Drie strategische hoofdgebieden ('werelden') Relationele wereld tussen de binnen- en de buitenwereld concurrenten/ alternatieven markt BEDRIJF binnenwereld leveranciers afnemers BEDRIJFS- TAK wet- en regelgeving Buitenwereld
De vijf basisonderdelen van een bedrijf Bron: Mintzberg Strategische top Staf van specialisten Ondersteunende diensten Middenkader Uitvoerende kern
Vereenvoudigd organigram van een universiteit College van Bestuur Decanen Personeels- zaken W&I FEWEC Onderzoeks- scholen Bibliotheek Faculteiten Wetenschappelijk personeel
Hiërarchie van bedrijfsdoelstellingen Missie Strategische bedrijfsdoelen Tactische bedrijfsdoelen Operationele bedrijfsdoelen
Bedrijfsgebieden Strategisch (doelvaststelling) Tactisch (doelrealisatie) Operationeel (besturing van de uitvoering) Uitvoerend Infor- matie Logis- tiek Primair FEZ PZ
Een bedrijf in functies Bedrijfsfuncties Functionarissen
Soorten (bedrijfs-)processen doelstelling primaire processen realisatie van de doelstelling regelende/ besturende processen ondersteunende processen hulpmiddel om de primaire processen te doen verlopen Doelstelling moet goed en volledig worden geformuleerd
Een bedrijf in processen Bedrijfsprocessen Bedrijfsactiviteiten
Primair proces productiebedrijf grond-stoffen onder-delen goe-deren Ontvangst en inspectie Onderdelen productie Assem- blage Verpakking en transport klant = voorraadpunt = bedrijfsactiviteit
Specialisatie van doelstellingen naar plaats in het bedrijf Missie Doelstelling Afdelingsdoel Werkplek doel Taak van de medewerker
Een bedrijf in afdelingen Werkplekken
Soorten werkplekken Eindgebruikers 1. Manager 2. Materiedeskundige 3. Administratief medewerker 4. Secretaresse 5. Automatiseringsdeskundige
De verschillende visies op een bedrijf Bedrijfsprocessen Bedrijfsfuncties Afdelingen Bedrijfsactiviteiten Functionarissen Werkplekken manier waarop de processen ingericht zijn functies van het bedrijf manier waarop het bedrijf fysiek is ingericht
Elk bedrijf in de keten voegt waarde toe aan het product. Value-added chain Elk bedrijf in de keten voegt waarde toe aan het product. bedrijf A bedrijf B bedrijf C klant Onder invloed van de technologie groeien de aan elkaar grenzende schakels dichter naar elkaar toe.
Een netwerk van bedrijven toe- leverancier distributeur consument toe- leverancier producent distributeur consument toe- leverancier distributeur consument
Voorbeeld distributiekanaal bierbrouwer groothandels cafés restaurants supermarkten consumenten
Bedrijfskolom Oerproducenten Handelsbedrijven Producenten van halffabrikaten Producenten van eindproducten Grossiers Detaillisten Consumenten
Value-chain van een bedrijf infrastructuur van de organisatie human resource management winstmarge technologie-ontwikkeling inkoop inkomende logistiek uitgaande logistiek marketing en verkoop service productie winstmarge
Besturing van processen strategisch tactisch operationeel Product ontwikkeling Proces ontwerp Fabricage Assemblage Kwaliteits controle
Bedrijfsvoeringsmodel BELEIDVORMING en BESTURENDE PROCESSEN LEVERANCIERS AFNEMERS GRONDSTOFFEN PRIMAIRE en ONDERSTEUNENDE PROCESSEN PRODUCT of DIENST INKOOPKANALEN VERKOOPKANALEN MIDDELEN BEDRIJF
Besturingsparadigma OMGEVING BESTURING UITVOERING beschouwd systeem
Invloeden op concurrentiepositie potentiële toetreders leveranciers afnemers concurrentie binnen de bedrijfstak substituten
Lemniscaatbeweging Naar binnen vertalen Naar buiten kijken interne oriëntatie externe oriëntatie