communicatieambtenaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Advertisements

Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Welke stappen moet u zetten om op tijd gereed te zijn? Voorlichtingsbijeenkomst MKB Nederland Helvoirt 12 juni 2012 Gaston Aussems.
Leiderschap bij verandering
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Powerpointtraining Hunkemoller
Communicatiemanagement
Logotypes Woord- en beeldmerken.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Introductie Er zijn verschillende manieren om producten te presenteren. Zo kan ieder product een eigen ‘look en feel’ krijgen om zo verschillende doelgroepen.
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Start de gehele presentatie
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Corporate Guidelines.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Startzondag 09 september 2012 Is er meer? Er is meer! 1Korintiërs12:4-11 Er zijn in de gemeente van Christus verschillende gaven, maar er is één Geest,
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Een continue verbeterende dienstverlening
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
MEDMEC Les 2 Presentaties opdracht 1.1 =mindmap (of anders) onderwerp IK. 3 min. P.P. Startformulering HoeKanIk > bedenk = keuze. Uitleg research.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Georges Van Nevel 04 oktober 2008 Citymarketing & Communicatie.
= de visuele presentatie van een organisatie
Corporate Communication & Design
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Waarom nieuwe privacy richtlijnen?
Al doende leren training docenten
Geen natuurlijke kleur. Het moet groen,bruin, zandkleurig etc. zijn. Maar geen blauw. Logo en plaatjes van het bedrijf.
Wat willen we vandaag doen?
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Huisstijl voor de Remonstrantse Broederschap Stand van zaken in het proces van heroriëntatie en vernieuwing; presentatie resultaten enquête onder de remonstrantse.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Vrijwilligersbeleid HC Zwolle 17 november Vrijwilligersbeleid - Inleiding Een club draait op haar vrijwilligers. Dat geldt zeker voor een grote.
Eindvoorstel van de werkgroep ideeënmanagement
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Opdracht : Gedachten ontwikkelen over format en lay out van een nieuw parochieblad.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Presentatie Gemaakt door Noa, Luc en Kevin. Noa doet: Brochure over Zaandam Mock up voor de brochure, lettertype, kleurgebruik, slogan Luc doet: USP,
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Een polo bedrukken als bedrijfsuniform Uniformen worden al snel geassocieerd met het leger of de politie, of met bijvoorbeeld schooluniformen. Voor een.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
Social Intranet: een ‘ver van mijn bed’-show Intranet Congres Sonja de Vries - ilionx.
Het is een noodzaak voor het bedrijfsleven om online aanwezig te zijn Maar veel kleine bedrijven zijn terughoudend om dit te doen, als gevolg van de tijd.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Opmerking: Deze brochure is ontworpen om te worden afgedrukt. Maak eerst een afdruk op gewoon papier om na te gaan of het document op de juiste positie.
Blockchaintoepassingen met een publiek belang in Groningen mei 2017
Campagne-middelen Hoe in te zetten? Yvonne Polman Relatiemanager.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Vernieuwen wijkparticipatie
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
CDA HUisstijlhandboek
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Wat maakt een PPT goed?.
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Evaluatie [Projectnaam]
God heeft het eerste woord
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Stap drie bij projecten
Art & Design Grafisch vormgeven
Art & Design Grafisch vormgeven
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

communicatieambtenaar OCMW Kapellen Invoering NIEUWE HUISSTIJL in 2010 Door Ellen De Proost communicatieambtenaar

WAT is huisstijl? Kernwoorden! Een huisstijl is een visuele representatie die tot doel heeft om een zo consistent mogelijk beeld uit te dragen van waar een organisatie voor staat. De huisstijl van een organisatie of bedrijf is dan ook een consistente presentatie naar buiten toe, vaak de eerste kennismaking voor klanten en belangrijk voor de uitstraling. Kernwoorden! Visueel Presentatie Consistent Uitstraling ECHTER…

Enge definitie van huisstijl: Huisstijl als VISUELE IDENTITEIT van een organisatie. Het betreft uitsluitend het symbolische gedeelte van de bedrijfsidentiteit. Hieronder vallen naam, logo, slagzin, kleur, typografie (lettertype). Maar ook vormelijke elementen zoals het gebruik van veel/weinig witruimte en afbeeldingen beïnvloeden de uitstraling. Al deze elementen worden consistent gebruikt in presentaties, op briefpapier, visitekaartjes, facturen, enveloppen, site… Om de eenheid te bewaren, wordt meestal een huisstijlhandboek opgemaakt.

RUIME definitie van het woord ‘huisstijl’ Dit gaat verder dan puur visuele zaken. Het gaat ook over COMMUNICATIE en over het GEDRAG van de organisatie en haar medewerkers. OCMW Kapellen: beginnen bij het begin en starten met het invoeren van een visuele huisstijl. Dit riep veel weerstand op bij de medewerkers want: - Meesten zijn al jaren gewend hetzelfde te doen. Ze zien ook niet in waarom er iets moet veranderen. Sommigen voelen zich er persoonlijk op aangesproken dat de bestaande huisstijl waar ze al jaren mee werken ‘niet goed genoeg’ is en betrekken dit indirect op hun werk en prestaties. Toegepaste oplossing: Keuze ontwerp in overleg met beleidsmakers én de uitvoerende ambtenaar.

Huisstijl: plan van aanpak Stappenplan Een huisstijlproces verloopt doorgaans in een aantal stappen: 1/ ANALYSE: Tijdens deze fase wordt onderzocht wat er precies aan de hand is: Wat zijn de REDENEN om te veranderen van huisstijl OCMW Kapellen: Jonge(re) mensen vinden de bestaande huisstijl oubollig, al jaren hetzelfde, kleurloos, niet professioneel, enkel voor oudere mensen, precies een ‘clubblad’. Oudere mensen hebben geen behoefte aan een nieuwe huisstijl.

1/ ANALYSEFASE wat is de gewenste POSITIONERING ... OCMW Kapellen: ontwerpen van een huisstijl die fris, kleurig en eigentijds is en die bij het bestaande logo van het ocmw Kapellen past (ontwerp 2005). Dit met als doel het OCMW een frissere, modernere uitstraling te geven die zowel jonge als ouderen aanspreekt. - wat is het beschikbare BUDGET OCMW Kapellen: Budget voor ontwerp was 300,00 euro. (Noticed Communicatie) Budget voor het uitrollen van de huisstijl in het infoblad was 500,00 euro. Dit is net voldoende om 7000 covers te laten drukken in tweekleurendruk. Budget voor folders, flyers en affiches was 0 euro. Deze mochten in kleur afgedrukt worden op de printer. Totaal: 1e jaar 800,00 euro en daarna jaarlijks 500,00 euro.

2/ DESIGN: Tijdens de designfase wordt het logo en de visuele identiteit gecreëerd. Daarbij worden ook kleurgebruik en typografie vastgelegd. Ontwerp: Karlko Stirmer van Noticed Communicatie uit Antwerpen. 3/ IMPLEMENTATIE: Dit is het toepassen van de nieuwe identiteit op alle huisstijldragers. Dit kan soms beperkt zijn, maar gaat meestal heel ver. OCMW Kapellen: affiches, flyers, infoblad.

4/ UITDRAGEN in de organisatie: In deze fase wordt de hele organisatie betrokken. De medewerkers worden uitvoerig geinformeerd over de keuze van de nieuwe huisstijl + gebruik. In deze laatste fase worden de juiste tools aan de (interne) klant ter beschikking gesteld. Plots krijgen ook medewerkers in administratieve afdelingen te maken met de nieuwe huisstijl. Zo zal een nieuw briefpapier, ook leiden tot een nieuw briefsjabloon en bijgevolg een impact hebben op de gehéle organisatie. OCMW Kapellen: Twee personen verantwoordelijk voor drukwerken: communicatieambtenaar en administratief medewerker. Wij gebruiken de nieuwe huisstijl als .jpg in een Word-document en plaatsen hier laagsgewijs tekstvakken op. Op deze manier vermijden we ‘dure’ programma’s of werken met programma’s die bij de medewerkers niet bekend zijn.

INTRODUCTIE NAAR BUITEN TOE Persbericht Nieuwjaarsreceptie In het voorwoord van het ocmw-infoblad Nieuwsbericht in het gemeentelijk infoblad EFFECTEN A/ Korte termijn: - Medewerkers staan er wantrouwig tegenover. Senioren herkennen in eerste instantie de drukwerken niet meer als zijnde ‘van het OCMW Kapellen’. Na wat uitleg over de nieuwe huisstijl, vinden de meesten het wel ‘sjiek’ en ‘tof’. B/ Lange termijn: Deze effecten zijn nog niet meetbaar. Het is ook een proces dat zich langzaam aan moet ontwikkelen.