Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lokale dialoog over armoedebestrijding
Advertisements

Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
OCMW Antwerpen individuele vrijetijdsbemiddeling
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Onderbescherming en proactief handelen Algemene vergadering VVSG afd. OCMW’s 14 juni 2012.
CEL ARMOEDEBESTRIJDING Cel Armoedebestrijding. CEL ARMOEDEBESTRIJDING Beleidscontext Werking 1. Overleg, dialoog en participatie 2. Interdepartementale.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
VrijetijdsPakketten (V-Pak’s)
AV sportfunctionarissen Izegem – 22 april 2010 Sociaal tarief Torhout.
Vlaams congres opvoedingsondersteuning
Brede School Rotterdam
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
Jeugdwelzijnsoverleg Eeklo. Enkele cijfers over Eeklo > % ,6 7,90%
Harmonisatieplannen kabinet
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
NME: kiezen, leren, meedoen
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
KARUUR ? Ondersteuning van jeugdraden – Website – Helpdesk – Vorming – Begeleiding Ondersteuning van jeugdparticipatie – Sporadisch – Projectmatig.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Faillissementspreventie Oproep Wat? De oproep geeft via een wedstrijdprocedure steun aan projecten van werkgeversorganisaties, beroepsfederaties.
SOS SCHULDEN OP SCHOOL Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente VOORSTEL OM SCHOOLARMOEDE AAN TE PAKKEN Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Welkom Algemene vergadering LOP Aalst BaO. Agenda (1)  Verwelkoming en inleiding door de voorzitter  Werking LOP Aalst Basisonderwijs  Korte voorstelling.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
6 Criteria Armen verenigingen zich Armen nemen het woord Maatschappelijke emancipatie Maatschappelijke structuren veranderen Dialoog met de samenleving.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Algemene Vergadering LOP Oudenaarde Basis 1 februari Overzicht activiteiten sept feb Stand van zaken actie kleuterparticipatie &
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Groentenieren met kansengroepen een experiment van Velt-Asse m.m.v. reg. Volkshogeschool en O.C.M.W. Trefdag Velt te Berchem van 4 sept
LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! Studiedag LOP’s en armoedebeleid.
SAMEN HUIS VAN HET KIND – DE KRACHT VAN EEN NETWERK TURNHOUT – 23/06/2016.
HvK Welzijnszorg Kempen Ivan Pauwels Consulent Huizen van het Kind Kind en Gezin Provincie Antwerpen
BOS-impuls gemeente Gulpen-Wittem. Wat is BOS? Wie: Samenwerking Buurt, Onderwijs en Sport Wat: Verkleinen van achterstanden bij jongeren Hoe: Organiseren.
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
Sint-Niklaas en Beveren
Progressief universalisme
Cel Armoedebestrijding
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Vrijetijdsparticapatie
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
Opvolging Rondetafel kinderarmoede
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Vrijetijd voor Iedereen
Decreet buitenschoolse opvang en activiteiten
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Trefdag Huis van het Kind Zaventem
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs

De kansenpas 1.Kansenpas –Sterke prijsreductie op socio-culturele activiteiten: automatisch, onmiddellijk en voor een ruim aanbod –Als zodanig is het een preventieve en structurele maatregel die beter het recht op cultuurparticipatie vertolkt dan een subsidie achteraf en ad hoc die ingebed is in een lokaal beleid, in samenspraak met alle relevante partners –Toeleiding en begeleiding blijft zeker nodig: er is niet alleen een financiële drempel maar laaggeletterdheid, statusverlegenheid, gebrek aan kennis van cultuur… 2.Werking –Middelen: Fonds(en) cultuurparticipatie Federaal fonds: via POD Maatschappelijke Integratie, rechtsreeks aan OCMW, jaarlijks aan te vragen Vlaams fonds: via gemeenten of samenwerkingsverbanden, mits afsprakennota vrijetijdsparticipatie –Verdeelsleutel: Gebruikers: minimum 20% OCMW/gemeente Eventueel ook de aanbieders van activiteiten

OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 1.Werkgroep Kansen voor Cultuur –Opzet en organisatie –Informatie, toeleiding en begeleiding –Creëren en uitbreiden netwerk van partners 2.Werking –Aanbieders –Gebruikers –Verdeelsleutel –Toeleiding & informatie 3.Uitbreiding –Budget –Aantal gebruikers –Onderwijsactiviteiten

Schoolkosten, cultuurparticipatie en kansenpas 1.Interesse vanuit de scholen –Vermijden van niet-participatie van kinderen in kansarmoede –Vermijden van onbetaalde schoolrekeningen 2.Preventieve maatregelen –Vlaamse overheid Schooltoelagen Verhoging werkingsmiddelen gekoppeld aan maximumfactuur (basisonderwijs) Sensibilisering kostenbewust schoolbeleid –Lokale overheid Kansenpas als sluitstuk Gekoppeld aan sensibilisering kostenbewust schoolbeleid 3.De kansenpas in de school is ook een stimulans –De school heeft hoe dan ook een aanbod rond cultuur en sport, en bereikt hoe dan ook alle kinderen en jongeren –De school maakt de kansenpas bekend bij kinderen en ouders, zodat de kans groter wordt dat er ook buitenschools gebruik van gemaakt wordt

De OK-pas in het onderwijs 1.Uitbreiding OK-pas naar onderwijs –Voorbereid in het LOP Werking schoolkosten, leidend tot een schoolkostencode Begeleiding vzw Schulden op School –Resulterend in Convenant tussen OCMW en relevante welzijnsorganisaties Engagementsverklaring tussen OCMW en scholen –Financieel engagement –Engagement rond kostenbewust schoolbeleid 2.Concrete werking –Verdeelsleutel: gebruikers 25% - scholen 25% - OCMW 50% –Activiteiten: voorlopig 1 of 2 dagdelen –Toeleiding & informatie: scholen in samenwerking met OCMW  Belang van discretie op school! –Administratie: OCMW betaalt terug aan de school 3.Het LOP als forum voor overleg en evaluatie