Toetsvormen en toetsbeleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Kwalificatiestructuren en wat daarbij komt kijken
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Portfolio’s voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april 2011 Bea Edlinger & Willibrord Huisman IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn.
Projectonderwijs in het HBO
Ontwerpprojecten In de praktijk
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Workshop ‘Competenties’
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Medmec04 les 3 Engagement.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Van, voor én door het onderwijs.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Van, voor én door het onderwijs.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Richtlijnen voor de casustoets
Werkveldconferentie 13 november 2014
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Wet taaleis in participatiewet 24 november 2015 Taaleis Achtergrond Taal is een belangrijke voorwaarde om te kunnen participeren. “Bijstandsgerechtigden.
Examinering in het mbo: inspectietoezicht vanaf 2012 Gerard Bukkems 17 november 2011.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
De opleiding helpende zorg en welzijn in een notendop.
Toetsing en toetsontwikkeling
Hoe leren professionals?
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Onderwijskunde en vakdidactiek
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Toetsvormen en toetsbeleid HAN 6 november 2009 Toetsvormen en toetsbeleid Jan Adema trainer / adviseur Beroepseducatie & Bedrijven

kern van deze workshop Toetsing wordt op het niveau van de opleiding geïntegreerd ontworpen Het aantal toetsvormen is zeer groot, er zijn een aantal ‘knoppen’ om aan te draaien De ideale toets bestaat niet

toetsconstructie rollen in het examenproces opdrachtgever toetsontwerper/ ontwikkelaar kwaliteitscontroleur Inhoudelijk en toetstechnisch Beoordelaars/assessoren Examencommissie (bepalen definitieve uitslag / klachten behandelen)

toetsconstructie ontwerp toetsbeleidsplan ontwerp toetsmatrijzen toetstechnische controle afname definitieve cesuur evaluatie

toetsconstructie overeenstemming over de werkwijze

Toetsmatrijs Constructieopdracht: scriptie met presentatie voor de groep Toetsmatrijs competentie opdracht % criteria analyseren scriptie 50 -heldere probleemstelling overtuigen presentatie -geeft argumenten -weerlegt tegenargumenten Wat ontbreekt in deze matrijs/ opdracht/bouwplan

ontwerp A je mag de toets(matrijs) zelf samenstellen Welke invloed heb je als ontwerper op de inhoud van de toets(matrijs)? A je mag de toets(matrijs) zelf samenstellen B je hebt geen invloed C je beslist mee over de inhoud in een eerder stadium

toetsmodel of kwalificatie vakken toetsen kwalificatie toetsbeleidsplan toetsen

toetsmodel Vakinhoud en curriculum leidend voor de toetsinhoud en vorm

Toetsing volgens toetsbeleidsplan toetsmodel Toets-beleidsplan Curriculum Toetsing volgens toetsbeleidsplan Zowel curriculum als toetsen worden aan de hand van toetsbeleidsplan ontwikkeld

portfolio-assessment toetsmodel portfolio-assessment met gesprek portfolio-assessment gesprek

toetsmodel proeve van bekwaamheid proeve van bekwaamheid

toetsmodel potfolio plus proeve proeve van bekwaamheid portfolio-assessment proeve van bekwaamheid

Wat toetsen we? Does Knows how Knows vakbekwaam handelen synthese Shows how vakbekwaam handelen synthese Vaardigheden toepassen Begrip feitenkennis

inhoud en toetsvorm Does Shows how Knows how Knows hogere validiteit/ lagere betrouwbaarheid Knows Shows how Knows how Does -Échte opdrachtgever -participatie in het bedrijf -praktijksimulatie -Verslag van praktijk -Casustoetsen -overall toets -open vragen -gesloten vragen lagere validiteit/ hogere betrouwbaarheid

methodenmix Doel van methodenmix geheel van toetsing is representatief voor beroep/ kwalificatie naar inhoud en beheersingsniveau mix van valide en betrouwbare toetsen Meerdere niveaus van beheersing worden getoetst neutraliseren van ongewenste effecten van één type toets

toetsmodel conclusie validiteit van het diploma wordt het best gegarandeerd door een geïntegreerd toetsprogramma betrouwbaarheid van een diploma wordt het best gegarandeerd door een geïntegreerd toetsprogramma

inhoud en toetsvorm welke toetsvorm ken je nog meer? (terug naar dia 15) plaats ze tussen de andere toetsvormen in de rechterkolom

toetsvorm is …. Toetsvorm is meer dan de opdracht /type vraagstelling… (type) beoordelingscriteria afnamecondities/ situatie beoordelingsprocedure en beoordelaars mate van feedback

toetsvorm is …. Indeling toetsvormen naar te toetsen gedrag Zie bijlage

toetsconstructie knoppen om aan te draaien validiteit betrouwbaarheid kosten Feedback (acceptatie) (transparantie)

betrouwbaarheid criteria impliciet criteria expliciet één beoordelaar zwak goed criteria impliciet criteria expliciet één beoordelaar meerdere beoordelaars begeleider is beoordelaar onafhankelijke beoordelaar geen analyse van afnamegegevens -analyse afnamegegevens -Beoordelaarsovereen-stemming meten nieuwe toets/procedure -bekende procedure -testen van nieuwe toets

validiteit voor beroep/kwalificatie zwak goed opdracht en criteria passen niet bij: -beheersingsniveau -beroepspraktijk -eindniveau opdracht en criteria: sluiten wél aan bij: Hands off /indirect toetsen hands on/direct toetsen geen vertrouwen beroepenveld vertrouwen beroepenveld geen gegevens over alumni onderzoek naar resultaten alumni

feedback open vragen alleen uitslag inzage in de toets en bespreking zwak goed open vragen alleen uitslag inzage in de toets en bespreking Meerkeuze feedback bij beantwoorden algemeen - 360 graden feedback -feedback door peergroup -tussentijds beoordelen -bespreking resultaat -feedback per criterium

Kosten schatting aantal uren constructie aantal uren afname aantal uren beoordeling ___________________ aantal deelnemers hier komen de overhead kosten bij, deze zijn voor de verschillende toetsen ongeveer gelijk

Kosten hogere kosten lagere kosten toetsen hergebruiken stabiliteit in procedures beoordelen door peergroup in leerproces afwegingen binnen het geheel aan toetsing samenwerken met andere hbo scholen -uitbesteden of inkopen hogere betrouwbaarheid bv:door meer beoordelaars toetsen in simulatie en praktijk mondeling toetsen

Opdracht Beheersings niveau Validi-teit Betrouw Baar-heid Feed-back Kos- Ten p.p. mondeling Kennistoets door door eigen docent Begrip/ feiten-kennis Scriptie Simulatie met Peerbeoordeling Competenties analyseren Stageverslag Beoordeeld door stagebegeleider. Vaardigheden competenties Geef aan hoe je de knoppen omhoog kan draaien (bij kosten dus omlaag)

stap 1 eerste ontwerp creativiteit <<>>regels dilemma van de ontwerper: creativiteit <<>>regels

stap 2 controle -Voldoet de toets aan de opdracht - Komt de toets overeen met toetsbeleidsplan - inhoudelijke controle - toetstechnische controle

We hebben de afgesproken procedure gevolgd tot slot Hoe weet je dat een toets de juiste uitslag geeft? We hebben de afgesproken procedure gevolgd