1 Innovatie in je organisatie - Ella Wijsman - Jan Lubberding - Patrick van Thiel Discussieleider: Peter Roelofs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatieverandering
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Wat is strategisch leren?
Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Organisaties en management. Agenda  Les 2   1.1 Organisaties en 1.2Management  leren behandelde & mk wb 1.1 tm 1.5.
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
….een korte presentatie
LEAN Leiderschap en Cultuur
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
Samen innoveren: duurzaam samen
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Jeroen Meurs 3 BO.
Besluitvorming.
ICTB/NB Projectmanagement.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Zekerheid over het eindresultaat neemt toe in de tijd.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
De fundamenten van de organisatiestructuur
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Praktische Organisatiepsychologie
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Verandering en ontwikkeling binnen de organisatie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Gedrag in organisaties, 10e editie
Leeftijd, Mindset en Leiderschap NIP Utrecht 12 februari 2010 Betty Dalhoeven.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Strategische samenwerking
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
Workshop 2 Successen en valkuilen bij samenwerking tussen ROC’s en Praktijkopleidingscentra in de Techniek Dr. Jo Box Duncan Management BV.
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Rol van cultuur bij kennismanagement Jan Meijer Den Haag, 1 december 2005.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Rabobank ….. en AOC-plaatsnaam
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Marcel Seijner Mmed.hro.nl\data\presentaties\
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Week van de bibliotheekinnovatie leiderschap en innovatie innoveren in de participatiesamenleving bert mulder.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
C ONFORMISME Enkel bij de anderen?. W AT IS CONFORMISME ? Het aanpassen van zichzelf aan het gedrag en de opvattingen die bestaan in bepaalde groep Doel:
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Gedrag in organisaties, 9e editie
Kantelperiode in onderwijs en zorg?
Het meten en verbeteren van leerprocessen
Informatie over hbo bacheloropleidingen
Ondernemende Netwerken
Verandering en innovatie
Leiding geven aan school ontwikkeling
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Monique Greve Technische Universiteit Eindhoven
Transcript van de presentatie:

1 Innovatie in je organisatie - Ella Wijsman - Jan Lubberding - Patrick van Thiel Discussieleider: Peter Roelofs

2 Patrick van Thiel Het merk is een veel belangrijkere driver voor innovatie dan technologie.

3 Ella Wijsman Cultuurverandering gaat niet samen met een afrekencultuur. toelichting:  Bij een cultuur verandering zijn altijd onzekerheden in proces en uitkomst.  Twee aspecten zijn van belang bij het afrekenen: het halen van targets en het loyaal zijn aan de leiding. In deze cultuur kiezen mensen liever voor zekerheid, en niet voor verandering.

4 Jan Lubberding Ondernemen is innoveren.

5 Patrick van Thiel Zonder design(management) geen innovatie.

6 Ella Wijsman Een bedrijf dat een creatieve fase doormaakt heeft een bepaald soort leiderschap nodig. Is de persoonlijkheid van de manager daar geschikt voor?

7 Jan Lubberding Organisatieveranderingen worden gemakkelijker geaccepteerd als mensen snappen dat die van buitenaf onontkoombaar zijn

8 Ella Wijsman Bij een veranderingsproces moet je remmers belonen in plaats van straffen.