan huis” PROJECTPLAN MIDDEN - BRABANT.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Vilente de Pleinen van start september 2009
Lean Construction Hogeschool Utrecht
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Taskforce huisvesting arbeidsmigranten Dordrecht Governancevraagstukken rond de nieuwe arbeidsmigranten.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Faciliteren van het leren van hoogopgeleide (top)professionals Wat wil ik toevoegen aan mijn kennis en die van anderen? Werkgroep HOP’s d.d. 16 september.
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Wmo Welzijn Nieuwe Stijl Beter in MEEDOEN
Logical Framework Approach
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
MVO en analyse van dilemma’s
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
De opleiding mechatronica
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
De Zorgvraag centraal; De wijkzuster terug
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
En de WMO TOEGEPASTE MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
WELKOM op de Algemene Ledenvergadering van Bewonersvereniging Klapwijk Pijnacker, 1 maart 2010.
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Samenwerken aan kenniscratie in duurzame netwerken. Ria Kauffman en Mies de Koning De Kenniswerkplaats.
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Wegwijs in Cijfers Daniëlle Kramer Epidemioloog Resi Mangunkusumo Adviseur Publieke Gezondheid GGD Kennemerland Deelsessie 2 Opvoedingsondersteuning.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Pmg. interviews afnemen dropbox aanmaken sites Plan van aanpak Checklist%20plan%20van%20aanpak.pdf
Social work Week 2.
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Verpleegkundig redeneren
HET ‘NA-HAAKSBERGEN TIJDPERK’ SAMEN WERKEN AAN EEN BETERE AANPAK VAN VEILIGHEID OP EVENEMENTEN SYAN SCHAAP 9 SEPTEMBER 2015.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
14 experimenten in krimp- en anticipeerregio’s Evaluatie Anne-Jo Visser Programmamanager.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Onderzoeksmethodologie van praktijkgericht en toegepast onderzoek Jac Christis, 2 december 2014.
Goed oud worden - Innovatie en co-creatie
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Begeleiding bij Werkplekleren
De Wever Zorg Innovatie Centra
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Beleid: Federale – Vlaamse overheid
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
planning analyse voorbereiding actie
Ondervoeding op de kaart
Naam presentator, functie, afdeling, academie of opleiding
Transcript van de presentatie:

Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede Lectoraat Lokale Dienstverlening vanuit Klantperspectief Januari 2010

Uitgangspunt WMO werkplaats De klant / bewoner centraal

September 2009 – Januari 2010 3 groepen studenten (verschillende opleidingen) werken aan algemene onderzoeksvraag: Wat zijn vraagpatronen van senioren in de wijk Veldhuizen in Ede ten aanzien van: het WONEN, de ZORG het WELZIJN?

Methode Narratief onderzoek Senioren 55 jaar en ouder 45 interviews (1-1½ uur) Transcriptie (± 500 pagina’s tekst) Analyse met codeerformat van lectoraat

Resultaten Zorg Veiligheid Sociale interactie Informatievoorziening vanuit Vilente Ton Satink - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen - opleiding ergotherapie - the Netherlands - ton.satink@han.nl

Leerproces en inzichten Multidisciplinaire samenwerking Over de grenzen van eigen vakgebied denken Denken vanuit het cliëntperspectief Veel kennis over praktijkgericht onderzoek

Onderzoek… en dan? Complexiteit van vraagpatroon Van vraag patroon naar actie! Hoe bepaal je actie? Meerderheidslogica Minderheidslogica Wat levert het onderzoek op? Ministerie / Opdrachtgever Vilente HAN Lectoraat

A Verzamel data, analyseer de data en bewerk de data Orden de narratieven tot een betekenisvol patroon Van vraag naar patroon

Van vraagpatroon naar actie Alleen een vraagpatroon leidt niet tot actie Hoe kunnen partijen verder met een vraagpatroon? In DIALOOG met de bewoners, professionals, beleidsmakers en overige partijen om BELEID, PRODUCTEN en ACTIES verder vorm te geven

Welke logica volg je bij advisering? Meerderheidslogica Het is niet veilig Ik hoef niets te doen De overheid moet het oplossen Controle Meer blauw op straat Minderheidslogica Het is niet veilig Ik kan en wil iets doen Ik wacht niet op overheid, zelf actie Elkaar kennen Samen werken aan sociale interactie

Opbrengsten Ministerie, Vilente, overige stakeholders HAN Lectoraat Kennis, inzicht, nieuw beleid, producten HAN Kennispoortfunctie in regio Werkplaats voor studenten en docenten Lectoraat Kennisontwikkeling Methodiek ontwikkeling Persoonlijke ontwikkeling voor onderzoek en interactie met praktijk!