De kunst van het vergunningenmanagement Dienst Stadsontwikkeling 23 januari 2006 Gemeente Utrecht Congres Publieke dienstverlening 25 januari 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Onze kernwaarden.
Menno Karres Lead Auditor
WAAROM NIEUWE STATUTEN? WAAROM NIEUWE HHR? • Huidige statuten: 1983 • Praktijk op aantal punten anders • Rol KNHB komt niet naar voren • Huidige HHR: 1989.
Inwonergericht werken door middel van Servicenormen
Bouwen in eigen beheer Brug naar betaalbare woningen in leefbare wijken en dorpen.
Toekomstige ontwikkelingen ten aanzien van de dienstverlening naar onze inwoners; Antwoord© en een klantcontactcentrum Jan Westen (afdelingsmanager) Annemarieke.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Ondernemen in de zorg in turbulente tijden 12 oktober 2010 J.E.J. van Angelen Bestuursvoorzitter Oogziekenhuis Zonnestraal.
Team Kleine vergunningen Bouwinitiatieven van beperkte omvang.
De organisatie en processen
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
(SNEL)vergunningen in Peel en Maas
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Rechtmatigheid en risicocontrole in de WWB Met lastenreductie voor burger en organisatie Ben Schepers.
Kwaliteitszorg Onderhouden en ontwikkelen van beroepscompetenties
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Introduction Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ?
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Petra van Oosterbosch 15 april 2014
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Introductie OHSAS
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Project Kostendekkend maken (bouw) leges
De case Oostkamp.
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Producten & Werkprocessen
De Hoge Raad voor het Handhavingsbeleid. 1. Opdrachten Hoge Raad -Bindend advies HV CBS / SI -Niet-bindend advies rechter HV vóór Bindend.
Klanttevredenheidsonderzoek 2012
Burgerinitiatieven.
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
CSA UZ LEUVEN: DE WEG NAAR ISO EN 13485
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Bouwmelding.  Commissie (Dekker) Fundamentele Verkenning Bouw  Onderzoek naar de rol van wet- en regelgeving in het hele bouwproces  Modernisering.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Zorgplan 2015: Visie Visie: Toegevoegde waarde Transferverpleegkundige -Voorbereiden -Vertalen -Vlotte en vloeiende overgangen.
Digitale omgevingsvergunning
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Private Kwaliteitborging
Beter aanbesteden: mensenwerk!
Vergunningenmanagement
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
Transcript van de presentatie:

De kunst van het vergunningenmanagement Dienst Stadsontwikkeling 23 januari 2006 Gemeente Utrecht Congres Publieke dienstverlening 25 januari 2006

Introductie Evert van Kuilenburg Hoofd Afdeling Bouwbeheer & Bestuurslid Vereniging Bouw- en Woningtoezicht Nederland

Aanleiding De Flitsvergunning Uitgeroepen tot beste praktijkvoorbeeld “De sterkste Schakelprijs” Gekwalificeerd als: –Kleinschalig –Goed uitvoerbaar door gemeenten elders –Burger heeft er tastbaar baat bij –Snel en eenvoudig –Lef om buiten de gebaande paden te gaan

De flitsvergunning Een bedachte term die staat voor: –Een lichte bouwvergunning –Klanten worden onmiddellijk in de front-office geholpen –Behandeling door een inhoudelijk deskundige –Afgifte binnen 1 uur mits: In overeenstemming met het bestemmingsplan Passend binnen de sneltoetscriteria uit de Welstandsnota Geen beschermd Stadsgezicht of Beschermd Monument Aanwezigheid van het benodigde tekenwerk

Proces Initiatief afkomstig van het personeel Past binnen het bedrijfsplan –Kernwaarden: klantgericht, resultaatgericht en professioneel werken Aansluitend op resultaten van Klanttevredenheidsonderzoeken –Snelheid, eenvoud, persoonlijke ondersteuning Met instemming van management en bestuur –Mandaat direct aan 5 inspecteurs –Bevoegd om alle handelingen te verrichten

Condities Beoordeling conform de regelgeving Geen collegiale toets vooraf Kwaliteit van afgegeven vergunning wordt achteraf getoetst Acceptatie van een foutenmarge Management blijft verantwoordelijk maar straalt vertrouwen uit Kwalitatief goed personeel Kwalitatief goed toetsmateriaal bij de hand

Resultaat Klant is zeer tevreden (cijfer 8,2) Ondersteuning klant - 40 uur zonder afspraak Bezoekers komen zich vaak eerst orierenteren Het hoeft niet binnen 1 uur Betrokken medewerkers zeer tevreden en gemotiveerd Fijn gevoel het volledig proces te mogen beheersen Olievlekwerking onder het personeel

Vervolg Permanente monitoring Streven naar meer eenheid in uiterlijk Overleg met kleine marktpartijen Verbetering van het basismateriaal Opstap naar volledig gedigitaliseerde processen Optimaliseren web-informatie: Verhoging veranderbereidheid personeel

Aanbevelingen Bewust kiezen op basis van meten en normen Liever kleine praktijksuccessen op de korte termijn dan grote ambities op papier Breng de klant in huis Permanent werken aan verandercultuur Heb oog voor de (on-)mogelijkheden van uw personeel Betrokkenheid bij/uitspreken ambities door bestuurders/management Vooral benchen/op zoek naar goede voorbeelden elders in het land