Innovatieve kustverdediging Maurits van der Ven, 4 oktober 2011 De Zandmotor Innovatieve kustverdediging Maurits van der Ven, 4 oktober 2011
2
Inhoud presentatie Problemen Nederlandse kust Nederlands kustbeleid Oplossing: pilotproject `De Zandmotor` Innovatief? Relatie TU Delft – De Zandmotor
Problemen Nederlandse kust Huidige situatie Structureel tekort aan natuurlijk sediment Gevolg: erosie Huidige oplossing: opspuiting (zandsuppletie) Dicht bevolkt achterland = hoge urgentie! huidige problemen – kustbeileid - `De Zandmotor` - innovatie – relatie met TU
Kustbeleid Ontwikkeling zandsuppletie Toename in benodigde zandvolumes: sinds 1990: 6 mln kuub/jaar sinds 2001: 12 mln kuub/jaar verwachting: 40 tot 85 mln kuub/jaar Toename van benodigde volume lijkt nog niet ten einde te komen! Gevolgen hiervan nog onzeker huidige problemen – kustbeileid - `De Zandmotor` - innovatie – relatie met TU
huidige trend meer integraal: `Building with Nature` Kustbeleid Huidige trends verschuiving in suppletie strategie voorheen vooral directe opspuiting: `Zand daar waar het nodig is` huidige trend meer integraal: `Building with Nature` huidige problemen – kustbeileid - `De Zandmotor` - innovatie – relatie met TU
Kustbeleid Voordelen huidige trends voordelen: minder frequent zandsuppleties nodig (geen/minder verstoringen op het strand Geen door de mens oplegde strandprofielen nadelen: onzekerheid over ontwikkeling: ``natuurlijke ontwikkeling is nooit precies bekend`` grote momentane investering huidige problemen – kustbeileid - `De Zandmotor` - innovatie – relatie met TU
Pilot project `De Zandmotor` Doelen extra veiligheid (de huidige veiligheid is echter niet in het geding) natuurlijk/recreatief gebied creëren ``kwaliteit van leven`` innovatie brengen huidige problemen – kustbeileid - `De Zandmotor` - innovatie – relatie met TU
Pilot project `De Zandmotor` In een notendop ~2 km ~ 1 km Kunstmatig opgespoten eiland voor de kust, tussen Kijkduin en Ter Heijde `Building with Nature` centraal thema 21,5 mln kuub zand / 75 hectare 70 mln euro Consortium Van Oord – Boskalis huidige problemen – kustbeileid - `De Zandmotor` - innovatie – relatie met TU
Pilot project `De Zandmotor` De bouw 15-03-2011 11-04-2011 18-04-2011 28-03-2011 huidige problemen – kustbeileid - `De Zandmotor` - innovatie – relatie met TU
Pilot project `De Zandmotor` De bouw 25-04-2011 2-05-2011 17-05-2011 24-05-2011 huidige problemen – kustbeileid - `De Zandmotor` - innovatie – relatie met TU
Pilot project `De Zandmotor` De bouw 30-05-2011 7-06-2011 14-06-2011 huidige problemen – kustbeileid - `De Zandmotor` - innovatie – relatie met TU
Pilot project `De Zandmotor` Ontwikkeling suppletie huidige problemen – kustbeileid - `De Zandmotor` - innovatie – relatie met TU
Wat is er innovatief? Nooit eerder op deze schaal vertoond (suppleties vonden altijd plaats in meerdere kleinere hoeveelheden) De suppletie wordt niet verdedigd; de natuur mag het eigen plan trekken Engineering nieuw: suppletie als combinatie van drie methoden: Rainbowing Bodem dumpen Pompen via land huidige problemen – kustbeileid - `De Zandmotor` - innovatie – relatie met TU
Relatie `De Zandmotor` - TU Delft Wat hebben wij ermee te maken? Diverse prefessoren staan aan de basis van de ideeën Aan de TU is veel onderzoek gedaan over de (natuurlijke) gevolgen Vanuit de TU is monitoring naar de ontwikkeling van de suppleties huidige problemen – kustbeileid - `De Zandmotor` - innovatie – relatie met TU
Innovatieve kustverdediging Maurits van der Ven, 4 oktober 2011 De Zandmotor Innovatieve kustverdediging Maurits van der Ven, 4 oktober 2011