Met de bakfiets naar London

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ran Ray Keep the sun out of your eyes. Ideeën • Oude piloten bril gemoderniseerd • Het product voelt zeer stijlvol, jong, elegant en modern aan • Keep.
Advertisements

Loverboys alles over loverboys.
Workshop 3 deel 1: Marketing
Communicatieplan. Inhoud  Streeklift  Doelgroepen  Hoe gaan we het aanpakken?  Website ( concept )  Conclusie.
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Voor- en nadelen vervoermiddelen
Nieuwe impulsen voor de fiets
GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN (WHO, WHEN)
Marketing voor verkeerskunde
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
De Werkkostenregeling Workshopdag november Waarom WKR Oude (bestaande) systeem: –Diverse vrije vergoedingen –Diverse vrije verstrekkingen Kerstpakket,
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Maak het ze makkelijk. U wilt uw woning zo snel mogelijk verkopen. De manier daarvoor is online. U moet dan wel daar aanwezig zijn waar uw potentiële.
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
Commercialisatie Fietsen
4 P´s en 3 R-en MK01.
Het ondernemingsplan en Meet&Greet 4-FM 27 januari 2011.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Een startersgids voor innovatie
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
Presentatie Regiocommissie Verkeer en Vervoer 25 februari 2009.
H8: Distributie.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
[passende afbeelding]
GEEF KINDEREN WAAR ZE RECHT OP HEBBEN
Business Marketing Management
Wouter Mennen & Paul van Ulft
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
Het nut van Business Planning
 Gegeven door Patricia Cools › Ervaren in communicatie en social media  Deelnemers: max 20 personen › Zelfde niveau op social mediavlak › Persoonlijke.
Kennismanagement & Sociale media
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf. Algemeen Een eigen bedrijf Freelancer Voordelen – Grote vrijheid Leuk werk Brede oriëntatie Nadelen – Alles zelf.
Iedereen gebruikt social media.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Informatie management HC2
Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de conclusies  Provincie Overijssel:  Bandbreedte van 0.19 tot 5.2 miljoen passagiersbewegingen plausibel.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Entrepreneural Landscape of Suriname Een toelichting op het commercialiseren van Intellectuele Eigendom.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
100% Winterswijk Imke te Selle Informatiebijeenkomst over evenementen in Winterswijk 26 januari 2016.
Marketingplan [Productnaam]
De marketing van kennis
Een goed product maken is niet genoeg …
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
Oud klantenbestand Weinig nieuwe klanten
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Transcript van de presentatie:

Met de bakfiets naar London + + .co.uk TOTALITY Full service reclame/communicatie bureau

Met de bakfiets naar London Neem plaats in het passagiersgedeelte…. En laat u meevoeren door ons exportplan

London als afzetmarkt Bevolking regio London is ruim 7,4 miljoen mensen Bevolkingsdichtheid het hoogst tussen de 20 en 44 jaar Eénoudergezinnen: 48% van de bevolking Economische ontwikkeling gunstig; werkloosheid gedaald van 6.9% naar 4.9%, het bruto nationale product is gestegen naar £ 951,692 mln Autobestuurders besteden 50% van hun tijd in files Vertragingen in het verkeer leiden tot verlies van ca. £ 2 – 4 mln. Onlangs ‘congestion charge’ ingesteld; bestuurder betaalt £ 8 per dag

Externe analyse Veel concurrentie van substituten: Fiets, citybike Goedkoop, milieuvriendenijk. Gaat van deur tot deur Nadeel: weinig fietspaden, niet mogelijk passagiers of zware spullen te vervoeren Bus Voordeel: uitgebreid busnetwerk, komt op vele bestemmingen Nadeel: druk, afhankelijk van tijdschema Taxi Voordeel: veelvuldig beschikbaar, geen last van slecht weer, gaat van deur tot deur Nadeel: duur!

Externe analyse (vervolg) Metro Voordeel: zeer uitgebreid metronetwerk, veel bestemmingen, snel Nadeel: zeer druk, zeker in spits. Onaangenaam voor forensen. Gaat niet van deur tot deur. Wachttijden. Auto Voordeel: gaat van deur tot deur, comfortabel, kan veel vervoeren Nadeel: staat vast in spits, duur

Interne analyse Voordelen: Technische know-how reeds in ruime mate aanwezig Bestaande productielijn Kennis van marketing in Nederland Sterke marktpositie in Nederland

Interne analyse Nadelen: Het concept ‘bakfiets’ nog onbekend in London Nog geen merkbekendheid in London Nog geen distributienetwerk

Kansen en bedreigingen Autoverkeer in London extreem druk Congestion Charge zorgt voor hoge vervoerskosten per auto Openbaar vervoer druk en niet altijd even comfortabel Taxi’s zijn duur Behoefte aan alternatief vervoer

Kansen en bedreigingen Onbekendheid met bakfiets Nog geen distributienetwerk Weinig fietspaden Bij slecht weer is bakfiets minder comfortabel Eerste vereiste: bakfiets ‘household name’ maken

Haalbaarheid Bakfiets.nl heeft is financieel voldoende solide om in deze markt te investeren Technische kennis en productielijnen zijn reeds aanwezig Er is behoefte aan alternatief vervoer in London Er is een ruime potentiële afzetmarkt Mits bakfiets.nl in staat is voldoende bekendheid voor haar product te genereren, is het haalbaar om de bakfiets in London op de markt te brengen!

De strategie Geconcentreerde marketingstrategie Prijs: zelfde niveau en variatie als op Nederlandse markt Plaats: distributie via internet en geselecteerde kanalen Promotie: nadruk op bekend maken met concept bakfiets, daaraan gekoppeld de merknaam. Product: nadruk op functionele eigenschappen

Positionering bakfiets: de 3 basisvragen Categorie Méér dan een fiets: een milieuvriendelijk vervoermiddel waarmee je veel spullen of mensen kunt transporteren Bakfiets Voordelen Milieuvriendelijk - Goedkoop in gebruik - Praktisch - Niet gebonden aan vertrek- en aankomsttijden Consument Voor iedereen die behoefte heeft aan het vervoeren van kinderen, spullen etc.

Motivators vs. Discriminators MOTIVATORS DISCRIMINATORS Vervoer van A naar B Onafhankelijk van OV-reisschema, dus in eigen tijd In de buitenlucht Biedt vrijheid Biedt veel ruimte Kan kinderen vervoeren Kan boodschappen vervoeren Kan veel (grote) spullen vervoeren Praktisch Goedkoop Bespaart geld op benzine, ov-kosten en taxi’s Geld overhouden voor leuke dingen Milieuvriendelijk Geeft goed gevoel

The Kapferer perspective: positioning - image - identity Why? (unique benefit) For whom? (target group) Bakfiets Praktisch en goedkoop Trendsetters Jonge ouders Studenten De rest Elk gewenst moment OV, Auto, taxi, gewone fiets When? (moment) Against whom? (competitor)

Brand Identity: the prism model Bakfiets Fysieke eigenschappen Fiets Grote laadruimte Diverse uitvoeringen Persoonlijkheid Het trouwe ros dat jou de vrijheid en zelfstandigheid biedt die je nodig hebt Relatie Biedt vervoer op maat Bakfiets cultuur Innovatief Modern Betrouwbaar Reflectie Deze gebruiker is trendy, praktisch en milieubewust Gewenst zelfbeeld Ik ben zelfbewust, hou van mijn vrijheid en zelfstandigheid, wil alles kunnen en alles doen, maar niet ten koste van het milieu Consument

Trendy vervoer waarmee je vrij bent, en tijd en geld overhoudt Bakfiets Brand Funnel Eigen vervoer Nieuw Milieuvriendelijk Attributen Vervoer op maat Modern Besparingen Functies Geld over goed voor mileu Emotionele beloning Tijd over Modern zijn Vrijheid Trendy Verantwoord Waarden Vrijgevochten Persoonlijkheid Jong en trendy Milieubewust Trendy vervoer waarmee je vrij bent, en tijd en geld overhoudt

Merknaam en pay-off Cargobike.com Go Dutch ! So free, it’s moving…

Merknaam en pay-off Go Dutch ! So free, it’s moving… Pay-off met dubbele betekenissen: Free: Gratis Vrijheid Go Dutch ! Moving: Uitdrukking; ieder betaalt zijn deel Beweging, vervoer (Bak)fiets typisch Nederlands Ontroerend Dus: Zó vrij dat het je ontroert, maar ook: gratis vervoer

Gekozen media Abri posters bij O.V. + punten waar verkeer vaststaat Prototypes weggeven aan trendsetters/leden van ‘The LCC’ Prototypes verhuren Verkooppunten: conceptwinkels en andere trendy zaken Advertenties in bijv. Magazine LCC Organiseren promotieactiviteiten Creëren buzzmarketing

London Cycling Campaign (LCC) Doel van het LCC: omstandigheden van fietsers in London verbeteren Contacten mee leggen Via leden gratis fietsen verstrekken Adverteren (rechter- of achterpagina) in het 2-maandelijkse magazine ‘The London cyclist’ (gratis verspreid aan leden)

European Car Free Day Vindt plaats 22 september Elk jaar worden evenementen georganiseerd, ook in London Promotieactiviteiten rond deze dag organiseren

Budget Totale budget: € 500.000,= Gratis 75 fietsen € 112.500,= Verhuur 75 fietsen € 112.500,= Abriposters € 90.000,= Advertenties € 20.000,= Drukwerk (verkoop) € 70.000,= Aanpassing website € 3.000,= Promoactiviteiten € 50.000,= Gage Totality € 25.000,= € 483.000,=

Bakfietsreclame

De basis van de campagne: een rebus als trigger

+ + .co.uk

Langs de weg, op drukke plaatsen waar het verkeer vast staat:

+ + co.uk Had your fill of congestion? Go Dutch ! So free, it’s moving… Cargobike.co.uk

+ + co.uk Don’ wanna pay no congestion charge no more? Go Dutch ! So free, it’s moving… Cargobike.co.uk

Bij bushaltes:

+ co.uk Don’ wanna be in no bus queue no more? Go Dutch ! So free, it’s moving… Cargobike.co.uk

Op metrostations:

+ + co.uk Wanna come up for some air? Go Dutch ! So free, it’s moving… Cargobike.co.uk

Voorbeeld van een bakfiets met logo:

+ + .co.uk

Abri’s