Risicoanalyse in de Praktijk bij de Divisie Scheepvaart (DS) drs. ing. R.A.C.J. Simons, sector handhaving, 14 oktober 2003
Methoden van risicoanalyse bij de DS Port State Control: internationaal verdrag waarbij risicovolle schepen in kaart worden gebracht door middel van inspectiegegevens Ranking: het in kaart brengen van risicovolle reders op grond van inspectiegegevens
Recente ontwikkelingen Een verkennend onderzoek ‘Risk Based Inspection, In Ontwikkeling’ Gebaseerd op openbare gegevens betreffende Uitspraken van de Raad voor de Scheepvaart en Inspectieresultaten van Buitenlandse Autoriteiten in het kader van Port State Control Naar aanleiding van het onderzoek ‘Risk Based Inspection’ is het project ‘Toezicht Bemanningen’ gestart 2. Project ‘Expert Meetings’: centrale vraag wat zijn de risico’s op de Nederlandse koopvaardij
Doelstelling project ‘Toezicht Bemanningen’ Vaststellen of Nederlands schepen worden bemand conform de vigerende wet- en regelgeving. Indien dit niet het geval is zullen interventies plaats vinden Daarnaast zal worden getracht na te gaan of de kwaliteit van zeevarenden voldoet aan de gestelde eisen (signaalrapportage)
Steekproef of niet? Twee populaties zijn relevant voor het project ‘Toezicht Bemanningen’: reders (circa 210) en schepen (circa 1405) Huidige werkwijze: op grond van historische gegevens en de meningen/ervaringen van de experts worden keuzen gemaakt welke reder of schip wordt geïnspecteerd Is dit een goede (steekproef)methode of zijn er voor dit project betere (steekproef)methoden te gebruiken?
Voor de geïnteresseerden Het rapport Risk Based Inspection, In Ontwikkeling’ is te downloaden van: www.scheepvaartinspectie.nl/handhaving/rappor-tages en IVW intranet/Divisie Scheepvaart/handhaving De projectplannen van ‘Toezicht Bemanningen’ en ‘Expert Meetings, Nederlandse Koopvaardij’ zijn op het bovengenoemde intranet adres te vinden