Geschiedenisproject over de Griekse Oudheid voor de groepen 7 & 8 Griekse Tijden Geschiedenisproject over de Griekse Oudheid voor de groepen 7 & 8
Het begin De Oude Grieken Zeer oude westerse beschaving Aantal vragen: Hoe leefden de mensen toen? Wat hield hen bezig? Hoe werd de Griekse cultuur verspreid? Wat zie je terug van de Oude Griekse cultuur in het dagelijks leven?
De route Het maken van een project is makkelijker gezegd, dan gedaan. Na veel bloed, zweet en tranen zijn wij tot de volgende route gekomen.
Step 1 The sense opened child Prikkelende middelen: Videofragment Mythologisch verhaal Olympische vlag Sirtaki dansen
Step 2 The knowledge based child Woordveld met de kinderen maken over de Griekse Oudheid Korte informatie over Griekse Oudheid Hierin komen alle onderwerpen voor die door de kinderen worden behandeld.
Step 3 The active child Kinderen worden in groepen geplaatst Elk groepje naam van god of godin Korte opdrachten: Apollo: Mythologische strip Ares: Stad bouwen Athena: Filosoferen Hercules: Olympische poster Zeus: Krantenartikel dagelijks leven kind Griekse Oudheid De site en de MSN Group vanaf deze stap ingezet.
Griekse-tijden.tk Naast de projectdoos en de middelen als video/ boeken en cd’s hebben wij ook een site die in het teken staat van de Griekse Oudheid. Op deze site kunnen de kinderen informatie vinden over de verschillende begrippen die met de Grieken te maken hebben.
Voorbeeld step 3: Groep Hercules Olympische Spelen Geschiedenis Olympische Spelen Opdracht: Poster voor de allereerste Olympische Spelen M.I.: Visueel ruimtelijk Interpersoonlijk Logisch mathematisch
Step 4 The communicative child Aan de hand van de inmiddels door de kinderen bijgehouden MSN Group, wordt er een gesprek gehouden over wat er tot nu toe is uitgezocht. Thuisopdracht zoeken naar voorwerpen e.d. van onderwerpen uit de Griekse Oudheid die nu nog worden gebruikt
Step 5 The creative child Groep Athena: probleemstelling bedenken en presenteren als in het Lagerhuis (tv program) Groep Ares: biografie Alexander de Grote (verslagvorm) Groep Zeus: Muurkrant Oude Griekenland (postervorm) Groep Apollo: toneelstuk mythe Groep Hercules: verschillen Olympische Spelen vroeger en nu (collagevorm)
Step 6 The productive child De kinderen maken hun werkstuk aan de hand van de ideeën en de informatie die ze in Step 5 hebben moeten uitzoeken.
Step 7 The cooperative child Themadag: Griekse Oudheid Presentaties van de gemaakte werkstukken aan elkaar
Step 8 The reflective child Evalueren en reflecteren op het gehouden project
Meervoudige Intelligentie
Constructivisme Onbewust beïnvloed Een aantal voorbeelden Structuur en zelfsturing: 8 stappen Zelf invullen Betekenisvol + toepassingsgericht: Project praktisch Heeft functie Uitdagend + motiverend: Veel werk Hoe verder je komt hoe mooier het wordt Verankerde instructie: Werken vanuit wat jij weet Krachtige leeromgeving: ICT Onbewust beïnvloed Een aantal voorbeelden
Aarzel niet en zet die stap in Griekse Tijden! Tot snel?!