EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
1 IT Management vs IT Governance in de Welzijnssector in Vlaanderen Studiedag: Efficiëntie en Effectiviteit 28/09/2012.
Inwonergericht werken door middel van Servicenormen
Beleids- en Beheerscyclus
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
VRIJWILLIGERSBELEID.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Logical Framework Approach
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
door Thom Beuker WELKOM
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
ontwikkeling van een kwaliteitsborgingssysteem
Kwaliteitssystemen en procedures
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
ZORGLIJN: STRUCTUUR I. Waarnemingsfase II. Diagnostische fase
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Beleidsvoering naar groei
Wat is een communicatieplan?
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Ombudsdienst. Ontstaan  Uiteenlopende kanalen : pers, politiek, Gedelegeerd bestuurder,… OMBUDSDIENST Klachten tegen het FAVV Kwaliteitssysteem  Klachtenbeheer:
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Implementatie Normblad 8002
© de vries business consultancy, 2008
De evaluatie van een project
Congres Appreciative Inquiry
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Workshop Fondsen werven
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
2014 EVALUATIES N+1.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Provinciaal Instituut Heynsdaele Tehuis
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Kwaliteitszorg in archieven

TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Evaluatie Cursus.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Certificering van assetmanagement
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Toelichting start MMS tot certificatie Hoe integreer je ISO14001 in jouw bedrijf? Evi Heyndrickx – Nederlands Copywriting – Vives - schooljaar
Risicomanagement bij de VREG netwerk organisatiebeheersing 09/06/2016.
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
ACTIE onderzoek.
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Zelfevaluatie GOK.
Rapportage van voortgang of status
Zelfevaluatie.
Transcript van de presentatie:

EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV

Inhoudsopgave Het Ministerieel Besluit van 12 juni 2001 tot bepaling van de kwaliteitszorg in initiatieven voor buitenschoolse opvang (BS 28 augustus 2001), gewijzigd door het Ministerieel Besluit van 13 april 2005 (BS 29 april 2005)en het Ministerieel Besluit van 12 juni 2001 tot bepaling van de kwaliteitszorg in kinderdagverblijven (BS 25 augustus 2001), gewijzigd door het Ministerieel Besluit van 13 april 2005 (BS 29 april 2005) Toelichting MB: Evaluatie van naderbij bekeken Evaluatie en bijsturing van de werking : beschrijving Kwaliteitsplanning: beschrijving

Het Ministerieel Besluit (1) Art. 8, § 1. Het initiatief beschrijft de maatregelen die genomen worden m.b.t. het meten, analyseren en verbeteren van de dienstverlening. Daartoe beschrijft het initiatief hoe en volgens welke periodiciteit het: 1° de volledige werking evalueert. Het initiatief gaat minstens na of de geformuleerde doelstellingen zijn gerealiseerd; 2° nagaat of de processen verlopen zoals beschreven;

Het Ministerieel Besluit (2) 3° klachten registreert, doeltreffend behandelt en binnen een redelijke termijn beantwoordt; 4° op regelmatige wijze de tevredenheid v/d ouders, kinderen uit de beschreven doelgroep en de medewerkers nagaat. Art.8, § 2 Het initiatief stuurt zijn werking bij op basis van de analyse van de resultaten van de § 1, 1° tot en met 4°, genoemde evaluaties.

Items van naderbij bekeken (1) Art. 8, § 1. 1° De volledige werking evalueert: Daarbij gaat het initiatief minstens na of de geformuleerde doelstellingen zijn gerealiseerd => Minimale doelstelling = voldoen aan de SMK’s beschreven in het BVR houdende de erkeningsvoorwaarden

Items van naderbij bekeken (2) 2° Nagaat of de processen verlopen zoals beschreven: * Doen we wat we zeggen dat we doen? bv. logboek = optekenen van dagelijks handelen of noteren van actuele actiepunten * Mogelijke systemen: bv. interne of externe audit, bespreking in vergadering, nalezen of evaluatie door verantwoordelijke/ medewerker * Steeds systematisch en gepland

Items van naderbij bekeken (3) Art. 8, § 2. Het initiatief stuurt zijn werking bij op basis van de analyse van de resultaten van de § 1, 1° tot en met 4°, genoemde evaluaties. BIJSTUREN = * weten wat fout gaat * analyse v/d oorzaken - bepalen v/d maatregelen * plannen van acties (aantoonbaar) * uitvoeren van acties * opvolgen van de resultaten (aantoonbaar)

Beschrijving evaluatie (1) PROCEDURE Beschrijving van de manier waarop de dienstverlening, de processen en de werking worden geëvalueerd (meten en analyseren) en hoe ze op basis van deze gegevens worden bijgestuurd.

Beschrijving evaluatie (2) 1° doelstelling Nagaan of : * de geformuleerde doelstellingen gerealiseerd zijn. * de processen lopen zoals beschreven. * er verbeteringen moeten aangebracht worden. 2° toepassingsgebied 3° documenten en formulieren * evaluatiekalender * verslaggeving van de evaluaties

Beschrijving evaluatie (3) 4° werkwijze 4.1 evaluatiekalender 4.2 stappenplan van de evaluatie 4.3 practische uitwerking

Beschrijving evaluatie (4) 5°evaluatieinstrumenten 6°evaluatiekalender Kalender met planning van de evaluatie. * welke procedure wordt geëvalueerd * wanneer het wordt gepland * wie verantwoordelijk is * wanneer het is gebeurd

Beschrijving evaluatie (5) 7° overzicht van de processen per doelgroep met de te evalueren doelstellingen 1) Ouders 2) Kinderen 3) Begeleiders 4) Dienstverlening 5) Personeel 8° verslag evaluatie

Beschrijving evaluatie (6) Voorbeeld verslag evaluatie

Kwaliteitsplanning MB Art.3 - §1. kwaliteitsplanning is een periodiek proces dat de doelstellingen op vlak van kwaliteit vastlegt - §2. beschrijving bij elke doelstelling van de middelen en de perso(o)n(en) die zullen worden ingezet om de doelstelling te verwezelijken - §3.beschrijving van de wijze waarop de doelstellingen zullen verwezelijkt worden Controle en implementatie

Beschrijving planning (1) 1° doelstelling * Het werken aan kwaliteit stap voor stap voorbereiden en uitvoeren * Doelstellingen opstellen Het werken aan kwaliteit overzichtelijk maken 2° toepassingsgebied De kwaliteitsplanning wordt opgesteld om de verbeterprojecten in de kwaliteit v/d dienstverlening in kaart te brengen 3° documenten en formulieren per nieuwe actie maken we een projectfiche

Beschrijving planning (2) Projectfiche 1) Aandachtsgebied en doelgroep van het project 2) Projectdefinitie 3) Stappenplan/ tijdspad 4) Ingezette middelen 5) Rapportage en bekrachtiging v/d resultaten 6) Wijze waarop resultaten geëvalueerd worden

Beschrijving planning (4) 4° Werkwijze Kwaliteitsplanning = met het opstellen van een actieplan met een tijdschema op het vlak van kwaliteit. We beschrijven concreet welke projecten en activiteiten zullen ondernomen worden en hoe die zullen worden uitgevoerd. * Kanalen via dewelke we doelstellingen selecteren en verwezenlijken: 1) pedagogische evaluaties 2) functioneringsgesprekken

Beschrijving planning (5) 3) actuele actiepunten in het zoeken naar verbetering 4) inventaris van dagelijks handelen 5) tevredenheidsmeting ouders 6) tevredenheidsmeting kinderen 7) tevredenheidsmeting medewerkers 8) Evaluatie van het kwaliteitshandboek * Kwaliteit borgen => Terugkoppelen aan betrokken partijen

Voorbeeld * Project tevredenheidsmeting ouders