De zin en onzin van samenwerken voor optimale jeugdzorg 17 november 2011 Marian van Leeuwen Annemiek van Woudenberg Zefanja Brouwer “Samenwerking als weloverwogen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Advertisements

Wanneer en hoe effectief netwerken?
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Mentoring in het beroepsonderwijs: een onvervulde belofte Dr. Frans Meijers Amersfoort 13 november 2007.
Financiering van palliatieve zorg
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
VAP-THEMADAG 22 november 2011 Gigi Schutte. Europese aanbesteding • EA: Moeten of kans pakken • Aanbesteden :Doel of middel • Uitgangspunt :Markt of uw.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
NVPMT Werkveldgroep Revalidatie Bijeenkomst vrijdag 24 mei.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Bestuurlijke relevantie
ENKELE ONTWIKKELINGEN IN DE ZORG. INLEIDING Belangrijkste ontwikkelingen Vergrijzing Ontwikkeling huishoudens Ontwikkelingen in de zorg 2 IBA Studiemiddag.
Vraagsturing en marktwerking
7/15/2014 Zorg voor elkaar en de rol van de overheid vanuit het perspectief van kwetsbare mensen.
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Cocreatie in de opsporing
Samenwerken in een concurrerende omgeving. Samenwerken in een concurrerende omgeving wat is ons doel waar hebben we het over: de vraag wie doet wat waar.
Marc Verbeeten Uitgangspunten Het realiseren van een maatschappelijke versterking door de energierekening, op een duurzame manier, omlaag.
Stedelijke Preventiedienst Stad Brugge Jeugdopbouwwerk
Onderzoek, conclusies en aanbevelingen 23 november 2011
Ondernemen na je studie!
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
Hoe centraal staat de burger in uw gemeente? 1 Van het kastje naar de muur? Praktijkonderzoek naar kanaalsturing Overheid & ICT 2011 Willem Pieterson.
Gemeente Zoetermeer Wethoudersbijeenkomst Regionale samenwerking 21 maart 2012.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
TPP publiek management 17 oktober 2011
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Start kennispraktijknetwerk Vraag- en aanbodanalyse
Optimale Parkinsonzorg
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Tactics 16 november2010.
Beïnvloeding Reisgedrag
KCC4ALL.
De 7 sleutels van het CJG.
Transitie langdurige zorg
Ad Otjes Manager Versa Welzijn
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Beleidsinformatie Jeugd
Eenheid in verscheidenheid Bijeenkomst najaar 2014, Programma Leren en Werken.
Update Implementatie en beheer
Kennismanagement & Sociale media
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Economie H2 Van kostprijs naar verkoopprijs Manager Handel.
Evenwicht in sturing.
Verkoopcijfers H2 Van kostprijs naar verkoopprijs Eerste verkoper.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT Pro actieve dienstverlening Verkenning ter voorbereiding van de opstart van het project Willem Gobeyn.
Start event Nul op de Meter Twentse corporaties. Programma Opening Onderdeel 1 9:05-09:45 uur: initiatief, ambitie en aanpak a. Toelichting op het initiatief.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Deltaplan Dementie Denijs Guijt 17 mei Wat is het Deltaplan Dementie? Memorabel.
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
Producten & diensten in vijf hoofdsoorten dr. D. Wienke (in opdracht van de MOgroep)
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
SamenOud Herontwerp van het zorgaanbod: naar vraaggerichte, samenhangende, proactieve en preventieve zorg en begeleiding voor ouderen (75+) Coen Ronde Leergemeenschap.
Samenwerken in netwerken: ratio’s en vormen?
Markconsultatiedag 29 november
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Markconsultatiedag 29 november
Huishoudelijke hulp toelage (HHT)
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Opgaven in het sociale domein
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Transcript van de presentatie:

De zin en onzin van samenwerken voor optimale jeugdzorg 17 november 2011 Marian van Leeuwen Annemiek van Woudenberg Zefanja Brouwer “Samenwerking als weloverwogen keuze om iets specifieks en concreets te bereiken.” Prof. Dr. Patrick Kenis, mei 2011

5 redenen voor organisaties om samen te werken 1.versterken van eigen machtspositie 2.reduceren van onzekerheid 3.Legitimiteitsoverwegingen 4.efficiëntie overwegingen 5.effectiviteitsoverwegingen Bron: Prof. Dr. Patrick Kenis, academic dean Antwerp Management School Redenen 1, 2 en 3 komen in de eerste plaats ten goed aan de organisaties en haar bestuurders en niet direct de klanten/burgers. Als we organisaties zien samenwerken betekent dit dus niet automatisch dat dit een bijdrage aan de effectiviteit / efficiëntie is, maar dat hierin ook andere overwegingen een rol kunnen spelen. Reden 4 komt de klant/burger indirect ten goede omdat producten en diensten tegen een lagere kostprijs worden geleverd. Dit argument wordt vaak genoemd, maar een kosten-batenanalyse ontbreekt vaak. Reden 5 start vanuit de klant/burger en gaan ervan uit dat diensten en producten alleen of beter aangeboden kunnen worden als dit in samenwerking tussen verschillende organisaties gebeurt.

Regionale samenwerking ja of nee? Zorgvraag Gemeente Zorgaanbod Patrick Kenis, mei 2011

Regionale samenwerking ja of nee? Zorgaanbod bestaande in gemeente? JaNee Type zorgvraag? Standaard: één aanbieder I Geen nood aan gemeentelijke samenwerking II Nood aan gemeentelijke samenwerking Complex: multi- organisatie aanpak door meerdere aanbieders III Geen nood aan gemeentelijke samenwerking (maar nood aan faciliteren samenwerking binnen de gemeente) IV Nood aan gemeentelijke samenwerking om aanbod te verzekeren (en nood aan samenwerking om samenwerking te faciliteren) Schema 2: Gemeentelijke samenwerking als een resultante van de bestaande zorgvraag en het bestaande zorgaanbod Patrick Kenis, mei 2011

Regionale samenwerking hoe? Patrick Kenis, mei 2011