15. Detailhandel Detailhandel, kleinhandel: levering in kleinverpakking aan eindgebruiker. 10% werkgelegenheid in deze sector: arbeidsintensief. Functies:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Advertisements

Optimaliseren van het assortiment
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
4 P´s en 3 R-en MK01.
commerciële presentatie
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
INFORMATIE PROMOTIE CONTACT AANPASSING ONDERHANDELEN
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Marketing presentatie
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Commercieel beleid en recht
Fase 1 Ken de (detail)handel
retailmarketing paragraaf 2.6 winkelformule ken de formule
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Detailhandel algemeen
Detailhandel algemeen
Commercieel beleid 1 H4 Vestigingsplaatsonderzoek
Detailhandelsmarketing
MARKETINGMIX.
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
Commercieel beleid 1 H5 Samenwerking Filiaalmanager.
Management en leidinggeven
Commercieel beleid 1 H5 Samenwerking Ondernemer detailhandel.
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
prijs- en servicemarkt
Periode 1 Ken de (detail)handel
Detailhandel algemeen
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 5 De bedrijfskolom.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Informatie management HC2
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Hoofdstuk 12 Distributiebeleid 12.1 Distributie en marketingstrategie 12.2 Distributieanalyse 12.4 Groothandel 12.4 Detailhandel 12.5 E-commerce 12.6.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 3 Handel en distributie.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Presentatie en marketing
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen
AFDELING 2 marketingbeleid.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Verkoopt en handelt verkoop af
Supermarkt De supermarktbranche.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

15. Detailhandel Detailhandel, kleinhandel: levering in kleinverpakking aan eindgebruiker. 10% werkgelegenheid in deze sector: arbeidsintensief. Functies: inkopen, assortiment maken, te koop aanbieden info en reclame (via persoonlijke verkoop) voorraad houden, prijsbepaling, verkoopbevordering verkopen, service verlenen, soms krediet verlenen

Trends in detailhandel Schaalvergroting, per punt en per keten, eenmanszaken verdwijnen Branchevervaging (diepvries K&K maaltijd bij benzinepomp, telefoonkaarten bij AH). Doel: one stop shopping Hevige concurrentie, met zelfde A-merken, geen verticale prijsbinding meer Noodzaak kostenverlaging, dus integratie

Wheel of retailing-model Een continue golfbeweging in 6 fasen: nieuwe winkelformule, lage prijs, weinig toegevoegde waarde (low margin retailing strategie) gevestigde orde trading down en downgrading discounters krijgen last, marge onder druk discounters gaan upgraden en trading up, meer service, hogere prijzen verschillen gevestigd – nieuwkomers vervagen er ontstaat (nieuw) gat aan de onderkant van de markt. Start weer bij 1. Conclusie: elke formule heeft beperkte life-cycle In welke fase zitten we nu?

Winkeltypen Perceptie klanten: assortiment (breed, diep, merken, producten, kwaliteit) prijs (marges, kortingen, aanbiedingen) service (bediening, parkeren, bezorgen, krediet) Winkel typen: Speciaalzaak (smal, diep, deskundig, goede marges). Of kleine zelfstandige. Of vaak grootfiliaal bedrijf (C&A, Blokker, etc.) Buurtwinkel (klein, convenience goods, primaire levensbehoeften, niet goedkoop). Bestaat steeds minder. Supermarkt (breed en beetje diep food, en smal ondiep non-food, scherpe prijzen) Discounter (smal en ondiep, sober, lage prijzen) Warenhuizen (verre parallellisatie/branchevervaging, minimaal 8 branches non-food en food; shop in the shop, funshop voorzieningen (restaurant, coffeecorner)) Zelfbedieningswarenhuis, hypermarkt (breed en diep in food en non-food ook duurzame consumptiegoederen, ruim parkeren)

Winkelcentra Voordelen: trekpleister consumenten, veel traffic, synergie speciaalzaken/publiekstrekkers, speciaalzaken profiteren van groot verzorgingsgebied, gevarieerd aanbod, gezamenlijke promotie, sfeer/aankleding collectief) Nadelen: hoge huur, minder eigen identiteit, samenstelling winkels kan niet goed zijn, risico criminaliteit, vervuiling, sfeer (Hoog Catharijne) Typen: Buurtwinkelcentrum Wijkwinkelcentrum Stadsdeelwinkelcentrum, regionaal winkelcentrum Stadswinkelcentrum Trends: Schaalvergroting Samenwerking Vestiging buitenlandse/Europese ketens

Niet-winkelverkoop Ambulante handel (geen vaste vestigingsplaats): markthandel, straathandel, rivierhandel (parlevinker), automatenverkoop. (Eigenlijk ook: telefonische verkoop, direct selling, postorderaars) Direct selling (colportage): onvoorbereide aankoop, smal assortiment, eenmalige ontmoeting. Persoonlijk contact: verkoopparty, houseparty. Colportage wet: boven €35: contract en 8 dagen afkoelingsperiode. Netwerkmarketing, multi-level marketing (zelfstandige ondernemers, met commissie over eigen verkoop en verkoop in down-line, vrij agressief) Postorderbedrijf (hogere prijs, goede (ruil)service, gemak). Soms clubformule (ECI). Catalogus winkel (Kijkshop)

E-commerce Lees artikel bij Errata. Voordelen E-commerce: nieuwe productmogelijkheden/vormen; in potentie hoogste impact, indien mogelijk nieuwe doelgroepen eenvoudig/goedkoop te benaderen lage kosten promotie, voorlichting (t.o.v. klassieke mail, brochures, catalogus) en vaak nog beter toegankelijk ook lage transactiekosten (geen persoonlijke tussenkomst) eenvoudige toegankelijkheid, vindbaarheid, verkrijgbaarheid, zeer ruim afzetgebied Weinig bedrijven hebben nog een actieve uitgebalanceerde E-commerce strategie gekozen. En, er zijn zeer succesvolle voorbeelden (Wehkamp, KvK)

Organisatievormen in de handel Samenwerkingverbanden: inkoopcombinatie (Combi foto) vrijwillig filiaalbedrijf (Spar en C1000); gemeenschappelijke grossier grootwinkelbedrijf en grootfiliaalbedrijf franchising (Holiday Inn, Mc Donald’s); strikte contracten met franchisegever; entreegeld plus omzetfee. Vaak gemengde vormen.

Franchising

Trade marketing Detaillistenmarketing = trade marketing: gericht op detailhandel; uiteraard in combinatie met denken aan eindgebruiker. Inspelen op eisen van detailhandel m.b.v. accountmanager Strategie: prijsdistributie: low cost, low margin, low service, service distributie: kwaliteits- en service gevoelige klanten, ruimere marges

Detailhandelsmarketing Detailhandels- of retailmarketing: gericht op consumenten onderzoek analyse concurrentie, klantprofiel, winkelgedrag winkelformule ontwikkelen detailhandelsmix toepassen. Winkelformule, winkelconcept: doelgroep, assortiment, positionering, vestigingsplaats, inrichting, presentatie Leidt tot winkelimago: subjectieve indruk van consumenten.

Winkelimago

Detailhandelsmix Detailhandelsmix, variatie op MM: Product (kern assortiment + keuze- of randassortiment (bijv. imagoverhogende, exclusieve, serviceartikelen, promotie/seizoenartikelen) Promotie Prijs Plaats Presentatie (extern: pui, verlichting, buitenreclame etc.) (intern: sfeer, ruimteverdeling (lay-out, routing, schapindeling (hoogte, facing)) Personeel (deskundigheid, service gericht, klantgericht, klantvriendelijk, uitstraling)