Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deze TANTRA komt uit India.
Advertisements

Loverboys alles over loverboys.
Mindfulness Wat is mindfulness en wat kan
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
toolbox deco-procedure
Lotgenotencontact.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Wat is het geven van feedback?
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Vraag enkel 1 minuutje van je tijd!!! Met muziek.
Johari venster & feedback
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Personeelsessie LOKO.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Enkel 1 minuut van je tijd!!!
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Gespreksvaardigheden
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Beroepshouding en beroepscode
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Handvatten voor coaching
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Gesprekstechnieken Les 5.
Loopbaan en burgerschap les 2
Welkom 9/19/2018.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Coaching.

Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Gesprekstechnieken Les 3.
BOM-model PV 25/03/2014.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Loopbaan en burgerschap les 3
Zichtbaarheid Creëren
Vrijwilligers & conflicthantering
Transcript van de presentatie:

Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen; Doorvragen binnen het gedachtespoor van de ander (E-in vragen) Concretiseren; Tussenvoegsels; Stiltes;

Vier interactieniveaus In een gesprek kan men vier verschillende niveaus onderscheiden: 1. Inhoud: Datgene waarover men met elkaar praat 2. Procedure: Een gesprek kent een bepaalde opbouw Opening: Je zegt het doel van het gesprek Hoeveel tijd je hebt, etc 3. Interactie: Roos van Leary: Hoe zien wij elkaar?. 4. Gevoelens: Gevoelens van – elk van - de gesprekspartners tijdens gesprek.

Regels voor feedback Beschrijf het gedrag: wat doet de ander dat belangrijk en waardevol is? Beschrijf het gedrag: wat doet de ander dat niet acceptabel is? Beschrijf het effect: waarom is dat zo goed en belangrijk, welke bijdrage levert het? Geef jouw verwachting aan: wat vind je dat er moet veranderen? Bedank de ander voor zijn goede prestatie. Beschrijf het effect: waarom is dat gedrag onacceptabel, wat zijn de gevolgen, wat betekent het voor anderen? Beschrijf het resultaat: wat gebeurt er als de ander wel/niet verander?

Hoe moet je het vooral NIET doen? Geef het liefst feedback als de ander haast heeft of er veel mensen aanwezig zijn (pauzes bijv.) Oordeel en interpreteer Speel op de man niet op de bal Haal zoveel mogelijk oude koeien uit de sloot Haal zoveel mogelijk informatie erbij die je van anderen hebt gehoord Laat het de ander goed merken als je hem of haar niet mag. Richt je op de persoon, geef hem veel advies en houd jezelf erbuiten Geef zoveel mogelijk ongevraagde feedback

Waarom zou je GEEN feedback geven? Goede sfeer behouden Geen kritiek terug Geen conflict Het kost je geen tijd en energie Het lucht op voor het moment Je hoeft jezelf niet bloot te geven Je maakt geen fouten Je wordt niet als lastig gezien

Geen feedback geven:Wat zijn de nadelen op langere termijn? Je blijft je ergeren en spanning voelen Er verandert niets De ander krijgt geen kans zich te verbeteren De relatie wordt op den duur verstoord Op termijn raakt de sfeer verziekt Je krijgt niet wat je wilt

Roos v Leary