Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede Lectoraat Lokale Dienstverlening vanuit Klantperspectief Januari 2010
Uitgangspunt WMO werkplaats De klant / bewoner centraal
September 2009 – Januari 2010 3 groepen studenten (verschillende opleidingen) werken aan algemene onderzoeksvraag: Wat zijn vraagpatronen van senioren in de wijk Veldhuizen in Ede ten aanzien van: het WONEN, de ZORG het WELZIJN?
Methode Narratief onderzoek Senioren 55 jaar en ouder 45 interviews (1-1½ uur) Transcriptie (± 500 pagina’s tekst) Analyse met codeerformat van lectoraat
Resultaten Zorg Veiligheid Sociale interactie Informatievoorziening vanuit Vilente Ton Satink - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen - opleiding ergotherapie - the Netherlands - ton.satink@han.nl
Leerproces en inzichten Multidisciplinaire samenwerking Over de grenzen van eigen vakgebied denken Denken vanuit het cliëntperspectief Veel kennis over praktijkgericht onderzoek
Onderzoek… en dan? Complexiteit van vraagpatroon Van vraag patroon naar actie! Hoe bepaal je actie? Meerderheidslogica Minderheidslogica Wat levert het onderzoek op? Ministerie / Opdrachtgever Vilente HAN Lectoraat
A Verzamel data, analyseer de data en bewerk de data Orden de narratieven tot een betekenisvol patroon Van vraag naar patroon
Van vraagpatroon naar actie Alleen een vraagpatroon leidt niet tot actie Hoe kunnen partijen verder met een vraagpatroon? In DIALOOG met de bewoners, professionals, beleidsmakers en overige partijen om BELEID, PRODUCTEN en ACTIES verder vorm te geven
Welke logica volg je bij advisering? Meerderheidslogica Het is niet veilig Ik hoef niets te doen De overheid moet het oplossen Controle Meer blauw op straat Minderheidslogica Het is niet veilig Ik kan en wil iets doen Ik wacht niet op overheid, zelf actie Elkaar kennen Samen werken aan sociale interactie
Opbrengsten Ministerie, Vilente, overige stakeholders HAN Lectoraat Kennis, inzicht, nieuw beleid, producten HAN Kennispoortfunctie in regio Werkplaats voor studenten en docenten Lectoraat Kennisontwikkeling Methodiek ontwikkeling Persoonlijke ontwikkeling voor onderzoek en interactie met praktijk!