Leren van docenten: Team routines September, 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Veiligheids- bewustwording Quality of Working Life
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Implementatie van de UNCO-MOB
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Medico-legale status van richtlijnen
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Lessen uit het hier en nu Klein intro ‘Alignment’ van 3 Niveaus (van bewustzijn) 3 D’s (uit ‘Drama in de Boardroom’) (Tegen)Macht Het theater van de Boardroom.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
met inzichten uit de sport
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
‘Een Spraakmakend Project’
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Vitaliteitbevordering
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Professionele ontwikkeling
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Praktische Organisatiepsychologie
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Professionele Ruimte in het HBO: een zaak van iedereen Wouter van der Schaaf (AOB) José Mens (Windesheim) Dag van de kennisuitwisseling - 19 januari 2010.
RSG Enkhuizen: atheneum havo vmbo-tl
meten - weten - verbeteren - meten - weten -
Elleke Landeweer, Remy Welleman, Bianca van den Nieuwendijk
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
TEKST CULTUUR & ORGANISATIE
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
Een echte win – win situatie Corporate Health
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Vernieuwend vakmanschap
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
Workshop TMs Mijn veranderende rol Het Nieuwe Werken
Workshop TMs Mijn veranderende rol Het Nieuwe Werken
Wat betekent de nieuwe Participatiewet voor u als ondernemer?
De kracht van mensen en teams

Teams als basis van de organisatie
Effectmeting met het SIT instrument. Hoe kan een effectmeting met het SIT instrument een bijdrage leveren bij de overgang naar 2015.
Welcome! TWENTE CENTER FOR CAREER RESEARCH Prof. dr. Karin Sanders Organizational Psychology / TCCR University Twente; the Netherlands Prof dr Karin.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Netwerkleren in het onderwijs
SCHPA 2.57 Organisatie en beleid week 2.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De noden van alleenwonende patiënten met kanker ten aanzien van hun omgeving: een kwalitatief onderzoek Benoot, C.; Deschepper, R.; Saelaert, M. ; Grypdonck,
Geïntegreerde schoolverbetering
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Internationale marketing De sociaal-culturele omgeving Svend Hollensen Nederlandse bewerking: Hans Engbers Angelo Mulder.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Het effect van je werk: zichtbaar maken van de waarde van bibliotheken
Hoe leren professionals?
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Onderzoek naar Regionaal Comakership
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Werken in een arbeidsorganisatie
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

Leren van docenten: Team routines September, 2008

Lerende Team routines van docenten

Routinebegrip: “Routines ontstaan doordat een groep docenten steeds opnieuw het werk op een gelijksoortige manier aanpakt”

Voor en nadelen routines: Voordeel routines: Routines zorgen ervoor dat medewerkers op een productieve en efficiënte manier en zonder grote sociale conflicten de werkdag doorkomen Nadeel routines: Eenmaal ontwikkeld, is het bestaan van routines een bron van verzet tegen verandering

Leren op de werkplek: veranderlijkheid routines Het onderwijs verandert: routines moeten mee veranderen Routines hebben de reputatie verstarrend te zijn Kern van leren van docenten: actualiseren van bestaande routines

Veranderlijkheid van routines Kenmerken van routines: Zichtbaar: gedrag Onzichtbaar: cognitief deel, artefacten deel en motivationeel deel

Routines Zichtbaar handelen

Meetmodel: Routines Collectief terugkerende handelingspatronen Artefacten deel Cognitief en motivationeel deel Team effectiviteit Afdelingskarakteristieken

Kenmerken teamroutines Gedrag: collectieve terugkerende handelingspatronen Artefacten: regels en procedures en de werkomgeving Cognitief: geїnternaliseerde regels en procedures (normen) Motivatie: professionele waarden en identiteit

Routines: hoe te meten? Meting via vragenlijst op individueel niveau 1.Gedrag: collectief terugkerende handelingspatronen 2.Cognitief deel: geïnternaliseerde regels en procedures (normen) 3.Motivationeel deel: professionele waarden en team identiteit 4.Afdelingskarakteristieken: bv klimaat en stijl van leiderschap

Cognitief deel Ik maak samen met mijn collega’s en zonder tussenkomst van de leidinggevende duidelijke afspraken over hoe we het werk uitvoeren (Geïnternaliseerde regels en normen) Belangrijk in mijn werk vind ik veel vrijheid om zelf te beslissen wat ik doe (Professionele opvattingen) Ik heb vertrouwen in mijn team (Team klimaat) Vragenlijst

Routines: hoe te meten? Meting via interviews, observaties en documentanalyse 5. Artefacten deel: Procedures en regels: documenten (handboeken en schriftelijke procedures) Fysieke werkomgeving: observaties 6. Team effectiviteit: Gewenst gedrag: interviews met afdelingsmanagers

Routineverandering Een vernieuwing binnen een ROC is Verankerd als het in de vier onderdelen van routines is opgenomen Routine-instrument ingezet binnen: ROC van Twente en ROC Midden Nederland Resultaten routine-instrument leveren informatie op over voortgang van verandering

Karin Truijen Universiteit Twente Faculteit: Gedragswetenschappen Tel.: of