8. Productontwikkeling Productmodificatie, verbetering of innovatie (radicaal nieuw)? Nieuw voor de producent of voor de afnemer? Indeling op basis van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Marketingplanning en -strategie
De marketingmixstrategie
Optimaliseren van het assortiment
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Bedrijfspresentatie Promavise
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Een startersgids voor innovatie
Facility management en inkoop
H7: Productmanagement.
strategie als een proces
Marketing .
Wat is Customer Relationship Management?
Marketing presentatie
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Inleiding tot marktonderzoek
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Marketingplanning en strategie
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Introductie OHSAS
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Het nut van Business Planning
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Naar een optimaal HR - beleid
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Informatie management HC2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Internationale marketing
Indeling van hoofdstuk 4
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Marketingplan [Productnaam]
Marketingstrategie.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Loont investeren in DCIM?
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Een product of dienst verkopen
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Presentatie bedrijfsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Internationale handel
Verkoopt en handelt verkoop af
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

8. Productontwikkeling Productmodificatie, verbetering of innovatie (radicaal nieuw)? Nieuw voor de producent of voor de afnemer? Indeling op basis van mate van gedragsverandering/leerproces van de afnemer/consument: continue innovatie dynamisch continue innovatie discontinue innovatie

Redenen voor Productontwikkeling verhogen winst verhogen omzet (vooral in verzadigde markt) benutten overcapaciteit vergroten scale of economy (overhead/vaste kosten over meer omzet dekken) compenseren seizoensvariaties/volumina assortiment aanvullen/completeren, cross selling voldoen aan (wettelijke) verplichtingen toepassen nieuwe technologie reageren (me-too) of anticiperen op concurrentie inspelen op veranderde vraag

Make or buy? Interne ontwikkeling Overname/ fusie Rendement potentieel hoger sneller Risico meer minder Knowhow geen overlapping overlapping of synergie

Productontwikkelingsproces (1) Stapsgewijs systematisch (volgens Verhage): Strategie ontwikkeling (SWOT, analyse, kansen, pro-actief/anticiperend of reactief) Ideeontwikkeling/exploratiefase: R&D lab, consumer intelligence (trendwatchers, marktonderzoek, futurologen etc.), eigen sales, marketing, personeel (ideeënbus of beter systematisch brainstormen), klanten, toeleveranciers, vakbladen, beurzen, concurrentie etc. Dit is de meest cruciale en moeilijkst te plannen fase. KSF: creatieve mensen Schifting/screening ideeën (ROI (winst/investering), marktpotentie, positioneringpotentie). Concepttest. Bedrijfseconomische analyse (profit/loss prognose, marktaandeelprognose en break-evenafzet berekening)

Productontwikkelingsproces (2) fysieke productontwikkeling (prototype, begin van kostbare fase) KSF: marktgericht werken. Slot: voorlopige verpakking/merk en complete MM. testmarketing: introductie op kleine schaal en in beperkt gebied. Mini testmarkt = één winkelketen. Zo nodig aanpassen MM. introductie (complete marketingmix voorbereid). Keuze roll-out-strategie. De eerste heeft meestal de beste kansen (winst, marktaandeel). Maar onderschat de me-too’s niet... Weinig ideeën worden uiteindelijk een succesproduct.

Productontwikkelingsproces (3) Volgens NIMA is de fasering als volgt: Exploratiefase Screeningsfase Conceptontwikkelingsfase Strategieontwikkelingsfase Fysieke productontwikkelingsfase Testfase Productintroductiefase

Productontwikkelingsproces versnellen Op tijd beginnen Deels uitbesteden Interne competitie Overlappende fasering Beter goed gegapt dan zelf verzonnen (licentie kopen/huren; IBM en Philips ontvangen miljoenen aan licenties) De juiste team samenstelling Joint venture samenwerking

Organisatie van Productontwikkeling Risico van reguliere organisatie (bijv. productmanager of lijnmanager): geen prioriteit, aandacht op operationele processen. Daarom: Het Venture-team: vrijgesteld multidisciplinair team tot en met productintroductie. Focus. Second best alternatieven: nieuwproduct manager(s), vrijgesteld projectleider stuurt overige medewerkers nieuwproductcommissies, multidisciplinair, Risico: geen vrijgestelde focus, onduidelijke verantwoordelijkheid productontwikkelafdeling. Risico: staf, weinig bevoegdheden.

Succesfactoren van Productontwikkeling speelt in op wensen en behoeften van doelgroep voortbordurend op core competence van organisatie (knowhow) superieur product (in kwaliteit, in behoeftebevrediging) stimulerend bedrijfsklimaat/cultuur goed georganiseerd productontwikkelingsproces Bescherming van ideeen: patent, octrooi, zie bijvoorbeeld: http://www.solv.nl/nieuws_docs/1248Vzr%20Rechtbank%20Den%20Haag%2024%20september%202004%20Stokke-Gamma.doc

Risicofactoren van Productontwikkeling geen beter of geen uniek product in perceptie van de klant slecht marketing beleid (product-doelgroep, promotie, te hoge prijsstelling, geen iteratie/aanpassing na introductie, out-of-stock) gebrekkige kwaliteit/kinderziektes onvoldoende concurrentie analyse, anticiperen op reactie concurrentie timing (te laat, te vroeg (andere producten nog onvoldoende volwassen)) Concurrentie komt (eerder) met iets vergelijkbaars of (nog erger) beters.

Testen nieuwe producten Vormen van testen Functionele test (intern) Consumententest as marketed blind vergelijkend gebruikstest monadisch (geen vergelijking) Zie bijvoorbeeld de diensten van www.trendbox.nl 

Acceptatie van innovaties Analyse van het diffusieproces (acceptatie en verspreiding nieuwe producten). Model van Everett Rogers. Adoptie/aanvaardingsproces bekendheid (awareness) interesse evaluatie probeeraankoop, trial adoptie

Acceptatie van innovaties (2) Adoptiecategorie Aan-deel Cumu-latief Innovators, consumptiepioniers, flopbestendig, trendmakers 2,5% Early adopters, opinieleiders 13,5 16 Early majority 34 50 Late majority, wantrouwen innovatie, kopen uit noodzaak of door druk 84 Laggards, achterblijvers, ouder, lage inkomens 100

Acceptatie van innovaties (3) Stem marketing activiteiten af op adoptiecategorie. Dus specifieke communicatieboodschappen per fase. En dus richt je boodschap op de doelgroep van de huidige fase en ook alvast op die van de volgende fase. Two-step-flow-model: de opinieleiders geven “het goede nieuws” ook al door aan de Early Majority; dit ondersteunt de groeifase. Adoptiesnelheid afhankelijk van: gepercipieerd voordeel aansluiting life style gebruiksgemak testen zonder risico zichtbaarheid

Relatie PLC en Adoptiecurve Product Life Cycle Adoptie curve Introductie (verlies) innovators, early adopters Groei (winst, meestal negatieve cash flow) Early majority, late majority Volwassenheid (maximale winst) late majority Neergang (afnemende winst) Laggards