Theo Wijnen en Ruud Bourmanne

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijsbeleidsplan
Advertisements

Nieuwe blik op publieksagressie
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
netwerk organisatiebeheersing
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
“Van Gegevens, via Informatie naar Kennis”
Onderzoek, conclusies en aanbevelingen 23 november 2011
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
en wordt mede mogelijk gemaakt door:
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Opportuniteiten in lokaal beleid en gemeentelijke instellingen voor vertoning van kunst en cultuur Hilde Plas.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
I-SCAN PROJECT E-gov met en voor uw INHOUD 1.Kerngedachte I-scan 2.Historiek I-scan 3.Het I-scan traject voor gemeenten en steden 4.Praktisch.
Rol van de ankerpunten Mogelijke invullingen Netwerk Interne Organisatiebeheersing 9 juni 2011 Dany Dewulf.
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Wat is de rol van ICT bij organisatieontwikkeling van scholen?
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Vlaamse Impulsbeleid Gemeentelijke Ontwikkelingssamenwerking
Multichannel Management Visie Werkpleinen
Infoshop in het kader van het congres “Bewegen als levenslange uitdaging” Lokale Task Forces 50+: Op weg naar een aanpak om 50+ers aan te zetten tot meer.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Organisatieontwikkeling NPO (1)
1 Het lokale bestuur in een rol van regisseur of medespeler? Dr. Joris Voets Instituut voor de Overheid (KU Leuven) & Steunpunt Bestuurlijke Organisatie.
Welke toekomst voor de Vlaamse OCMW’s?
Informatiesessie kwaliteitscirkels OCMW’s
Opzet presentatie Doelstelling en uitgangspunten Wat is bereikbaarheid? De aanpak Stand van zaken Tot slot.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Human Resources Management HRM Netwerk 25FEB05 P&O-prioriteiten 2005 Respons : 22 op 39 entiteiten, of 56,5%
Het zorgregiodecreet.
Producten & Werkprocessen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Op school en in de scholengemeenschap
Ouderavond Groepsorganisatie
Kwaliteitszorg in archieven
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Jaarbericht 2011 enkele hoofdlijnen algemene vergadering 14 juni 2012 – Brugge.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Aanpak afvalwaterketen VNG / UvW Gert Dekker Ruud van Esch.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kennisdag: Het nieuwe {samen}werken Kwaliteitscirkels: Samenwerken aan verandering, verbetering en uitmuntendheid Ruud Bourmanne.
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Zelfevaluatie GOK.
Netwerk Openbaar Domein GIPOD
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Transcript van de presentatie:

Theo Wijnen en Ruud Bourmanne VVSG-traject organisatie-ontwikkeling en kwaliteits-management CAF in het geheel van organisatie-beheersing en interne controle Theo Wijnen en Ruud Bourmanne

VVSG-traject Organisatieontwikkeling & kwaliteitsmanagement Korte blik op de geschiedenis 1990 – 2010 Kritische analyse Nieuwe fase in het traject 2010 – 2020 Traject naar Uitmuntendheid en de plaats van CAF hierin Werken met het CAF model in de praktijk – CAF Terugkomdag 4-4-2017

Korte blik op de geschiedenis 1990 – 2010 Veel ontwikkelingen op het gebied van kwaliteitsmanagement: Wetgevende kaders in OCMW’s, steden en gemeenten Kwaliteitsdecreet welzijnsvoorzieningen, gemeente- en ocmw decreet Ontwikkeling en toepassing in de praktijk Deskundigheidsbevordering en netwerking-initiatieven: ROP’s Kwaliteitszorg Welzijnsvoorzieningen, studiedagen, kwaliteitscongressen, opleidingen, e.a. Meerdere publicaties VVSG/Politeia; o.a. ‘’Praktijkboek Kwaliteitszorg’’, reeks ‘’Professionele Vaardigheden’’, o.a. de pocket ‘’Werken met het CAF in Lokale Besturen’’. Publicaties Van Den Broele; ‘’Kwaliteit in beweging ‘’ en ‘’Werken aan kwaliteit’’. Wetenschappelijk onderzoek Werken met het CAF model in de praktijk – CAF Terugkomdag 4-4-2017

Onderzoek SBOV 2007-2011: (rapporten) Kritische analyse Onderzoek SBOV 2007-2011: (rapporten) Gebruik van technieken kwaliteitsmanagement Motivatie, gebruik en meerwaarde van kwaliteitsmanagement ‘’Hoogmissen’’ en ‘’probleem van bestuurskracht’’ Veel werk verzet in lokale besturen: Inspanningen zijn vaak fragmentarisch Zonder duurzame inbedding in de organisatie Werken met het CAF model in de praktijk – CAF Terugkomdag 4-4-2017

Nieuwe fase in het traject 2010-2020 Hoog op de agenda van veel lokale besturen: ‘’Kwaliteit van dienstverlening aan de burgers en de efficiëntie van de eigen organisatie’’   In 2010: start van een nieuw VVSG-traject voor organisatieontwikkeling en kwaliteitsmanagement: Stapsgewijze realisering: Sectordynamiek staat centraal Pragmatisch Bouwen aan een performant kwaliteitsmanagementsysteem Aandacht voor een evenwicht in ‘’stuctuur- versus cultuurelementen’’ Streven naar uitmuntendheid Basis = samenwerking en kennisdeling tussen besturen Ook ‘’samenwerking’’ met andere partners in het werkveld van lokale besturen Werkvormen: Kwaliteitscirkels voor gemeenten/steden VVSG-extranet Voortzetting en actualisering van bestaande initiatieven Werken met het CAF model in de praktijk – CAF Terugkomdag 4-4-2017

Traject naar uitmuntendheid en de plaats van CAF hierin Traject naar uitmuntendheid  3 grote fasen: Eerste stap: Invullen van de eerste noden Opvolging?!!? Samenhang?!!? Systeemdenken?!!? Tweede stap: Opzetten & implementeren van een geïntegreerd (kwaliteits)managementsysteem Systeemopbouw  systematisch plannen, uitvoeren, opvolgen en bijsturen (PDCA) Derde stap: Evolueren naar uitmuntendheid Resultaatsgebieden  trends, evoluties en vergelijkingen  Schema: Traject naar Uitmuntendheid of “Excellence” Werken met het CAF model in de praktijk – CAF Terugkomdag 4-4-2017

Traject naar uitmuntendheid en de plaats van CAF hierin Waar past CAF in het VVSG Traject Organisatieontwikkeling & Kwaliteitsmanagement? Fase 1: CAF vanuit het oogpunt van: Het op gang brengen van een verbeterdynamiek Het op gang brengen van bewustwording & bewustzijn van het belang van kwaliteitsmanagement bij leidinggevenden en medewerkers Het op gang brengen van een lange termijn verbetertraject Fase 2: CAF vanuit het oogpunt van: Bewustwording & bewustmaking van de organisatie van het belang van kwaliteitsmanagement, rekening houdende met haar problemen & uitdagingen Het uitvoeren van een nulmeting: hoe ver staat de organisatie? Het op gang brengen van een verbeterdynamiek met het oog op de opbouw, ontwikkeling en implementatie van een (kwaliteits)managementsysteem  kapstok Fase 3: CAF vanuit het oogpunt van: Het evolueren naar uitmuntendheid – resultaten van het onderliggende (kwaliteits)managementsysteem periodiek afzetten tegen de norm = excellentie of uitmuntendheid  de lat voor de organisatie steeds wat hoger leggen Het opsporen van trends en evoluties Het maken van vergelijkingen (benchmarking & -learning) met collega organisaties Werken met het CAF model in de praktijk – CAF Terugkomdag 4-4-2017

Traject naar uitmuntendheid en de plaats van CAF hierin Fase 2: Werken aan systeem-opbouw Fase 3: Evolueren naar uitmuntend-heid Werken met het CAF model in de praktijk – CAF Terugkomdag 4-4-2017

Dank voor uw aandacht!