Activering,… een inleiding Julien Van Geertsom, Voorzitter van het Directiecomité van de POD Maatschappelijke Integratie VVSG, 26 november 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De stages die voorafgaan aan een tewerkstelling
Advertisements

Quid stages alvorens art. 60§7 ?. Introductie Stages alvorens contract met toepassing van art.60§7 Minimale / maximale duurtijd van de stages ? Verloning.
OCMW Antwerpen individuele vrijetijdsbemiddeling
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Bérénice Storms 13 december 2012 Beter samen leven : 10 jaar recht op maatschappelijke integratie- 10 jaar POD MI, werkgroep 9, De hoogte van het leefloon.
Vooraf: niet doemdenken!
Provinciale ronden mei 2008
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Sociale activering in OCMW Gent
Duurzame activering van bijstandsgerechtigden Sarah Carpentier Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck Stuurgroep activering (VVSG) – 9 maart 2010.
Een toekomst voor de OCMW’s ?! Julien Van Geertsom Voorzitter.
Armoede uitsluiten, armen insluiten
Toegankelijke voorstellingen voor personen met een verstandelijke beperking Vorming publieksbemiddeling Lasso – Faro – 21/11/2011.
BELEIDSNOTA MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE EN ARMOEDEBESTRIJDING S TAATSSECRETARIS VOOR A SIEL EN M IGRATIE, M AATSCHAPPELIJKE I NTEGRATIE EN A RMOEDE ­ BESTRIJDING.
Sociale diensten vanuit Europees perspectief: marktcorrectie of concurrentie? Stad Kortrijk & Sociale Economie.
Sociale bescherming en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 18 december 2013 Verslag
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Wetsvoorstel Vrijwilligerswerk/leefloon Werkgroep activering 4/7/11.
Het regeerakkoord van 1 dec Werkgroep activering 20 januari 2012.
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom.
Atelier: Groot Eiland Bezoek aan Brussel. Wat is groot eiland... = is een vereniging (vzw) voor: – sociale tewerkstelling – opleiding – werkervaring.
Onderzoek Peter Raeymaeckers
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
OCMW’s en activering Een discussie binnenshuis… VVSG-studiedag
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom –
Doel -werkervaring; -volledige opbouw sociale zekerheids-rechten.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Opvolgingsinstrument activeringen Werkgroep activering 22 september 2010 Alexandre Lesiw.
Werkgroep Activering 21 maart Agenda  De omzendbrief betreffende de verplichting voor de OCMW’s om hun gerechtigden in te schrijven bij de gewestelijke.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
Bilan Belgische voorzitterschap armoedebestrijding Werkgroep activering 8 febr
Visie en projecten professionele activering. Professionele activering Tewerkstelling van cliënten bevorderen via opleiding- en activeringstrajecten Samenwerking.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Aan de bak Behoefte aan arbeidsbemiddeling in een detentiecontext.
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Werkgroep activering 27 juni Agenda -Beste praktijk : KB 500€ door OCMW Jette (uitstel van vergadering van 21 maart) -Uitvoering van de omzendbrief.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Federaal Regeerakkoord oktober 2014 Provinciale ontmoetingsdagen Najaar 2014.
Vlaams overleg Groenprojecten SST 17 september 04.
Federaal memorandum 2010 van de OCMW’s Algemene vergadering afdeling OCMW’s Dendermonde 17 juni 2010 Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Kinderen en jongeren in armoede.  Niet Gouvernementele Organisaties  Armoedebestrijdingbeleid  Fundamentele rechten  Beleving kinderen in armoede.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
Federaal Plan Armoedebestrijding Wat is armoede ? ‘People are said to be living in poverty if their income and resources are so inadequate.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Resultaat van een werkgroep regio overleg Sociale Economie – Regiovisie op sociale tewerkstelling ontwikkelen Resultaat van een werkgroep SHO Oostende.
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Activering OCMW Halle Leen Borremans - Diensthoofd Sociale Dienst
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Doorstroom naar (echt) werk
Andries Reinhart 3 maart 2019
MeeGaan vzw   Visie.
Transcript van de presentatie:

Activering,… een inleiding Julien Van Geertsom, Voorzitter van het Directiecomité van de POD Maatschappelijke Integratie VVSG, 26 november 2009

ACTIVERING… een inleiding I ARMOEDE ALS RESULTAAT VAN COMPLEXE NETWERKEN VAN UITSLUITING II SOCIALE EN ECONOMISCHE (HER)INTEGRATIE VIA HET RECHT OP MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE III DUURZAME ACTIVERING: CONCLUSIES UIT DE STUDIE ‘DUURZAME ACTIVERING’ VAN OASeS/LUIK IV EUROPESE AANBEVELINGEN INZAKE ACTIEVE INCLUSIE

I ARMOEDE ALS RESULTAAT VAN COMPLEXE NETWERKEN VAN UITSLUITING SOCIALE UITSLUITING: mensen slagen er niet (meer) in aansluiting te vinden met de maatschappij. Op één of meerdere levensdomeinen ontstaat er een breuk.  Hierdoor wordt de algemeen aanvaarde levensstan- daard niet meer gehaald.  Mensen in armoede slagen er vaak niet in om deze breuk zelf te herstellen.

STRIJD TEGEN ARMOEDE EN SOCIALE UITSLUITING: Rekening houden met complexiteit van armoede en sociale uitsluiting Erkennen dat tewerkstelling en een menswaardig inkomen de beste bescherming bieden tegen armoede Beseffen dat er altijd een armoederisico bestaat I ARMOEDE ALS RESULTAAT VAN COMPLEXE NETWERKEN VAN UITSLUITING

RECHT OP MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE ≠ enkel een inkomensgarantie RMI = tewerkstelling als voornaamste voorwaarde voor sociale insluiting met bijzondere aandacht voor jongeren TEWERKSTELLING LEEFLOON evt. met GPMI wettelijke plicht van OCMW = Maatschappelijke – en beroepsintegratie II SOCIALE EN ECONOMISCHE (HER)INTEGRATIE VIA HET RMI

Tewerkstellingsmaatregelen  OCMW als werkgever: art.60 § 7 ( + verhoogde toelage)  OCMW komt tegemoet in opleiding en omkadering van tewerkgestelde in privé of openbare sector(art.61)  OCMW komt tussen in loonkost van tewerkstelling in privé ACTIVAPLAN SINE-maatregel Doorstromingsprogramma’sInvoeginterim  OCMW f inanciert partnerschappen voor individuele begeleiding dmv partnerschapsovereenkomsten II SOCIALE EN ECONOMISCHE (HER)INTEGRATIE VIA HET RMI

DUURZAME ACTIVERING Kenmerken van duurzame tewerkstelling: –Een kwaliteitsvolle job van lange duur –Werk en levenssfeer zijn te combineren III CONCLUSIES UIT DE STUDIE ‘DUURZAME ACTIVERING’ VAN OASeS/LUIK loopbaantype% van totaal ondervraagden Duurzame loopbaan19.3 Gebroken duurzame loopbaan7.2 Gebroken niet-duurzame loopbaan18.8 Niet-duurzame loopbaan28.3 Leefloon8.2 Uitkering (pensioen, invaliditeit,…)12.9 Activering RVA5.3

4 visies op activering: –Activering als remedie tegen uitkeringsafhankelijkheid –Activering als strijd tegen werkloosheid –Activering als versterking van sociale cohesie –Activering als emancipatorisch project Conclusies studie: ALGEMENE CONCLUSIES: EERST STABILISEREN, DAN PAS ACITVEREN BETERE SAMENWERKING MET ANDERE ACTOREN CLUSTERING VAN KLEINE OCMW’S WAT BETREFT ACTIVERING MEER AANDACHT BESTEDEN AAN NAZORG III CONCLUSIES UIT DE STUDIE ‘DUURZAME ACTIVERING’ VAN OASeS/LUIK

ENKELE CONCLUSIES PER TRAJECTFASE: 1.Randvoorwaarden beheren: wegwerken van de obstakels van een intake Vorming rond organisatieverandering en human capital Meer en betere samenwerking tussen trajectbegeleiders en maatschappelijk werkers 2.Trajectbegeleiding: kiezen tussen sociale activering / werkervaring en opleiding of professionele activering? Procedures vereenvoudigen Verzekeren specialisatie en coördinatie III CONCLUSIES UIT DE STUDIE ‘DUURZAME ACTIVERING’ VAN OASeS/LUIK

3.Sociale activering: samenwerken in de uitbouw en toepassing van kwalitatief hoogstaande programma’s Zorgen voor begeleiding op de werkvloer 4.Aanbieden opleiding en werkervaring: Tegelijkertijd werkervaring opdoen en technische vaardigheden aanleren Samenwerken met externe partners, OCMW’s Zorg ervoor dat geen misbruik of oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van artikel 60§7 5.Professionele activering Creëren van stages in privé Opbouwende trajecten met verschillende moeilijkheidsgraden Werk maken van continue vorming III CONCLUSIES UIT DE STUDIE ‘DUURZAME ACTIVERING’ VAN OASeS/LUIK

6.Toeleiding naar reguliere arbeidsmarkt = kritische fase: Samenwerking is noodzakelijk! Onderzoek kansen en tekorten van de verschillende maatregelen en projecten Ontwikkel visie over samenwerking met regionale partners (in het bijzonder met de plaatsingsdiensten)  Wat is een goede samenwerking? Wederzijds respect voor eigen deskundigheden & opdrachten Permanente dialoog (communicatie en interactie, luisterbereidheid) is minimum  eerste stap op weg naar aangepaste partnerschappen? Hou rekening met verschillen tussen (sub)regio’s III CONCLUSIES UIT DE STUDIE ‘DUURZAME ACTIVERING’ VAN OASeS/LUIK

7.Maak werk van nazorg! –afhankelijk van bereidheid van cliënt en beschikbaarheid van personeel OCMW. –nazorg noodzakelijk om activering écht duurzaam te maken –Afspraken tussen OCMW en regionale diensten voor tewerkstelling kunnen een eerste stap zijn. (‘goede praktijken’) DUURZAME ACTIVERING: De aanbeveling over ‘actieve inclusie’ is een belangrijk initiatief van de Europese Commissie Actieve inclusie moet in koppel met duurzame activering worden gezien de vraag blijft: is duurzame activering het doel – of duurzame inclusie, gegeven de kenmerken van de doelpopulatie III CONCLUSIES UIT DE STUDIE ‘DUURZAME ACTIVERING’ VAN OASeS/LUIK

ACTIEVE INCLUSIE 3 aanbevelingen van de Europese Commissie wat betreft duurzame en kwaliteitsvolle tewerkstelling: 1.Activeringsmaatregelen afstemmen op individu rekening houden met de situatie en behoeften van het individu om een progressieve (re)integratie in de arbeidsmarkt en maatschappij te bewerkstelligen en zo een inclusieve arbeidsmarkt uit te bouwen.  zo’n groot mogelijke tewerkstelling realiseren, rekening houdend met diversiteit IV Europese aanbevelingen inzake actieve inclusie

2.Minimuminkomen waarborgen dat het mogelijk maakt een menswaardig leven uit te bouwen.  zij die niet in de arbeidsmarkt kunnen worden opgenomen, hebben het recht op een menswaardig inkomen. 3.Kwaliteitsvolle sociale diensten aanbieden: Passende sociale begeleiding, toegankelijke, kwaliteitsvolle sociale diensten en een betere samenwerking tussen de verschillende diensten en sectoren realiseren bv. verbeteren toegang tot kinderopvang  tewerkstelling en /of leefloon is vaak niet voldoende om armoede uit te sluiten IV Europese aanbevelingen inzake actieve inclusie

Meer info? Frontdesk