Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gegevens/Informatie/Kennis
Advertisements

TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
2 Basismodel voor Objecten Afnemend Veld of klant Product of dienst Middelen Neemt af Wordt gemaakt met.
Besturing van (bedrijf)processen
TLV - Logistiek Wat is logistiek?.
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Customer service en planvorming
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Organisatie en beheer Week 2.
Management : situering en begrip
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
H8: Distributie.
Besturing van (bedrijf)processen
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Informatisering en automatisering
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Advanced Business Information Solutions
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Besturing van (bedrijf)processen
Besturing van (bedrijfs)processen
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
Strategie en positionering
Midden in de wereld:.
Bedrijfsnaam BEDRIJFSLOGO. FEITEN EN ONTSTAAN Aantal medewerkers Locatie Vestiging 1 Vestiging 2 Vestiging 3 Ontstaan Opgericht in het jaar.... Opgericht.
Bedrijfskunde Inleiding
Nike Supply Chain Management
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Werken in een arbeidsorganisatie
Basisboek Marketing Hoofdstuk 5 De bedrijfskolom.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Week 2: de basisprincipes van Mintzberg
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Bedrijfseconomie voor besturen ORG (Heezen) Hoofdstuk 1 Betekenis van de bedrijfseconomie Vijfde druk.
Internationaal ondernemen Hoofdstuk 4 Management & Organisatie in een internationale omgeving (Strategisch Management) Wat is er nodig: om het internationalisatie.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Internationale marketing
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Midden in de wereld:.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Indeling van hoofdstuk 2
Internationale marketing
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Differentiatie en Specialisatie
Logistieke bedrijfsprocessen
Werken in een arbeidsorganisatie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Het logistieke proces B
Transcript van de presentatie:

Drie strategische hoofdgebieden ('werelden') Relationele wereld tussen de binnen- en de buitenwereld concurrenten/ alternatieven markt BEDRIJF binnenwereld leveranciers afnemers BEDRIJFS- TAK wet- en regelgeving Buitenwereld

De vijf basisonderdelen van een bedrijf Bron: Mintzberg Strategische top Staf van specialisten Ondersteunende diensten Middenkader Uitvoerende kern

Vereenvoudigd organigram van een universiteit College van Bestuur Decanen Personeels- zaken W&I FEWEC Onderzoeks- scholen Bibliotheek Faculteiten Wetenschappelijk personeel

Hiërarchie van bedrijfsdoelstellingen Missie Strategische bedrijfsdoelen Tactische bedrijfsdoelen Operationele bedrijfsdoelen

Bedrijfsgebieden Strategisch (doelvaststelling) Tactisch (doelrealisatie) Operationeel (besturing van de uitvoering) Uitvoerend Infor- matie Logis- tiek Primair FEZ PZ

Een bedrijf in functies Bedrijfsfuncties Functionarissen

Soorten (bedrijfs-)processen doelstelling primaire processen realisatie van de doelstelling regelende/ besturende processen ondersteunende processen hulpmiddel om de primaire processen te doen verlopen Doelstelling moet goed en volledig worden geformuleerd

Een bedrijf in processen Bedrijfsprocessen Bedrijfsactiviteiten

Primair proces productiebedrijf grond-stoffen onder-delen goe-deren Ontvangst en inspectie Onderdelen productie Assem- blage Verpakking en transport klant = voorraadpunt = bedrijfsactiviteit

Specialisatie van doelstellingen naar plaats in het bedrijf Missie Doelstelling Afdelingsdoel Werkplek doel Taak van de medewerker

Een bedrijf in afdelingen Werkplekken

Soorten werkplekken Eindgebruikers 1. Manager 2. Materiedeskundige 3. Administratief medewerker 4. Secretaresse 5. Automatiseringsdeskundige

De verschillende visies op een bedrijf Bedrijfsprocessen Bedrijfsfuncties Afdelingen Bedrijfsactiviteiten Functionarissen Werkplekken manier waarop de processen ingericht zijn functies van het bedrijf manier waarop het bedrijf fysiek is ingericht

Elk bedrijf in de keten voegt waarde toe aan het product. Value-added chain Elk bedrijf in de keten voegt waarde toe aan het product. bedrijf A bedrijf B bedrijf C klant Onder invloed van de technologie groeien de aan elkaar grenzende schakels dichter naar elkaar toe.

Een netwerk van bedrijven toe- leverancier distributeur consument toe- leverancier producent distributeur consument toe- leverancier distributeur consument

Voorbeeld distributiekanaal bierbrouwer groothandels cafés restaurants supermarkten consumenten

Bedrijfskolom Oerproducenten Handelsbedrijven Producenten van halffabrikaten Producenten van eindproducten Grossiers Detaillisten Consumenten

Value-chain van een bedrijf infrastructuur van de organisatie human resource management winstmarge technologie-ontwikkeling inkoop inkomende logistiek uitgaande logistiek marketing en verkoop service productie winstmarge

Besturing van processen strategisch tactisch operationeel Product ontwikkeling Proces ontwerp Fabricage Assemblage Kwaliteits controle

Bedrijfsvoeringsmodel BELEIDVORMING en BESTURENDE PROCESSEN LEVERANCIERS AFNEMERS GRONDSTOFFEN PRIMAIRE en ONDERSTEUNENDE PROCESSEN PRODUCT of DIENST INKOOPKANALEN VERKOOPKANALEN MIDDELEN BEDRIJF

Besturingsparadigma OMGEVING BESTURING UITVOERING beschouwd systeem

Invloeden op concurrentiepositie potentiële toetreders leveranciers afnemers concurrentie binnen de bedrijfstak substituten

Lemniscaatbeweging Naar binnen vertalen Naar buiten kijken interne oriëntatie externe oriëntatie