1. 2 Een blik terug Een blik vooruit Netwerk Organisatiebeheersing 31 maart 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RISICO’S IN BEELD WORKSHOP RISICOMANAGEMENTINSTRUMENT
Advertisements

Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Edushock leerfestival
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
netwerk organisatiebeheersing
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Klassieke AO Leseenheid1
Identificeren van kwetsbare functies
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Diabetes Zorgpad Pro_Doc
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Presentatie voorstelling Departement WSE
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Organisatiebeheersing in de OVAM Henny De Baets Administrateur-generaal
XBRL / SBR Train de Trainer sessie Deel 2 A (van 3) 28 november 2012 SBR-Team Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Ondernemingsplan 2011 VEA Historiek -Gestart met opmaak ondernemingsplan Basis voor planningen -Evoluties: -Link met interne communicatie, jaarverslag.
CAG/11/13.01/DOC.010. Van beheersovereenkomst naar ondernemingsplan Het ondernemingsplan 2011 Henny De Baets administrateur-generaal
Effectiviteit en efficiëntie vanuit overheidsperspectief Sofie De Smet Afdeling Beleidsontwikkeling Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Agentschap voor Natuur en Bos
Netwerk Organisatiebeheer 15 mei 2008
John Vanacker administrateur-generaal OPZC Rekem
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Rol van de ankerpunten Mogelijke invullingen Netwerk Interne Organisatiebeheersing 9 juni 2011 Dany Dewulf.
Netwerk Organisatiebeheersing
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Schitterende Organisaties®
© de vries business consultancy, 2008
Datagestuurde handhaving :
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Human Resources Management HRM Netwerk 25FEB05 P&O-prioriteiten 2005 Respons : 22 op 39 entiteiten, of 56,5%
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Centrummaten en Boxplot
Aanpak en praktijkervaring
Opleidings- en begeleidingstraject organisatiebeheersing door PIVO
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
HR netwerk Infosessie
1. 2 Aanpak gedocumenteerde organisatiebeheersing IAVA Netwerk Organisatiebeheersing 27/10/2009.
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Risicomanagement bij de VREG netwerk organisatiebeheersing 09/06/2016.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Zelfevaluatie Leidraad Organisatiebeheersing
Zelfevaluatie lokale besturen
Transcript van de presentatie:

1

2 Een blik terug Een blik vooruit Netwerk Organisatiebeheersing 31 maart 2009

3 Inhoud 1.Maturiteitsinschattingen n.a.v. sterkte- zwakteanalyses 2.Maturiteitsinschattingen n.a.v. voortgangscontroleaudits. 3.Goede praktijken 4.Jaarplanning 2009

4 1 - Maturiteitsinschattingen 2008 n.a.v. sterkte-zwakteanalyses

5 Onderzochte entiteiten 2008: over het algemeen lage maturiteit –Auditstrategie  entiteiten met grotere BBB-impact en/of moeilijke aanloop –Nog geen voortgangscontroleaudit ondergaan Wijziging EIKE: integriteit (1  2) Generieke doelstelling: maturiteit 3 tegen eind 2010 –Beslissing VR van 30/05/08 –Opmaken stappenplan om te komen tot maturiteitsniveau 3 tegen eind 2010 –Opgenomen in BO’s –Wordt over het algemeen goed opgenomen in de Vlaamse administratie (te bevestigen via toets stappenplannen)  beschikbaarheid van gegevens in extenso in jaarverslag Conclusies

6 Effectiviteit Mediaan: 2 (gestructureerde aanzet).Gemiddelde: 2,05 organisatorische effectiviteit = instrumenten om doelstellingen te realiseren ("de juiste dingen doen"). maturiteitsniveau 3 (26,8%) = doelstellingenhiërarchie 1.neergeschreven lange- en kortetermijndoelstellingen doorvertaald naar alle geledingen van de organisatie. 2.uitgewerkte beleidscyclus en –methodologie met garanties op het vlak van de kwaliteit van de doelstellingen (o.a. SMART-principe). 3.doelstellingen gehanteerd als aansturingsinstrument monitoringsystemen op basis van duidelijke doelstellingen doelstellingen opvolgen en bijsturen met aangepaste rapportering 4.betrokkenheid van belanghebbenden Bevindingen bij thema’s; Doelstellingen, Proces- en Risicomanagement, Belanghebbendenmanagement en Monitoring.

7 Doelstellingen, proces- en risicomanagement Mediaan: 2 (gestructureerde aanzet)Gemiddelde: 2,22 Monitoring Mediaan: 2 (gestructureerde aanzet)Gemiddelde: 1,88 Belanghebbendenmanagement Mediaan: 2 (gestructureerde aanzet)Gemiddelde: 2,46

8 Efficiëntie = over instrumenten beschikken die toelaten verkregen middelen zo rationeel mogelijk in te zetten (“de dingen juist doen”). Het gaat onder meer om: gedetailleerde begrotingsopmaak met adequate opvolging, bedrijfseconomische boekhouding en gebruik van analytische boekhouding verbonden met organisatiedoelstellingen, uitwerking van verschillende HRM-instrumenten gericht op efficiëntieverbetering, organisatiestructuur gericht op maximaliseren van mogelijkheden van mens en middelen, opvolging van de ICT middelen o.a. via interne en externe SLA’s, inzet van op elkaar afgestemde communicatiekanalen, nastreven van polyvalente inzet van mensen en middelen op vlak van facilitaire ondersteuning. Laagste gemiddelde (1.9) :  weinig instrumenten (analytische boekhouding, objectieve werklastmeting, koppeling inzet middelen en processen,…) Bevindingen bij ondersteunde thema’s : Organisatiestructuur, HRM, Informatie en communicatie, Financieel management, Facility management en ICT Efficiëntie Mediaan: 2 (gestructureerde aanzet)Gemiddelde: 1,90

9 Organisatiestructuur Mediaan: 2 (gestructureerde aanzet) Gemiddelde: 2,37 HRM Mediaan: 2 (gestructureerde aanzet) Gemiddelde: 2,12 Informatie en communicatie Mediaan: 2 (gestructureerde aanzet) Gemiddelde: 2,29

10 Facility management Mediaan: 2 (gestructureerde aanzet) Gemiddelde: 1,88 ICT Mediaan: 2 (gestructureerde aanzet) Gemiddelde: 2,15 Financieel management Mediaan: 2 (gestructureerde aanzet) Gemiddelde: 2,0

11 Inschatting dwars door alle thema’s  Kwaliteitsbeleid opgenomen onder het thema doelstellingen, proces- en risicomanagement  Kwaliteitscultuur benadrukt binnen thema organisatiecultuur Maturiteitsniveau 3 of hoger (24%) Hoogste gemiddelde inschatting van EIKE, m.n. 2,1. Kwaliteit = generieke doelstellingen van de beheersovereenkomst entiteiten met beheersovereenkomst  minstens 1 kwaliteitsdoelstelling merendeel gekoppeld aan dienstverlening of verbeteringsprojecten beperkte uitbouw van een kwaliteitsbeleid op gestructureerde wijze (via IKZ, CAF, EFQM, Kwadrant,…) toch bundeling kwaliteitsinstrumenten in een gestructureerde aanpak Vertaalmatrices naar CAF of andere EFQM-afgeleiden  zie Kwaliteit Mediaan: 2 (gestructureerde aanzet) Gemiddelde: 2,12

12 Laagste gemiddelde inschatting van EIKE = 1,8  betrekkelijk nieuw Maatregelen voor verankering op niveau van de Vlaamse overheid: integriteitscommissie integriteitscoördinator herziene deontologische code voor de Vlaamse overheid in 2006 en nieuwe in opmaak gedragscode welzijn op het werk gedragscode voor het gebruik van elektronische communicatiemiddelen. Maturiteitsniveau 3 = 15%. Dit betekent echter absoluut niet dat 85% van de populatie niet integer zou handelen, maar wel dat het instrumentarium ter bevordering en bewaking van de integriteit nog niet adequaat is. Integriteit Mediaan: 2 (gestructureerde aanzet) Gemiddelde: 1,78 Voornamelijk verweven in thema’s Cultuur en HRM

13 Organisatiecultuur Mediaan: 2 (gestructureerde aanzet) Gemiddelde: 2,37 HRM Mediaan: 2 (gestructureerde aanzet) Gemiddelde: 2,12

Maturiteitsinschattingen 2008 n.a.v. opvolgingsaudits in 2008

15 Algemeen: stijging maturiteitsniveau –Impact IAVA (effectindicator beheersovereenkomst) –Impact generieke doelstelling IC/OB EIKE: –Effectiviteit + kwaliteit: 2  2,5 –Integriteit 1  2 Beheersovereenkomsten: –Zichtbaar effect? Conclusies

Goede praktijken Lijnmanagement bijgestaan in hun zoeken naar instrumenten om de organisatiebeheersing of het systeem van interne controle te optimaliseren. Bij afsluiting van elke auditopdracht  bijzondere aandacht voor potentiële goede praktijken  –Na validatie door de directieraad van IAVA op de VOnetsite van IAVA –Gelijktijdig een oproep aan alle andere entiteiten om ook eigen goede praktijken aan IAVA te signaleren.

Planning 2009