Ruud de Moor Centrum Netwerkleren Darco Jansen, programmamanager

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kan ik al in het beroepsregister?
Advertisements

In gesprek over het schoolleidersregister VO
LLL, Professionalisering en Netwerkleren
Edushock leerfestival
Workshop Handelingsgericht werken
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
Loopbaanontwikkeling
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
Knowledge Translation: Van wetenschap naar praktijk
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Teamleren, hoe werkt dat?
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Wikiwijs- voor individuen of een community? Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Docentontwerpteams en self-efficacy
BASICS Building Agency for School Improvement, Coherence and Sustainability.
Korte introductie tot het principe
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
moderniseren van het curriculum.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Programma Inleiding door voorzitter Ingrid Molderez
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas
Professional Development Schools - Rijnmond
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Netwerkleren in het onderwijs
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
What is the meaning of? Student centered learning
Passend onderwijs.
De Wever Zorg Innovatie Centra
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Sieberdam/ROCS & KODOS
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Van Eiland naar wijland
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Ruud de Moor Centrum Netwerkleren Darco Jansen, programmamanager

Opzet workshop Vormen van professionaliseren RdMC en NWL werkvorm 10punten – persoonlijk Bespreking voorkeuren en relateren aan effectiviteit RdMC en NWL Vruchtbare grond zoeken - Netwerkscan Presentatie + uitleg Werkvorm met netwerkscan (groepjes-papier) Zaaien – Netwerkspiegel Werkvorm met netwerkspiegel (…) Zaaien / oogsten – The Brain Oogsten – Barometer Vragenlijst Barometer met opgave NAW+email

Nog beter worden als leraar: hoe? Advies van expert buiten schoollocatie Coaching - intervisie Congres/conferentie Cursusdagen buiten school Studiedag op school (evt met inhuur expert) Training gegeven door externen op school met eigen cases Overleg met collega’s in school Kennisuitwisseling met (vak)collega’s Gewoon door je werk te doen / dagelijkse ervaringen Internet – database – kennisomgeving raadplegen

Nog beter worden als leraar: voorkeuren Welke vorm van ondersteuning heeft jouw voorkeur? Je hebt 10 punten te verdelen over 10 mogelijke vormen. Geef punten op ‘geeltjes’

Nog beter worden als leraar: voorkeuren Resultaatbespreking…….

Professionalisation: some facts We spend 80% of our professionalisation budget on those forms that are only 20-30% effective. A social activity: “If an employee has a question, in 90% of all cases a colleague is the source for the answer, in 10% the existing knowledge-managementsystem” (IBM Institute for Knowledge Management). Mainly informal: “90% of the communication between colleagues occurs during accidental encounters” (Kraut, 1993).

Professionalisering: wat werkt? Terugblik Kort herhalen van vorige presentaties op Hofscholen: wat weten we al?

Professionalisering: wat werkt? Werkplekleren/netwerkleren Kort herhalen van vorige presentaties op Hofscholen: wat weten we al?

Ruud de Moor Centrum Centre for professional development of teachers Geen (initiële) opleiding, geen (klassieke) na- en bijscholing Stimuleren ontwikkeling leraar vanuit de werkplek, vanuit (dagelijkse) praktijksituaties, direct bruikbaar centre of expertise for learning-on-the-job for teachers, both for educational and professional development purposes Leren op de werkplek: het samen met collega’s toepassen en het ontwikkelen van nieuwe kennis ín de scholen vanuit dé dagelijkse praktijk Focus on learning in networks

Ruud de Moor Centrum Focus on learning-on-the job and on learning-in-networks on a blend of time/space independent learning and f2f Programma 2010-2014 Vraagsturing Intervententies met het veld Lokale problemen -> generieke oplossingen Onderzoeksprogramma: Weten wat wanneer werkt

A B C D E F

A B C D E F

A B C D E F

Netwerkleren Participatie aan ‘bovenschoolse’ netwerken leverde een belangrijke bijdrage aan veranderingen in de dagelijkse lespraktijk en hogere resultaten bij de leerlingen (Lorna et al., 2006) ‘School-based networks’ en peer-networks zijn een effectieve manier om leraren te ondersteunen bij het implementeren van vernieuwingstrajecten (Dresner & Starvel, 2004) Collectieve netwerken helpen ‘like-minded’ leraren bij het oplossen van vragen dmv delen van ervaringen en vragen (Vandeberghe, 2001) Leraren leren veel meer van wat ze tegen elkaar vertellen dan van wat ze horen van een expert (Dang 2005)

Programma Netwerkleren Het blijvend stimuleren en faciliteren van de participatie van leraren in leernetwerken ten behoeve van hun professionalisering.

Scenario’s Netwerkleren Haalbaarheid Initiëren Faciliteren Evalueren

Basisdeel Vraagsturing Vragenlijst NLL-index DigilessenVO Downsyndroom ROC MNL NHL Panel Focusgroep Fontys OSO Hofscholen Netwerkkaarten Netwerkspiegel Vmbo- mbo Lucas Onderwijs Netwerkscan Vraagsturing Haalbaarheid Initiate Facilitatie Evaluatie

netwerkleren aanwezig? Haalbaarheid Zijn de condities voor netwerkleren aanwezig? Netwerkscan Bij aanvraag dan wel start project

Initiëren Detecteren lerende netwerken en (informele) sociale relaties Netwerkspiegel o.b.v. Change mirror Lucas Onderwijs Netwerkkaarten - The Brain Hofscholen - Skozok Interviews en focusgroepsessies ROC MNL, DigilessenVO Verdere initiatieacties

Optimaliseren bestaande leernetwerken Faciliteren Optimaliseren bestaande leernetwerken Gerichte interventies Actieonderzoek - casestudies Effecten facilitatietechnieken LNF, LN-PO, Fontys-OSO, Downsyndroom

Evaluatie lang lopende leernetwerken Evalueren Evaluatie lang lopende leernetwerken Impact en aanbevelingen Consortium vmbo-mbo Noordelijke Hogeschool Leeuwarden

Welke kennis en kunde zit waar Welke kennis en kunde zit waar? Hoe kunnen we dat zichtbaar maken en zorgen dat de juiste verbindingen ontstaan?

Maatschappelijke stage 1. Detecteren informele netwerken

Netwerkkaart rond jouw school Hoe ziet het netwerkkaart eruit op jouw school en binnen jouw schoolbestuur Geef inschatting A B C Afhankelijk van aantal deelnemers een centrale discussie dan wel opsplitsen in groepjes (

Docent in een netwerk Waar kunnen en moeten we heen? B C Wat moeten we doen om daar heen te komen? Afhankelijk van aantal deelnemers een centrale discussie dan wel opsplitsen in groepjes (

Initiatie: netwerkspiegel Eerste weten wie met wie waarover praat Uitleg netwerkspiegel Afhankelijk van aantal deelnemers een centrale discussie dan wel opsplitsen in groepjes (

1. Netwerkspiegel Bron: Changemirror (Homan)

Netwerkspiegel Uitleg werkvorm met netwerkspiegel Afhankelijk van aantal deelnemers een centrale discussie dan wel opsplitsen in groepjes (

Netwerkspiegel Terugkoppeling werkvorm samenvatten Afhankelijk van aantal deelnemers een centrale discussie dan wel opsplitsen in groepjes (

Zaaien / oogsten: The Brain Volgen van netwerken Bepalen effectiviteit interventies The Brain als één van de interventies Afhankelijk van aantal deelnemers een centrale discussie dan wel opsplitsen in groepjes (

The Brain Uitleg werkvorm Afhankelijk van aantal deelnemers een centrale discussie dan wel opsplitsen in groepjes (

The Brain Terugkoppeling werkvorm samenvatten Afhankelijk van aantal deelnemers een centrale discussie dan wel opsplitsen in groepjes (

Oogsten Barometer: principe uitleggen Deelnemers vragenlijst laten invullen Met achterlating gegevens Terugkoppeling later per email Inclusief presentatie Afhankelijk van aantal deelnemers een centrale discussie dan wel opsplitsen in groepjes (