The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 10 Organisatieprioriteiten in IR.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Interventie en implementatie
Risico’s en gevaren van techniek
Skilling Up for Power Down.  Gestart door 2 Australiërs Bill Mollison en David Holmgrem in de jaren 70’.  Oorspronkelijke betekenis: ‘permanente landbouw’
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Facility management en inkoop
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw.
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 3 IR met vakbonden.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 5 IR zonder vakbonden.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Conflicten en onderhandelingen
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Begeleidingsplannen GGZ
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
© de vries business consultancy, 2008
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 1 Inleiding.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Goed geestelijk is goed zakelijk
Naar een optimaal HR - beleid
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Collectieve transitie en veerkracht
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Visieontwikkeling Les
Leiding geven aan school ontwikkeling
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Klantcontact: toen, nu, straks?
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 10 Organisatieprioriteiten in IR

Hoofdstuk 10 Organisatieprioriteiten in IR Inleiding Organisatieresultaten van IR Collectieve overeenkomsten & collectieve onderhandelingen Managen van gevestigde belangengroepen IR prioriteiten in 21ste eeuw Conclusies

Inleiding IR = kern van strategisch, operationeel en functioneel management en levert (= of -) bijdragen tot totale organisatieprestatie (zie box p. 168) Nodig om IR te intergreren in totale streven naar management professionalisering en managerial excellence

Organisatieresultaten van IR (1) Kernresultaten en hoe bekomen? Relaties? Elke IR-benadering moet: –ontwikkeld worden eerder dan opduiken –gevolgen en vereiste betrokkenheid begrijpen –effectief ge-managed worden (zie box 10.2.) Nodig is personeel plaatsen in totaalbeeld bv. via aliëntatie  internalisatie spectrum (Figure p. 170)

Organisatieresultaten en IR (2) Aliënatie: –erkennen/aanvaarden wederzijds belang en hoog conflictpotentieel –nood aan: IR training managers & supervisors voorlichting van personeel voldoende tijd voor managers & supervisors voorzien om IR-problemen te behandelen

Organisatieresultaten en IR (3) Dwang (coercion): –situaties waar breder personeel bij betrokken is met aandacht voor specifieke IR (turnover, absenteïsme, recrutering, training, introductie) –zorgen dat financiële kant in orde is –erkennen dat personeel zal wegvluchten wanneer alternatieve wgs opduiken –ieder weet waar hij staat

Organisatieresultaten en IR (4) Coëxistentie: –  condities, status, management  groepen –IR inspanningen: harmonie om produktiviteit te hebben onderlinge gevechten bedwingen door coördinatie gelijke behandeling erkennen dat prioriteit van elke groep de eigen mensen zijn en niet de totale organisatie

Organisatieresultaten van IR (5) Inschikkelijkheid (compliance): –IR-opdracht = verzekeren dat persoonlijke, professionele en sociale eisen samenvallen en dat dit een organisatieprioriteit is (Fig ) –mislukt door allerlei veranderingen   motivatie/moreel   produktie, turnover, stress stijging echte en gepercipieerde geschillen –IR-prioriteit is dan communciatie en zorgen voor behoeften van groepen en individuen

Organisatieresultaten van IR (6) Internalisatie  overtuiging, geloof kan zijn: werk & leven, werk; leven; omgeving bij mislukking  traumatische ervaring  counselling nodig voor individu en groepen Zie voorbeelden en implicaties in box p. 175

Collectieve overeenkomsten en onderhandelingen (1) Collectieve overeenkomsten: –zo simpel mogelijk houden –gedeelde verantwoordelijkheid en belangen –kernvragen: waarom? wat willen partijen eruit loskrijgen? redelijk en compatibel? Hoe bijdragen tot effectieve prestatie? Problemen en valkuilen? –echte antwoorden zoeken en formuleren

Collectieve overeenkomsten en onderhandelingen (2) –integratief (moreel, ethisch) of distributief (kan praktijk indien open en eerlijk); slechtste is zeggen “integratief” en praktijk is “distributief” (echt of gepercipieerd) –echte bekommernissen personeel aanpakken: zekerheid; redundantie; bescherming; training specifieke aspecten (bonus); voordelen (kantine); aandelen; crisismanagement; IR & HRM principes en procedures; kwalificaties; representatierechten; collectieve onderhandelingen

Collectieve overeenkomsten en onderhandelingen (3) Collectieve onderhandelingen: –belangrijk voor ontwikkeling en effectiviteit IR: traditionele kernrol van vakbonden meest verspreid middel tot faire overeenkomsten middel om conflict en wantrouwen weg te werken –voornamelijk gericht op behoeften tot bepaald gedrag van ieder betrokken bij org.effectiviteit –liefst kort proces door benadrukken van wederzijdsheid in de benadering

Collectieve overeenkomsten en onderhandelingen (4) –slechte IR verbeteren door aanvaarding van: organisatieverantwoordelijkheid praktijken vakbondsverantwoordelijk verdediging leden belang van aard, kwaliteit, hoeveelheid informatie gewenste positieve resultaten voor ieder (box 10.5.) integratie in totale organisatie-activiteiten collective bargaining als vehikel voor organisatie- ontwikkeling (training, werkzekerheid, wederzijdse belangen, coöperatieve attitudes en benaderingen (box 10.6.p. 181)

Managen belangengroepen (1) Vakbonden: –collectieve overeenkomsten & onderhandelen –management inspanning goed communiceren –nooit enkel gebruiken als vehikel Kerngroepen: geen persoonlijk voordeel –formele communicatie en vergaderingen –confrontatie met objectieve gegevens –eenvoudige, directe overeenkomsten

Managen belangengroepen (2) Legitieme lobbies en drukkingsgroepen: altijd aanpakken; zo open en snel mogelijk ontstaan vanuit specifieke of afgeleide IR-belangen (bv. veiligheid; moreel) of operationele belangen met impact op IR (turnover) IR is geïntegreerd en levert + bijdrage door uitgebreide aandacht voor individuele en groeps- problemen te voorkomen; procedures op te zetten; te onderhandelen met vakbonden

Managen belangengroepen (3) Niet-legitieme lobbies/drukkingsgroepen: symptoom diepere malaise;  bij “verdeel en heers” destructief, verkeerd, onaanvaardbaar;directe aanpak Statutaire organen: actief of passief behandelen minachten (= gebrek aan basisintegriteit) gebruiken als hulpmiddel om zelf buiten schot te blijven (box p. 185) aanvaarden (= expertise gebruiken; invalshoek?)

IR-prioriteiten in 21ste eeuw (box 10.8 en 10.9.) IR-spelers verantwoordelijk voor toekomst IR = begrensd  overstijgen grenzen door standaarden gedrag en prestatie IR in totale org. context en lange-termijn: –IR geschikt voor menselijk personeelsbeleid –effectieve instituties, beleid, praktijken IR buiten nationale grenzen (globalisering): transparantie; eenheid autoriteit; integriteit

Conclusies IR als domein van functionele expertise zal adviseren; soms als consultant optreden; soms zelf uitvoeren dagdagelijkse IR moet gebaseerd zijn op: –effectieve integratie in org. activiteiten –managementstijl die verzekert dat produktieve inspannningen van personeel in juiste richting verloopt