Werkplekleren 12 oktober 2009 van harte welkom in Provil ! P. Vanhees.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studienamiddag VCA Organisatie VCA examens
Advertisements

Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
BuSO Sint-Idesbald beroepsonderwijs op maat van de leerling.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
STAB: een veilig netwerk voor startende leerkrachten
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Regionale Technologische Centra en werkplekleren
Informatieavond klas 3 21 januari 2014
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Deel 2 van de presentatie
Van, voor én door het onderwijs.
Microsoft Dynamics NAV Meerwaarde voor leerlingen/cursisten.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
IPadproject Leerstoel Artevelde 6 februari 2013 Sint-Pieterscollege Sint-Jozefshandelsschool Blankenberge.
Stage klas 3 en 4.
ARBEIDSMARKT Op zoek naar ‘De Steen der Wijzen’ Transitie van student naar medewerker Roel Spaenhoven 22/10/13Hink Stap Sprong.
Netwerkdag WERKPLEKLEREN
WERKPLEKLEREN PROFEL Een praktijkvoorbeeld
Training door Beleving Leo Scheers Studiedag ESF-project Komma
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Onthaalbeleid stad Dendermonde
DPB Fysica Gent.
Utrecht, 11 juni
Penta college CSG Hoogvliet mavo Klas 4. Programma Okt. Voorlichting MBO leerlingen –Programma van dit jaar wat betreft studiekeuze. Nov.Persoonlijk gesprek.
RTC Presenteert Welkomstwoord – Guido Bijnens, voorzitter RTC Limburg – een overgangsjaar Aanbod najaar 2010 Beurs en netwerkmoment.
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Oog voor slimme kinderen?!
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Het belang van een stage
Overgang basis naar secundair
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
Interculturele competentie en taalverwerving Paul Catteeuw 1 april 2015 P 1.
Verschillen tussen scholen en klassen
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
7 de jaar TSO Se-n-Se Productie- en Procestechnologie Koninklijk Atheneum Geraardsbergen SAMENWERKING SCHOOL - INDUSTRIE.
ORGANISATIE BPV PARTICULIER BEVEILIGER NIVEAU 2. BEGINSITUATIE MIJN ACHTERGROND INWERKPERIODE STRUCTUUR VAN DE BPV MOTIVATIE VAN DE LEERLINGEN KWALITEIT.
Office365 bij de SCOH.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Leer kracht Workshop over competenties van
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Distributiechauffeur rijbewijs C Samenwerkingsproject 17 oktober 2013.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
STAGES 1 BaLO Studenten Van OPLEIDINGSFASE 1 = OF1 Bachelor Lager Onderwijs = 1 BaLO Van harte welkom!
Rollen binnen het werkplekleren
Voorlichting Stage.
Dienstverlening & Producten
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
GOB (gespecialiseerde Dienst voor opleiding, begeleiding en bemiddeling) Anne Vanbruystegem Jana Faes.
Welkom bij de Stage-informatieavond
Welkom! structuur van onze school
Wie ben ik? Martine Voortmans Master in de chemie
Proeftuin Duaal leren ruwbouw
VTI Ieper- Valcke Prefab Beton
School voor wetenschap en techniek
Aanbod VDAB-competentiecentra
Bevorderen van het doorstroomproces door maximale samenwerking tussen sociale en reguliere bedrijven en VDAB in de bedrijvenzone ‘Cargovil Plus’.
Welkom bij de Stage-informatieavond
Evaluatie groepsklassenraden oktober 2013
Stage klas 4.
Transcript van de presentatie:

Werkplekleren 12 oktober 2009 van harte welkom in Provil ! P. Vanhees

WPL* - Hoe begin je eraan ? - Flexibele organisatie - Hefbomen en valkuilen !

WPL* Provil Provil TIO TIO TISM TISM KA De Wingerd KA De Wingerd … … Bema Bema LAG LAG Profel Profel Hegge Hegge Ford Ford Hansen Hansen Gijbels Gijbels … … Kenniscentrum Industrie-Onderwijs RTC-Limburg Proeftuinen (D. Bollen)

WPL* : Stappenplan 1. ‘Potentieel’ bedrijf : - ‘voldoende’ groot (klasgroep/praktijkgroep) - studiegebied - nieuwe technieken (uitbreiding) - realisatie leerplandoelstellingen - ervaring in een bedrijf 2. Eerste contact : - voorzitter VZW Kenniscentrum I & O - … bedrijfsleider

WPL* : Stappenplan 3. Bedrijfsbezoek door stuurgroep : - Voorzitter K I & O - Directies - TA’s studiegebied Aanduiden van ‘trekker-’school (LAG: TISM ; Profel: TIO ; HEGGE: Provil) 4. Bezoek projectgroep : - TA’s - Leerkrachten - D. Bollen (proeftuinen) - Directie trekkerschool

WPL* : Stappenplan 5. Bedrijfsstage voor leerkrachten 6. Werkboek en bundel per werkpost (sjabloon) - Algemene opdrachten :. info bedrijf, veiligheid, milieu, …. werktijden - Werkposten :. foto’s. vragen (antwoorden), werkvolgorde. doorlooptijd - (Zelf-)evaluatie van attitudes - Nazorg leerplandoelstellingen

WPL* : Stappenplan 7. Opleidingcentrum (?) - basiskennis - basistechnieken - ….. 8. Organisatie WPL... …

Organisatie Voorwaarden - Contactpersoon van het bedrijf - Vervoer van leerlingen - Permanente aanwezigheid van leerkracht

Organisatie flexibel & creatief - 7 de jaars (bso -tso) : alternerend : één dag/week (aantal weken) - Blokstage : (bedrijfstage voor leerkracht?). Eerste of laatste dagen/week van een klassieke stage. Laatste week van de 1 ste of 2 de periode. Grotere groep/klas : opsplitsen in 2 groepen > groep 1 in de eerste stageweek > groep 2 in de laatste stageweek

Hefbomen en valkuilen : - Goede samenwerking met het bedrijf - Openheid van het bedrijf (productiviteit?) - Motivatie en competenties van de leerkracht - Competenties van medewerker (bedrijf) > sociaal, didactisch, vakkundig - Vervoer (tussenkomst van RTC-limburg)

Hefbomen en valkuilen : - Grootte van de groep leerlingen - Cultuurverschillen tussen scholen - Evaluatie (begeleider – leerkracht) - Duidelijke afspraken voor iedereen:. beschermmiddelen. Opruimen. gebruik toestellen

Kritische succesfactoren : - Visie stage – werkplekleren* - Grootte en structuur van het bedrijf - Opleiding begeleiders of instructeurs - Financiële inspanningen en kosten - Leerlingenvervoer

WPL* SCHOOL SCHOOL BEDRIJF BEDRIJF WIN - WIN - WIN - WIN leerling – leerkracht – school - bedrijf technieken bedrijfsstageinvesteringen toek. werknemers begeleiding eisen bedrijf know-how huidige werknemers bedrijfservaring evolutie…. netwerking werkomstandigheden attitudes …..