Workshop Lokaal Toerismebeleid Westtoer apb Provinciale Toeristische organisaties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

Studenten in Kortrijk. Vandaag voor jullie… • Uitgangspunt • Situering Kortrijk – centrum – onderwijsinstellingen • Aantallen (algemeen & kotstudenten)
Afwegingskader verzelfstandiging
Senegal Senegal.
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
CEL ARMOEDEBESTRIJDING Cel Armoedebestrijding. CEL ARMOEDEBESTRIJDING Beleidscontext Werking 1. Overleg, dialoog en participatie 2. Interdepartementale.
Presentatie deelsite ‘vrije tijd’
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
visie ‘professionalisering toeristisch onthaal’
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Prospekta Collectieve kunstmarketing sinds 8 jaar.
Info avond Toerisme en Ondernemen. vzw Toerisme Oost-Vlaanderen Missie: Uitbouw en instandhouding Oost-Vlaanderen en Oost-Vlaamse regio’s als kwaliteitsvolle.
Cultuurbeleidsplan stad Ronse Decreet houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid (13 juli 2001) Waarom ?
Gemeenten & OCMW’s: hand in hand?. 1.Hand in hand? (1) Waar gaat dat over?
Dit project wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid, de provincie West-Vlaanderen en het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Beter Bestuurlijk Beleid krachtlijnen
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
Beleid rond korte keten in Vlaanderen
SYSTEEM VRIJETIJDSPAS sociaal tarief - diversiteit binnen sport toepassing in Izegem AV SF 22 april 2010 SF: Stijn Werbrouck
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ WELZIJN WELZIJNSBEHOEFTEN WELZIJNSINFRASTRUCTUUR WELZIJNSBELEID.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Geïntegreerd vrijetijdsbeleid
In&Uit Hasselt Naar een nieuw toeristisch- cultureel- en vrijetijdsonthaal Jean-Pierre Swerts Themadag Vrijetijdsonthaal 26 september 2005.
Workshop regionale cultuurcommunicatie Kortrijk - 08/06/2006.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Toerisme Vlaanderen Financiële ondersteuning en advies.
Meet & Greet MANAGER KATTEVENNEN EN COSMODROME STAFMEDEWERKER VRIJETIJDSONTHAAL EN TOERISME.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Advies ‘Naar een efficiënt en doeltreffend industrieel KMO-beleid’
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Evolutie van Nova: Van een zelfregulerend netwerk naar een sturend netwerk De.
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Cel Armoedebestrijding
Lokaal loket kinderopvang
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Vol van verwachting? Studie naar de (mis)match tussen de verwachtingen ten aanzien van de etnisch-culturele federaties en hun mogelijkheden om daar aan.
Ann Jughmans Stafmedewerker VVSG
Lokaal loket kinderopvang
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Onze regio, onze toekomst!
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Workshop Lokaal Toerismebeleid Westtoer apb Provinciale Toeristische organisaties

Probleemstelling Weinig aandacht vanuit Vlaamse niveau voor lokaal toerismebeleid Deelaspecten werden wel ondersteund: –Toeristisch onthaal: opdeling in Vlaanderen, regionale en lokale infokantoren ; recent: visienota toeristisch onthaal –TRP-subsidies van TVL, afdeling investeringen –Promotie (KB toeristische propaganda 1967)

Probleemstelling Positieve evoluties binnen de gemeenten: –Oprichting gemeentelijke diensten voor toerisme –Met of zonder onthaalfunctie –Schepen voor toerisme: politiek belang –Dankzij TRP-subsidies en Europese programma’s: tal van investeringsprojecten

Probleemstelling Deze groei was weinig gestructureerd. Vandaar toch enkele problemen: Toerisme en recreatie op lokaal vlak onvoldoende beleidsmatig onderbouwd Het belang van toerisme wordt niet onderkend in de actuele organogrammen van de gemeenten

Probleemstelling Diensten voor toerisme vaak ondergeschikt aan andere diensten (cultuur, vrije tijd, feestelijkheden, informatie, …) –DvT : onderhevig aan administratieve wetmatigheden : openingsuren –culturele sector probeert overhand te nemen m.b.t. infoverstrekking in nieuwe structuren : vrije tijdswinkel, In- en Uit

Probleemstelling Ongestructureerde groei leidde ook tot problemen m.b.t. personeel Geen diplomavereisten voor het betrokken toerismepersoneel Te weinig gekwalificeerd personeel (ook in de kunststeden) Inschaling op een te laag niveau Beperkte flexibiliteit qua personeelsstatuut (problemen weekendwerk, overuren) Klantvriendelijkheid: beperkt Algemeen: probleem op het vlak van professionaliteit

Vergelijking met de culturele sector Voor de verschillende domeinen binnen de culturele sector is er gekwalificeerd personeel betoelaagd door de Vlaamse Regering. Het gaat over volgende personeelstypes: Sinds de jaren ‘70: bibliothecarissen Jaren ‘80: directeurs van cultuurcentra en gemeenschapscentra Midden van de jaren ‘90: museumconservatoren Sinds 2000: cultuurbeleidcoördinatoren Sinds 2002: erfgoedcoördinatoren

Vergelijking met de culturele sector Culturele sector: bijzonder goed personeelskader Gekwalificeerd personeel Veel personeelsleden op A-niveau Daar waar nodig werden VZW’s op gericht om voldoende flexibel te kunnen werken (vele cultuurcentra hebben een VZW-structuur)

Conclusie * Diensten voor toerisme op gemeentelijk vlak blijven verweesd achter.

Het kan anders, het moet anders Toerisme en recreatie hebben nood aan een sterkere ondersteuning op het lokale vlak om volgende redenen: Toerisme is een stuwende economische sector Koopkracht wordt van buiten de gemeente/de regio aangetrokken in tegenstelling tot culturele sector Omzet in de horeca-sector maar ook in kleinhandel

Het kan anders, het moet anders TOERISME = ECONOMIE TOERISME = WERKGELEGENHEID Toerisme draagt bij tot het positieve imago van een stad of gemeente

Het kan anders, het moet anders Recreatie bedoeld als openluchtrecreatie Openluchtrecreatie speelt in op behoefte aan ontspanning van de bevolking Recreatieve faciliteiten: belangrijk voor gezondheid en welzijn van de inwoners

Het kan anders, het moet anders Recreatie heeft ook een direct economisch belang Groeiende behoefte aan een meer gedifferentieerd aanbod Openluchtrecreatieve faciliteiten belangrijk voor algemene aantrekkelijkheid Hebben een indirecte toeristische en een economische waarde

Doelstellingen van een nieuw lokaal toerismebeleid Algemene doelstellingen: het ontwikkelen van toerisme en recreatie als een belangrijk onderdeel binnen het gemeentelijke beleid Toerisme: belangrijk economisch gegeven toerisme: extra inkomsten en werkgelegenheid recreatie: dienstverlening t.o.v. de eigen bevolking

Doelstellingen van een nieuw lokaal toerismebeleid Specifieke doelstellingen: Beleidsontwikkeling en -bepaling Professionalisering van de gemeentelijke diensten voor toerisme Goed uitgebouwde dienstverlening (cfr. cultuur, sport en informatie) Autonome diensten met een duidelijke positie binnen het gemeentelijk organogram Inspraak van de betrokken lokale toeristische actoren

Basisuitgangspunten Het toeristisch potentieel en het recreatieve belang verschillen zeer sterk van gemeente tot gemeente Indeling loopt volledig gelijk met visie van TVL (Visienota toeristisch onthaal) Afstemming op regionaal niveau Maar de gemeentelijke autonomie speelt: elke gemeente neemt zelf de nodige beleidsbeslissingen in functie van haar mogelijkheden

Basisuitgangspunten Vlaamse beleid: stimulansbeleid, geen bevoogding Het te voeren stimulansbeleid dient uit te gaan van een viertal categorieën waaraan specifieke takenpakketten verbonden zijn: A+, A, B en C. Specifieke rechtsvormen blijven mogelijk : a.g.b., gemeentelijke VZW (grotere flexibiliteit qua personeelsbeleid en –verloning)

A+ -categorie Grotere (kunst)steden met een zeer grote toeristische impact en met internationale uitstraling. In concreto: Brugge, Gent en Antwerpen Kleinere kunststeden Mechelen en Leuven De “leisure”-steden Oostende en Hasselt.

A - categorie Steden en gemeenten die van groot toeristisch belang zijn In concreto: Kustgemeenten Hoofdplaatsen/centrumsteden binnen de Vlaamse regio’s

B - categorie Steden en gemeenten die: Hetzij relatief belangrijk zijn op het toeristische vlak Hetzij een sterk recreatief belang hebben voor de eigen bevolking en die binnen een bepaalde toeristisch-recreatieve regio een centrumfunctie bekleden

C - categorie Steden en gemeenten die: Van beperkt belang zijn op het toeristische vlak Van beperkt belang zijn op het recreatieve vlak

Takenpakket per categorie Zie voorstel in tabel Per categorie wordt ingegaan op: Beleidsvoorbereiding Marketing MICE Commerciële productontwikkeling Onthaal Toeristische productontwikkeling Recreatieve productontwikkeling

Personeelsbezetting per categorie (minimale bezetting A+AB Toerisme-coördinator111 Marketingdeskundige11- MICE1-- Stafmedewerker(s)21- (bijv. mbt onthaal, websites en/of t/r productontwikkeling) Onthaalpersoneel*332 Totaal863 * Kan uiteraard ruimer ifv grootte van het kantoor

Diplomavereisten: aanbevelingen Toerisme-coördinator: –A-niveau (gemeentelijke graden) in A+ en A- gemeenten –A-niveau of B-niveau in B-gemeenten (bevorderingsgraden B4-B5) Overgangsbepalingen voor wie actueel niet over juiste diploma beschikt

Diplomavereisten: aanbevelingen Marketingverantwoordelijke: bij voorkeur A- niveau MICE: bij voorkeur A Overige deskundigen: steden/gemeenten in functie van organogram Overgangsbepalingen voor wie actueel niet over juiste diploma beschikt

Mogelijkheden voor C-gemeenten Mogelijkheid nr. 1 Beperkte invulling aan het toeristisch- recreatieve beleid Deeltijdse medewerker Geen volwaardige onthaalfunctie

Mogelijkheden voor C-gemeenten Mogelijkheid nr. 2 De stad/gemeente werkt samen met een gemeente uit de A of de B-categorie.

Mogelijkheden voor C-gemeenten Mogelijkheid nr. 3 Samenwerking met 2, 3 of 4 andere gemeenten uit de C-categorie Cluster die gelijkstaat aan een B-gemeente: –Toerisme-coördinator –Volwaardige onthaalfunctie

A+ -gemeentenA-gemeentenB-gemeentenC-gemeenten Beleidsvoorbereiding en beleidsbepaling -strategisch beleidsplan voor toerisme en recreatie (zesjaarlijks) -schepen toerisme -hoofdstuk toerisme/recreatie in algemene beleidsnota -adviesraad of toetsingsgroep -strategisch beleidsplan voor toerisme en recreatie (zesjaarlijks) -schepen -hoofdstuk toerisme/recreatie in algemene beleidsnota -adviesraad of toetsingsgroep -aparte beleidsnota voor toerisme en recreatie -schepen -hoofdstuk toerisme/recreatie in algemene beleidsnota -adviesraad of toetsingsgroep -schepen -hoofdstuk toerisme/recreatie in algemene beleidsnota Beleidsuitvoering: marketing en communicatie -deelname aan de regionale promotiepools en promotiepool buitenland TVL (kunststeden) -eigen promotie-campagne met wervend karakter mogelijk -eigen promotie-materiaal in print en/of website met wervend en/of informatief karakter -deelname aan de regionale promotiepools en promotiepool -eigen promotie-campagne met wervend karakter mogelijk -eigen promotie-materiaal in print en/of website met wervend en/of informatief karakter -deelname aan de regionale promotiepools en promotiepool -eigen promotie-campagne met wervend karakter mogelijk -eigen promotie-materiaal in print en/of website met informatief karakter -deelname aan de regionale promotiepools en promotiepool Beleidsuitvoering: Commerci ë le productontwikkeling -ontwikkeling van marktconforme commerci ë le producten -eigen MICE-cel -ontwikkeling van marktconforme commerci ë le producten

Beleidsuitvoering: onthaal -ruim (min. 100m ² ) en centraal gelegen toeristisch infokantoor -alle dagen open behalve 25/12 & 1/1 -geen sluiting over de middag -informatieverstrekking & persoonlijk onthaal -toeristisch-recreatieve “ look and feel ” -shop of verkoops-ruimte voor kaartmateriaal, boeken, gadgets, streekproducten, … -overzicht bel. Bezienswaardigheden stad en/of regio -boeking mogelijk voor overnachting en evenementen -indien info & tickets over cultuur en sport : In & Uit (specifieke erkenning van TVL) -ruim (min. 100m ² ) en centraal gelegen toeristisch infokantoor -alle dagen open behalve 25/12 & 1/1 -geen sluiting over de middag -informatieverstrekking & persoonlijk onthaal -toeristisch-recreatieve “ look and feel ” -shop of verkoops-ruimte voor kaartmateriaal, boeken, gadgets, streekproducten, … -overzicht bel. Bezienswaardigheden stad en/of regio -boeking mogelijk voor overnachting en evenementen -centraal gelegen toeristisch info-kantoor -minimale openings- periode : van 1 april tot 30 september -informatieverstrekking & persoonlijk onthaal -aanbieden van belangrijkste toeristisch- recreatieve producten -boeken van overnachting en evenementen -geen erkend info- kantoor voorzien in deze categorie -toer. info beschikbaar in het gemeentehuis

Beleidsuitvoering: bijkomende onthaalpunten -toer. info aanwezig op relevante plaatsen i.s.m. priv é -sector (logies, caf é s, attractiepunten, … ) -virtueel onthaal : beschikken over performante toeristische website -toer. info aanwezig op relevante plaatsen i.s.m. priv é -sector (logies, caf é s, attractiepunten, … ) -virtueel onthaal : beschikken over performante toeristische website -toer. info aanwezig op relevante plaatsen i.s.m. priv é -sector (logies, caf é s, attractiepunten, … ) -virtueel onthaal : beschikken over performante toeristische website

Beleidsuitvoering: toeristische en recreatieve productontwikk eling -initi ë ren en opvolgen van belangrijke toeristische projecten -opvolging en optimalisering van logiesaanbod -ontwikkelen van openluchtrecreatieve faciliteiten -organisatie van toer. evenementen, activiteiten en animatie -initi ë ren en opvolgen van belangrijke toeristische projecten -opvolging en optimalisering van logiesaanbod -ontwikkelen van openluchtrecreatieve faciliteiten -organisatie van toer. evenementen, activiteiten en animatie -initi ë ren en opvolgen van belangrijke toeristische projecten -opvolging van logiesaanbod -ontwikkelen van openluchtrecreatieve faciliteiten -organisatie van toer. evenementen, activiteiten en animatie -ontwikkelen van openlucht- recreatieve faciliteiten Personeelskader-1 toerismeco ö rdinator -1 marketing- en communicatie-deskundige -2 stafmedewerkers -1 MICE-deskundige -3 baliemedewerkers -1 toerismeco ö rdinator -1 marketing- en communicatie- deskundige -1 stafmedewerker -3 baliemedewerkers -1 toerismeco ö rdinator -2 baliemedewerkers -geen specifieke personeels-vereisten

Ondersteuning vanuit Vlaamse niveau: impulsbeleid Aanbeveling van Westtoer en PTO’s voor de Volgende Vlaamse Regering Decreet op het lokaal toerismebeleid

Ondersteuning vanuit Vlaamse niveau Deze ondersteuning kan verschillende vormen aannemen: Financiële stimulansen Opleidingsaanbod Netwerkvorming & coaching Beleids- en actieondersteundende informatie

Financiële stimulansen Verschillend naar gelang A+, A en B Geen betoelaging voor C Geen ondersteuning van baliepersoneel: gemeentelijke taak Betoelaging in functie van het aantal gekwalificeerde stafmedewerkers confer hun diploma Bevoegdheid van de Minister via uitvoeringsbesluiten

Opleiding, netwerkvorming en informatie Complementair aan reeds bestaande initiatieven van TVL en anderen Gericht op beleidsmatige aspecten Rol voor Toerisme Vlaanderen en VVSG

Vragen?