ICT gebruik bij docenten Darco Jansen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Succesvol in onderwijs met ICT
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
De weg naar de competente docent
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
De onderwijs coöperatie De Onderwijscoöperatie is er van, voor en door de leraar. Daarom werkt de Onderwijscoöperatie samen met de mensen die zij vertegenwoordigt:
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Rookstopcursus voor jongeren
Jongeren Preventie Team
Wat is effectieve nascholing
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
FLEVOKANS TERUGBLIK EN VOORUITBLIK 31 OKTOBER 2012.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
De kubus van CSPE succesfactoren!
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Marjan van Hof & Lineke Bos
Honoursonderwijs in HBO
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
De Amsterdamse Lerarenagenda PO en VO
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Toekomstgericht personeelsbeleid
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Personeelsbeleid Sirius
Basistekst : Talentontwikkeling
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

ICT gebruik bij docenten Darco Jansen Wat kan en mag je verwachten? Wat zijn de eisen vanuit omgeving? Darco Jansen

Kwaliteit van het onderwijs Kwaliteit van de leerlingen Kwaliteit van organisatie / management Kwaliteit van leermiddelen Kwaliteit van leraren

Topdocent van de toekomst Lesgever Differentiëren met ict-inzet, talentontwikkeling Onderzoekende docent Academische school Ontwikkelaar - ontwerper Ontwikkelen lesmateriaal (-> Wikiwijs) KIA agenda: Een topdocent voor elke onderwijsdeelnemer

Externe eisen aan de docent 7 SBL competenties Vernieuwing in 2012 Positie ICT in competenties…. Wet BIO Werken aan je bekwaamheid(dossier) Register beroepsgroep leraren Start 2011, wegvoorbereiders Eisen aan leraren voor opname register

Versterking positie leraren Lerarenbeurs (aanvraag door leraren) Leraar 24 Wikiwijs Coöperatie i.o. Van (verenigingen van) leraren Coördinatie / uitvoering van register Professionele ruimte – professionaliseringseisen Ruud de Moor Centrum Effectieve vormen van professionalisering Op aanvraag van groepen leraren en scholen

Trends vraagsturing VO (1) Passend onderwijs pas in de aanvragen in 2011 (PO al 2009) Steeds: ICT, bijhorende vaardigheden, didactische nieuwigheden, digitale leermiddelen is een blijver. ICT wordt vaak gezien als het middel om de motivatie van studenten te verhogen, bijdragen tot meer maatwerk en differentiatie in de klas. kennisdeling en het bevorderen of faciliteren van samenwerking tussen de leraren.

Trends vraagsturing VO (2) Aantal aanvragen rond samenwerkend leren of sociaal leren neemt toe Afnemend: instrumenten en methodieken rond beoordelen, reflecteren, begeleiden en coachen van leraren. Kwaliteitszorg is ook een steeds terugkerend thema toch verschilt de invulling sterk per aanvraag.

uitkomst verwachtingen Onderzoek Wikiwijs ICT vaardigheid ondernemerschap uitkomst verwachtingen ondersteuning angst eigen effectiviteit attitude gepercipieerde norm intentie .42 .37 .47 .21 -.07 -.23 .33 .53 .32 .12 .35 .48 .11 .61 .64 SLO 12

Valt het ict-gebruik tegen? Wel voldoende apparatuur Vertrouwen van de docent in de eigen ict-vaardigheden is een cruciale factor Maar vooral: veel ict-gedreven onderwijsvernieuwingen veranderen zowel de (ict-)ondersteuning als het onderwijsproces verandermanagement

Verandering nabij de docent Nabijheid – zone van nabije ontwikkeling Nabij eigen werkomgeving In de school en/of vak-/beroepsomgeving met collega’s en vakgenoten Nabij eigen praktijkervaringen Vooral dagelijkse vragen staan voorop Nadruk op concrete “how to” Nabij de leerling (‘hart’ van docent) ICT als middel, niet als doel….

Verandering nabij de docent Grote groep leraren hebben een voorkeur te hebben voor informeel leren op de werkplek. De eigen werkomgeving blijkt een effectieve omgeving om te leren en te professionaliseren, het leren van professionals geschiedt vooral binnen informele settings. 70% Van de leraren vinden ondersteuning van collega’s het meest waardevol. De helft van de leraren zegt te profiteren van participatie in netwerken.

Verandering nabij de docent Leraren willen graag professionaliseren op onderwerpen die dichtbij de lespraktijk liggen. De beslissing over welke ondersteuning wordt ingezet, ligt juist daar ver vanaf, namelijk op centraal niveau. Scholen geven betrekkelijk weinig geld uit aan professionalisering, vaak niet meer dan 1% van de totale loonsom. In het bedrijfsleven schommelt dat rond de 5%. Maar liefst driekwart van de vier leraren voelt zich niet gestimuleerd om de kwaliteit van het onderwijsleerproces te verbeteren.

Schoolmanagement Beslissing professionaliseringbudget en –tijd Idem rond ict… (participatiegraad…) Waarderen en belonen, ook van het informele Bekwaamheidsdossiers ook i.r.t. register Functiemix / -differentiatie Leermiddelenbeleid (integraal) Initiëren van leernetwerken werken aan netwerkhouding

Aandachtspunten ict-competenties Doel en doelgroep Uitwerking ict-competenties verschilt per doel(groep) Competenties, kennisgebieden en vaardigheden Inhoudelijk domein Apart c.q vakoverstijgend Pedagogiek, didactiek Handeling – activiteiten docenten ADDIE, PDCA Wikiwijs: 3 vocabulaires activiteiten, onderwerpen, kennisgebieden