Ruud de Moor Centrum Netwerkleren Darco Jansen, programmamanager
Opzet workshop Vormen van professionaliseren RdMC en NWL werkvorm 10punten – persoonlijk Bespreking voorkeuren en relateren aan effectiviteit RdMC en NWL Vruchtbare grond zoeken - Netwerkscan Presentatie + uitleg Werkvorm met netwerkscan (groepjes-papier) Zaaien – Netwerkspiegel Werkvorm met netwerkspiegel (…) Zaaien / oogsten – The Brain Oogsten – Barometer Vragenlijst Barometer met opgave NAW+email
Nog beter worden als leraar: hoe? Advies van expert buiten schoollocatie Coaching - intervisie Congres/conferentie Cursusdagen buiten school Studiedag op school (evt met inhuur expert) Training gegeven door externen op school met eigen cases Overleg met collega’s in school Kennisuitwisseling met (vak)collega’s Gewoon door je werk te doen / dagelijkse ervaringen Internet – database – kennisomgeving raadplegen
Nog beter worden als leraar: voorkeuren Welke vorm van ondersteuning heeft jouw voorkeur? Je hebt 10 punten te verdelen over 10 mogelijke vormen. Geef punten op ‘geeltjes’
Nog beter worden als leraar: voorkeuren Resultaatbespreking…….
Professionalisation: some facts We spend 80% of our professionalisation budget on those forms that are only 20-30% effective. A social activity: “If an employee has a question, in 90% of all cases a colleague is the source for the answer, in 10% the existing knowledge-managementsystem” (IBM Institute for Knowledge Management). Mainly informal: “90% of the communication between colleagues occurs during accidental encounters” (Kraut, 1993).
Professionalisering: wat werkt? Terugblik Kort herhalen van vorige presentaties op Hofscholen: wat weten we al?
Professionalisering: wat werkt? Werkplekleren/netwerkleren Kort herhalen van vorige presentaties op Hofscholen: wat weten we al?
Ruud de Moor Centrum Centre for professional development of teachers Geen (initiële) opleiding, geen (klassieke) na- en bijscholing Stimuleren ontwikkeling leraar vanuit de werkplek, vanuit (dagelijkse) praktijksituaties, direct bruikbaar centre of expertise for learning-on-the-job for teachers, both for educational and professional development purposes Leren op de werkplek: het samen met collega’s toepassen en het ontwikkelen van nieuwe kennis ín de scholen vanuit dé dagelijkse praktijk Focus on learning in networks
Ruud de Moor Centrum Focus on learning-on-the job and on learning-in-networks on a blend of time/space independent learning and f2f Programma 2010-2014 Vraagsturing Intervententies met het veld Lokale problemen -> generieke oplossingen Onderzoeksprogramma: Weten wat wanneer werkt
A B C D E F
A B C D E F
A B C D E F
Netwerkleren Participatie aan ‘bovenschoolse’ netwerken leverde een belangrijke bijdrage aan veranderingen in de dagelijkse lespraktijk en hogere resultaten bij de leerlingen (Lorna et al., 2006) ‘School-based networks’ en peer-networks zijn een effectieve manier om leraren te ondersteunen bij het implementeren van vernieuwingstrajecten (Dresner & Starvel, 2004) Collectieve netwerken helpen ‘like-minded’ leraren bij het oplossen van vragen dmv delen van ervaringen en vragen (Vandeberghe, 2001) Leraren leren veel meer van wat ze tegen elkaar vertellen dan van wat ze horen van een expert (Dang 2005)
Programma Netwerkleren Het blijvend stimuleren en faciliteren van de participatie van leraren in leernetwerken ten behoeve van hun professionalisering.
Scenario’s Netwerkleren Haalbaarheid Initiëren Faciliteren Evalueren
Basisdeel Vraagsturing Vragenlijst NLL-index DigilessenVO Downsyndroom ROC MNL NHL Panel Focusgroep Fontys OSO Hofscholen Netwerkkaarten Netwerkspiegel Vmbo- mbo Lucas Onderwijs Netwerkscan Vraagsturing Haalbaarheid Initiate Facilitatie Evaluatie
netwerkleren aanwezig? Haalbaarheid Zijn de condities voor netwerkleren aanwezig? Netwerkscan Bij aanvraag dan wel start project
Initiëren Detecteren lerende netwerken en (informele) sociale relaties Netwerkspiegel o.b.v. Change mirror Lucas Onderwijs Netwerkkaarten - The Brain Hofscholen - Skozok Interviews en focusgroepsessies ROC MNL, DigilessenVO Verdere initiatieacties
Optimaliseren bestaande leernetwerken Faciliteren Optimaliseren bestaande leernetwerken Gerichte interventies Actieonderzoek - casestudies Effecten facilitatietechnieken LNF, LN-PO, Fontys-OSO, Downsyndroom
Evaluatie lang lopende leernetwerken Evalueren Evaluatie lang lopende leernetwerken Impact en aanbevelingen Consortium vmbo-mbo Noordelijke Hogeschool Leeuwarden
Welke kennis en kunde zit waar Welke kennis en kunde zit waar? Hoe kunnen we dat zichtbaar maken en zorgen dat de juiste verbindingen ontstaan?
Maatschappelijke stage 1. Detecteren informele netwerken
Netwerkkaart rond jouw school Hoe ziet het netwerkkaart eruit op jouw school en binnen jouw schoolbestuur Geef inschatting A B C Afhankelijk van aantal deelnemers een centrale discussie dan wel opsplitsen in groepjes (
Docent in een netwerk Waar kunnen en moeten we heen? B C Wat moeten we doen om daar heen te komen? Afhankelijk van aantal deelnemers een centrale discussie dan wel opsplitsen in groepjes (
Initiatie: netwerkspiegel Eerste weten wie met wie waarover praat Uitleg netwerkspiegel Afhankelijk van aantal deelnemers een centrale discussie dan wel opsplitsen in groepjes (
1. Netwerkspiegel Bron: Changemirror (Homan)
Netwerkspiegel Uitleg werkvorm met netwerkspiegel Afhankelijk van aantal deelnemers een centrale discussie dan wel opsplitsen in groepjes (
Netwerkspiegel Terugkoppeling werkvorm samenvatten Afhankelijk van aantal deelnemers een centrale discussie dan wel opsplitsen in groepjes (
Zaaien / oogsten: The Brain Volgen van netwerken Bepalen effectiviteit interventies The Brain als één van de interventies Afhankelijk van aantal deelnemers een centrale discussie dan wel opsplitsen in groepjes (
The Brain Uitleg werkvorm Afhankelijk van aantal deelnemers een centrale discussie dan wel opsplitsen in groepjes (
The Brain Terugkoppeling werkvorm samenvatten Afhankelijk van aantal deelnemers een centrale discussie dan wel opsplitsen in groepjes (
Oogsten Barometer: principe uitleggen Deelnemers vragenlijst laten invullen Met achterlating gegevens Terugkoppeling later per email Inclusief presentatie Afhankelijk van aantal deelnemers een centrale discussie dan wel opsplitsen in groepjes (