Edith Roefs Workshop: Inspirerende docenten Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat Pedagogische kwaliteit van het onderwijs Hogeschool Windesheim 2007-2010 Edith Roefs Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs
Onderzoekende houding Kritische, lerende houding t.o.v. het eigen professioneel functioneren. Het eigen beroep in een breder perspectief plaatsen, systematisch informatie verzamelen. Nieuwsgierig zijn èn vernieuwen. Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs
Wat zeggen studenten? Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs
“Een piekervaring is de weg waar je nog nooit bent geweest “Een piekervaring is de weg waar je nog nooit bent geweest.” (regisseur in ‘Een magisch moment’) ervaring discontinue Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs
De zes aspecten van een onderzoekende houding (van der Rijst) Neiging om: te willen weten te willen begrijpen te willen bereiken te willen delen te willen innoveren kritisch te willen zijn. Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs
ervaring discontinue Innerlijke dialoog Externe dialoog Cyclisch proces ervaring discontinue Innerlijke dialoog Externe dialoog Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs
Sturing: Aansluiten en nieuw perspectief bieden Concreet: dialoog - korte interventie. Studenten vinden eigen antwoorden. Verbinding aanbrengen tussen persoon, theorie en praktijk. Een menselijke relatie: betrokken en authentiek. Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs
De betekenis van de inspirerende docent Ontwikkelen referentiekader & gedragsrepertoire. Kritische, onderzoekende houding en verantwoordelijkheid. ervaring discontinue Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs
Perspectief van de docent Docenten zeggen iets over: Een persoonlijk streven. Het type ervaringen dat ze studenten gunnen. De eigen identiteit en ontwikkeling. Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs
De docent: “Ik probeer studenten te confronteren met het verschil in hoe ze binnen zijn gekomen en hoe het is in het beroep.” Stefan Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs
De docent: “Ik vind het zo belangrijk dat studenten merken dat ze zichzelf ergens kunnen brengen, waarvan ze vooraf nooit dachten daar te kunnen komen.” Ton Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs
De docent: “Soms moeten studenten ook een beetje uit balans gebracht worden, dan pas is er een confrontatie met eigen voorkeuren en grenzen.” Ella Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs
Ontwikkelen vermogen tot inspirerend lesgeven Reflectie en experiment. Agency: sturen eigen leerproces/ onderzoek. Gezamenlijk leren met collega’s. Aansluiten en nieuw perspectief bieden. Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs
Factoren in de omgeving Opleidingscultuur en leiderschap. Actieve betrokkenheid. Tijd en ruimte. Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs
Tot slot “Als ik evenveel handreikingen zou krijgen over hoe ik moet regisseren als een docent krijgt over hoe hij les moet geven, zou ik helemaal vast komen te zitten.” Theaterregisseur Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs
“In de herhaling zitten parallellen, ieder jaar dezelfde lessen. Ook in een dansuitvoering moet ik iedere avond hetzelfde doen. Alleen door mijzelf daarin mee te nemen, blijft het elke avond weer vers.” Choreograaf/danser Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs
“In de overdracht moet je ook iets geven van jezelf, van wat jij zelf mooi vindt.” Theaterregisseur Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs