Onderzoek en publicatie voor het lectoraat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Edushock leerfestival
Reflectievaardigheden en instrumenten
Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
Leer de namen van de noten 1
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Goed Karma Dit is een mooie tekst, en kort. Geniet ervan! Het is wat de Dalai Lama te zeggen heeft voor Je hoeft het maar een paar seconden lezen.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Didiclass - beginnen met
Levensvragen Over geluk…..
Hogescholen in Dialoog
Sociale Studies Workshop alumnidag
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Leer de namen van de noten 2
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Welkom HBO Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen
met mensen die niet horen je kunt het achterwege laten
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Tevreden studenten. Hoge waardering
Het werken met portfolio
Interpreteren van data
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Pass’t Montessorionderwijs ?
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Notenschrift test jezelf
Mindfulness.
Een goed Karma Dit is makkelijk te lezen en lekker kort. Geniet ervan! Hier volgt wat de Dalai Lama vertelt over Je hebt alleen enkele minuutjes.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Notenschrift test jezelf
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Onze doelen en visie in beeld
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.

Beroepshouding en beroepscode
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Mondzorg - persoonsgericht
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Pedagogische relatie in VO en MBO
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Transcript van de presentatie:

Edith Roefs Workshop: Inspirerende docenten Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam

Onderzoek en publicatie voor het lectoraat Pedagogische kwaliteit van het onderwijs Hogeschool Windesheim 2007-2010 Edith Roefs Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs

Onderzoekende houding Kritische, lerende houding t.o.v. het eigen professioneel functioneren. Het eigen beroep in een breder perspectief plaatsen, systematisch informatie verzamelen. Nieuwsgierig zijn èn vernieuwen. Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs

Wat zeggen studenten? Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs

“Een piekervaring is de weg waar je nog nooit bent geweest “Een piekervaring is de weg waar je nog nooit bent geweest.” (regisseur in ‘Een magisch moment’) ervaring discontinue Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs

De zes aspecten van een onderzoekende houding (van der Rijst) Neiging om: te willen weten te willen begrijpen te willen bereiken te willen delen te willen innoveren kritisch te willen zijn. Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs

ervaring discontinue Innerlijke dialoog Externe dialoog Cyclisch proces ervaring discontinue Innerlijke dialoog Externe dialoog Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs

Sturing: Aansluiten en nieuw perspectief bieden Concreet: dialoog - korte interventie. Studenten vinden eigen antwoorden. Verbinding aanbrengen tussen persoon, theorie en praktijk. Een menselijke relatie: betrokken en authentiek. Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs

De betekenis van de inspirerende docent Ontwikkelen referentiekader & gedragsrepertoire. Kritische, onderzoekende houding en verantwoordelijkheid. ervaring discontinue Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs

Perspectief van de docent Docenten zeggen iets over: Een persoonlijk streven. Het type ervaringen dat ze studenten gunnen. De eigen identiteit en ontwikkeling. Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs

De docent: “Ik probeer studenten te confronteren met het verschil in hoe ze binnen zijn gekomen en hoe het is in het beroep.” Stefan Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs

De docent: “Ik vind het zo belangrijk dat studenten merken dat ze zichzelf ergens kunnen brengen, waarvan ze vooraf nooit dachten daar te kunnen komen.” Ton Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs

De docent: “Soms moeten studenten ook een beetje uit balans gebracht worden, dan pas is er een confrontatie met eigen voorkeuren en grenzen.” Ella Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs

Ontwikkelen vermogen tot inspirerend lesgeven Reflectie en experiment. Agency: sturen eigen leerproces/ onderzoek. Gezamenlijk leren met collega’s. Aansluiten en nieuw perspectief bieden. Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs

Factoren in de omgeving Opleidingscultuur en leiderschap. Actieve betrokkenheid. Tijd en ruimte. Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs

Tot slot “Als ik evenveel handreikingen zou krijgen over hoe ik moet regisseren als een docent krijgt over hoe hij les moet geven, zou ik helemaal vast komen te zitten.” Theaterregisseur Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs

“In de herhaling zitten parallellen, ieder jaar dezelfde lessen. Ook in een dansuitvoering moet ik iedere avond hetzelfde doen. Alleen door mijzelf daarin mee te nemen, blijft het elke avond weer vers.” Choreograaf/danser Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs

“In de overdracht moet je ook iets geven van jezelf, van wat jij zelf mooi vindt.” Theaterregisseur Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs