Anders Werken. 1. Inleiding - context Beslissing Vlaamse Regering : BBB 04/02/2005 Principes: –Afstemming op de organisatiestructuur –Maximaal samenbrengen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

2 Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
werkplekken 1-persoonsruimte open werkruimte stiltewerkplek
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Anders Werken: “Aanpak en methodologie”
Clean desk voor dummies
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
HNW Kantooromgevingen
COMPETENTIEONTWIKKELING
VAKBIBLIOTHEEK DEN BELL Anet-gebruikersdag 15 juni 2011
VAC BRUGGE JACOB VAN MAERLANTGEBOUW “ANDERS WERKEN”
Beleidscyclus P&O. Planning beleidsrapport P&O 2003.
Anders Werken Ik zal eerst kort overlopen wat deze presentatie omvat.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
FUSIE en fuseren DIRK DE CEULAER VOORZITTER DIRECTIECOMITÉ HUBRUSSEL-KAHO SINT-LIEVEN 1 APRIL 2014.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Wat is een communicatieplan?
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Strategisch Project Performante Interne Communicatie 2.0 Ondernemingsraad 27 november 2008.
Gemeente en OCMW Neerpelt Traditie in samenwerking
Enterprise Document Management Fase
De case Oostkamp.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
DE KRIJTLIJNEN Westdag 22/9/2014 Beleidsplan ‘14-’19.
Het Facilitair Bedrijf partner in vastgoed en ICT.
1e gebruikersgroep, 6 januari 2015
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
Kwaliteitszorg in archieven
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving donderdag 2 oktober, VAC Hasselt + verslag Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
Het Nieuwe Werken in VAC Brugge maandag 29 september verslag
Waaierwerken: gewoon een nieuwe toren of een nieuw gebouw vol kansen?
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Van actie naar interactie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
T OTSTANDKOMING SELECTIELIJST Romana Goedendorp BECIS.
HNW Workshop Ambtenaar 2.0, 19/10/ HET NIEUWE WERKEN BIJ DUO.
Past telewerken / PTOW bij mijn functie ? Workshop + verslag Zin?Ja!-netwerk Donderdag 16 april 2015
VAC Herman Teirlinck Agentschap Onroerend Erfgoed.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Blijven ontwikkelen Zin?Ja! 21 april Opener – stellingen rond Leren & Ontwikkelen 1. wie is verantwoordelijk voor leren in VO - de leidinggevende.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Het Nieuwe werken en informatiebeheer
Werken in een open kantoorruimte
Vlaamse Administratieve Centra
VAC Gent Virginie Loveling gebouw
De NWOW, de OISZ engageren zich !
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Instrument Team Intervisie
Leiderschapsontwikkeling
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Anders Werken

1. Inleiding - context Beslissing Vlaamse Regering : BBB 04/02/2005 Principes: –Afstemming op de organisatiestructuur –Maximaal samenbrengen administraties, functioneel bevoegde kabinettenen strategische beleidsraden –Anders Werken –Aanwezigheid in Brussel, hoofdstad van Europa –Deconcentratie van de diensten –Concentratie in VAC in de provinciehoofdplaatsen –Creëren schaalvoordelen –Budgettair neutraal –Bewaking van de kwalitatieve huisvesting

Anders Werken

VROEGER Piramidale hiërarchie Parafencultuur Vriendjespolitiek Gebrek aan efficiëntie Fragment uit “de collega’s” van J. Matterne

NU & Toekomst Vlaamse overheid wil een OPEN huis zijn Dynamisch Performant  Economisch welvarende regio binnen Europa

Veranderende omgevingsfactoren Hoe spelen we als organisatie in op veranderingen? –In de organisatie –Verwachtingspatronen van de burgers –Innovatieve middelen Andere omgangsvormen –Tijd & plaats

Andere verhoudingen –Werken & managen op afstand (telewerk) –Meer autonomie –Besluitvorming & communicatie –Omgang met elkaar Nieuwe vaardigheden –(meer) digitaal werken –Plaats en tijdonafhankelijke werken

Anders werken als katalysator voor: Kennisdeling –Groepsklassementen en –documentatie –Steeds geactualiseerde informatie Open cultuur en betere samenwerking –Communicatie –Teamwerk –Ervaringsgericht leren –Inspringen bij afwezige collegae

Manier van leidinggeven: –Toegankelijkheid –Aansturing van verschillende teams –Coaching i.p.v. hiërarchische sturing –Stimuleren van creativiteit –Sturen op resultaten –Responsabilisering van medewerkers

Anders werken als katalysator voor: Gemotiveerde ambtenaren –Verantwoordelijkheden –Zelfstandig en resultaatgericht werken –Telewerk Uitbouwen back-office vr Electronic- government –Digitale werking –Proceshertekening

Doelstellingen voor de betrokken diensten: VISIE op hun toekomstige organisatie In kaart brengen van huidige manier van werken Uitwerking EIGEN concept, ambitie op Korte Termijn Veranderingstraject als LEERPROCES Want Verandering moet gedragen worden door de leidinggevenden én de basis

Kantoor van de toekomst Ondersteunt de werking van de organisatie Moedigt de open cultuur aan Werkplekken, aangepast aan de uit te voeren taken (wisselend!) Ondersteunt digitale werking Verminderen van leegstand (efficiënter gebruik) Uitgangspunten Anders Werken

Anders Werken Faciliteiten Hoe kunnen de aangeboden faciliteiten deze visie ondersteunen? Door een efficiënte uitbouw van een geschikte werkomgeving

Generiek concept = mix van diverse types werkplekken Werkplekken Opmerking : géén toegewezen plaatsen Overlegfaciliteiten Publieksruimten Archief en documentatie Diversen

Open werkplekken Werkplek in de open ruimte, vrije of groepsopstelling is mogelijk Clean desk-principe

Concentratiewerkplekken Werkplek in een afgesloten ruimte voor geconcentreerd werk Individuele Cockpit

Lounge werkplek Werkplek om rustig alleen of met 2 te werken, intern of extern overleg

Touch down werkplekken Werkplek voor kort gebruik bvb. raadplegen van mailbox

Bibliotheek Ruimte voor het raadplegen van documentatie met stiltewerkplekken (bvb : juridisch werk)

Overlegfaciliteiten

Telefoneerhoek Plek geschikt voor het voeren van telefoongesprekken

Informele overlegruimte informeel overleg privacy aandacht voor akoestiek

Gesloten vergaderzalen Afgesloten ruimte voor (vertrouwelijke) vergaderingen en presentaties

Teamcockpit Afgesloten ruimte waarvan een team altijd gebruik kan maken voor het intern overleg (kleine vergaderzaal)

Projectkamer Afgesloten ruimte waar een team gedurende de periode van een project gebruik van kan maken

Publieksruimten

Ontvangstruimte Zithoek in de nabijheid van het onthaal

Koffiehoek Pauzeruimte voor het personeel in de nabijheid van de kitchenette, waar men informeel kan samen komen en iets eten en/of drinken

Archief en documentatie

Halfhoge dossierkasten Regelmatig geraadpleegde dossiers Opstelling in open ruimte Bekijken van dossiers op bovenblad

Archiefruimte Opslagruimte voor dossiers met een semi-statisch karakter

Serviceruimte Ruimte voor printer, fax, kopieermachine,...

Diversen

Lockers & vestiaire Afsluitbare kastjes voor persoonlijke spullen afgewisseld met vestiaire

Post- en telefoonmeubel Persoonlijke postvakjes en laadwand voor draadloze telefoontoestellen

VAC Gent

Invulling Anders Werken

Andere projecten - Boudewijngebouw (2000 & 2005) - Phoenix (2003) - VAC Hasselt (Hendrik Van Veldeke) (2002) - Arenberg (2006) - Ellips (2006 & 2009) - VAC Antwerpen (Anna Bijns) (2006) - VAC Leuven (2010) - VAC Brugge (Jacob Van Maerlant) (2011) - VAC Gent (2014)

Voor bijkomende vragen www2.vlaanderen.be/bbb/nieuw_personeelsbeleid/anderswerken.htm