De kwaliteitsborging binnen de IV-functie (op basis van ISO 9001)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

De levenscyclus van een informatiesysteem
De volgende stap in BIM René van der Sluis, Ben Spreen, Jeroen Leeuw.
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V De IV-infrastructuur (vervolg)
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Systems Engineering 24 april 2007.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Kwaliteitsvoorwaarden bij opdrachtnemer maar ook bij de opdrachtgever Kwaliteit aan beide kanten.
Workshop AO binnen de bestaande structuur
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
1.3 Kwaliteitsborging.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
De kwaliteit van de informatievoorziening
Kwaliteitszorg van de informatievoorziening
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
O pdracht, O pdrachtgever, Product en P roces. I nhoudsopgave De opdracht De sturing.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
IIM Information Infrastructure Management
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Petrick Pap 34 jaar (out)sourcing adviseur Getrouwd
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Plan van Aanpak.
Insights & Essentials Willem van Putten
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Certificering van assetmanagement
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

De kwaliteitsborging binnen de IV-functie (op basis van ISO 9001) 4.2 De kwaliteitsborging binnen de IV-functie (op basis van ISO 9001)

Kwaliteitsborging in de algemene IV-processen Beleid, organisatie en leiding Documen- tenbeheer Kwaliteitszorg Onderzoek en product-/marktontwikkeling Productbeheer Marketing en communicatie Klanten/Relatiebeheer Uitbesteding en inkoop Financieel beheer Werving en selectie Personeelsbeheer Planning en planningscontrole Ontwikkeling en Onderhoud Exploitatie en Beheer

Beleid, organisatie en leiding

Kwaliteitszorg

Kwaliteitszorg Referenties ISO 9001 Functiebeschrijvingen Gegevens Organisatieschema Kwaliteitsbeleid Kwaliteitsplan (incl. kwaliteitsdoelstellingen) Kwaliteitshandboek (Periodiek) Auditplan Auditverslagen, inclusief de follow-up Verslagen van kwaliteitsinspecties en -reviews Verslagen van intern overleg inz. kwaliteit

Documentenbeheer

Documentenbeheer Referenties Documentatiestandaarden en huisstijl Gegevens Overzicht van procedures (met de geldige versies) Overzicht van referenties (met de geldige versies) Overzicht van kwaliteitsgegevens (inclusief waar te vinden en hoelang te bewaren) Overzicht van wijzigingen in documenten Overzicht van gedistribueerde documenten Project-/opdrachtdossiers

Onderzoek en product-/markt-ontwikkeling

Onderzoek en product-/markt-ontwikkeling Referenties Onderzoeksmethoden Gegevens Onderzoeksdossier (met de probleemstelling, de wijze van uitvoering van het onderzoek, de betrokken personen en de resultaten) Overzicht van verrichte onderzoeken Factsheets, brochures, catalogi e.d. met beschrijvingen van de te verlenen diensten

Uitbesteding en inkoop

Uitbesteding en inkoop Referenties Beleid en regels t.a.v. uitbesteding en inkoop Short lists van aanbieders Gegevens Specificaties van in te kopen producten en diensten Verslagen van gesprekken met kandidaat- aanbieders Verantwoording van selecties van aanbieders Contracten met aanbieders Verslagen van verificaties van geleverde producten en diensten Licentieovereenkomsten van doorgeleverde software Evaluatieverslagen van prestaties van aanbie- ders

Financieel beheer

Werving en selectie

Werving en selectie Referenties Aannamebeleid en -regels Gegevens Correspondentie bij sollicitatie Verslagen van sollicitatiegesprekken Verslagen van (externe) tests

Personeelsbeheer

Personeelsbeheer Referenties Functiebeschrijvingen Materiaal voor beoordelingsgesprekken Brochures, catalogi e.d. van cursussen Opleidingsmateriaal Gegevens Verslagen van beoordelingen Loopbaanontwikkelingsplannen Registratie van realisatie van loopbaanont- wikkelingsplannen Opleidingsplannen Registratie van gevolgde opleidingen Afspraken t.a.v. training on the job Verslagen van training on the job-opdrachten CV’s

Planning en planningscontrole

Kwaliteitsborging in ontwikkel- en onderhoudsprojecten Ontwikkeling Beleid, organisatie en leiding Documen- tenbeheer Kwaliteitszorg Onderzoek en product-/marktontwikkeling Productbeheer Marketing en communicatie Klanten/Relatiebeheer Uitbesteding en inkoop Financieel beheer Werving en selectie Personeelsbeheer Planning en planningscontrole Offerte en contract Projectuit- voering Project- afsluiting Garantie en nazorg Project- opzet

Offerte en contract

Offerte en contract Referenties Fact sheets, brochures, catalogi e.d. van te le- veren diensten Standaard presentatiemateriaal Standaarden en modellen voor offertes Standaarden en modellen voor contracten Gegevens Offerteplanningen Overzicht van uitgevoerde opdrachten CV’s Capaciteits- en bezettingsplanning Offertes Beoordelingsverslagen van offertes Overzicht uitstaande offertes Evaluatieverslagen van offertetrajecten Beoordelingsverslagen van contracten Contracten

Projectopzet -1 Opstellen van een masterplan voor en initiële inrichting van het project (“Mosquito”): Budget: financiële randvoorwaarden Risico’s en preventieve acties Kwaliteit: kwaliteitsbeleid en kwaliteitsplan Informatie en Communicatie: communicatie- en overlegstructuren, rapportagestructuren en -vormen, rol van de gebruikersorganisatie

Projectopzet -2 Planning en doorlooptijd: fasen, mijlpalen, activiteiten, produkten, doorlooptijdplanning Organisatie: structuur, functies binnen het project, taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden, gewenste kwantitatieve en kwalitatieve menscapaciteit, planning van in- en uitstroom van medewerkers, vereiste ervaring en opleiding

Projectopzet -3 Overige: globaal configuratiebeheerplan, globaal plan voor het operationeel beheer binnen het project, plan voor de beveiliging binnen het project, plan voor inkoop en uitbesteding, plan voor de IT- en overige infrastructuur van het project, plan voor huisvesting en werkplekken

Projectuitvoering Configuratiebeheer Incidenten- en probleembeheer Wijzigingsbeheer Documentatie- en programmatuurbeheer Operationeel beheer binnen het project Exploitatie van de ontwikkel-infrastructuur Definitie Basis- ontwerp Detail- ontwerp Realisatie Acceptatie en invoering Acceptatie en installatie van apparatuur en software Apparatuur- en softwarebeheer Netwerkbeheer Ondersteuning soft- ware- en hulpmiddelengebruik

Projectuitvoering per fase Projectfase Fase-opzet Fase-uitvoering Fase-afsluiting • Voorbereiden van • Validatie van de producten de fase-uitvoering van de fase • Inrichten van de fase • Opstellen producten t.a.v. • Opstarten van de fase- projectbeheersing voor uitvoering volgende fase • Opstellen faserapporten • Evaluatie fase-uitvoering

Projectafsluiting

Projectafsluiting Referenties Modellen en standaarden voor contracten voor nazorg Evaluatierichtlijnen Gegevens Evaluatieverslagen Actielijsten behorend bij evaluatieverslagen CV’s Overzicht van uitgevoerde opdrachten Wijzigingsvoorstellen van bestaand materiaal

Garantie en nazorg Referenties Richtlijnen t.a.v. garantie en nazorg Gegevens Correspondentie Gespreksverslagen

Kwaliteitsborging in beheer Exploitatie en beheer Beleid, organisatie en leiding Documen- tenbeheer Kwaliteitszorg Onderzoek en product-/marktontwikkeling Productbeheer Marketing en communicatie Klanten/Relatiebeheer Uitbesteding en inkoop Financieel beheer Werving en selectie Personeelsbeheer Planning en planningscontrole Dienstenniveaubeheer Capaciteitsbeheer en Beschikbaarheidsbeheer Offerte, diensten- niveau’s en contract Documentatie- en programmatuur- beheer en distributie Help-desk/ incidenten- beheer Probleem- beheer Wijzigings- beheer

“Industrie-”-normen voor kwaliteitsborging in ontwikkeling en onderhoud van softwareproducten ISO 9000-3: Interpretatie van ISO 9001 voor ontwikkeling, levering en onderhoud van software Richtlijnen van KEMA / COSSO (Nederland) voor evaluatie en invoering van kwaliteitssystemen in de informatietechnologie sector (op basis van ISO 9000-3) (1992) Standaarden van IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers); 17 standaarden relevant voor kwaliteitszorg

ISO versus IEEE ISO gericht op industrie en dienstverlening procesbeheersing organisatie IEEE gericht op software-ontwikkeling techniek

“Industrie-”normen voor kwaliteitsborging in Exploitatie en Beheer van softwareproducten Information Technology Infrastructure Library (ITIL) Opgesteld en voorgeschreven door de Central Computer and Telecommunications Agency (CCTA) in het Verenigd Koninkrijk Geen officiële standaard In Nederland veel gebruikt als de facto standaard Ongeveer 40 boeken