Werkplekleren 12 oktober 2009 van harte welkom in Provil ! P. Vanhees
WPL* - Hoe begin je eraan ? - Flexibele organisatie - Hefbomen en valkuilen !
WPL* Provil Provil TIO TIO TISM TISM KA De Wingerd KA De Wingerd … … Bema Bema LAG LAG Profel Profel Hegge Hegge Ford Ford Hansen Hansen Gijbels Gijbels … … Kenniscentrum Industrie-Onderwijs RTC-Limburg Proeftuinen (D. Bollen)
WPL* : Stappenplan 1. ‘Potentieel’ bedrijf : - ‘voldoende’ groot (klasgroep/praktijkgroep) - studiegebied - nieuwe technieken (uitbreiding) - realisatie leerplandoelstellingen - ervaring in een bedrijf 2. Eerste contact : - voorzitter VZW Kenniscentrum I & O - … bedrijfsleider
WPL* : Stappenplan 3. Bedrijfsbezoek door stuurgroep : - Voorzitter K I & O - Directies - TA’s studiegebied Aanduiden van ‘trekker-’school (LAG: TISM ; Profel: TIO ; HEGGE: Provil) 4. Bezoek projectgroep : - TA’s - Leerkrachten - D. Bollen (proeftuinen) - Directie trekkerschool
WPL* : Stappenplan 5. Bedrijfsstage voor leerkrachten 6. Werkboek en bundel per werkpost (sjabloon) - Algemene opdrachten :. info bedrijf, veiligheid, milieu, …. werktijden - Werkposten :. foto’s. vragen (antwoorden), werkvolgorde. doorlooptijd - (Zelf-)evaluatie van attitudes - Nazorg leerplandoelstellingen
WPL* : Stappenplan 7. Opleidingcentrum (?) - basiskennis - basistechnieken - ….. 8. Organisatie WPL... …
Organisatie Voorwaarden - Contactpersoon van het bedrijf - Vervoer van leerlingen - Permanente aanwezigheid van leerkracht
Organisatie flexibel & creatief - 7 de jaars (bso -tso) : alternerend : één dag/week (aantal weken) - Blokstage : (bedrijfstage voor leerkracht?). Eerste of laatste dagen/week van een klassieke stage. Laatste week van de 1 ste of 2 de periode. Grotere groep/klas : opsplitsen in 2 groepen > groep 1 in de eerste stageweek > groep 2 in de laatste stageweek
Hefbomen en valkuilen : - Goede samenwerking met het bedrijf - Openheid van het bedrijf (productiviteit?) - Motivatie en competenties van de leerkracht - Competenties van medewerker (bedrijf) > sociaal, didactisch, vakkundig - Vervoer (tussenkomst van RTC-limburg)
Hefbomen en valkuilen : - Grootte van de groep leerlingen - Cultuurverschillen tussen scholen - Evaluatie (begeleider – leerkracht) - Duidelijke afspraken voor iedereen:. beschermmiddelen. Opruimen. gebruik toestellen
Kritische succesfactoren : - Visie stage – werkplekleren* - Grootte en structuur van het bedrijf - Opleiding begeleiders of instructeurs - Financiële inspanningen en kosten - Leerlingenvervoer
WPL* SCHOOL SCHOOL BEDRIJF BEDRIJF WIN - WIN - WIN - WIN leerling – leerkracht – school - bedrijf technieken bedrijfsstageinvesteringen toek. werknemers begeleiding eisen bedrijf know-how huidige werknemers bedrijfservaring evolutie…. netwerking werkomstandigheden attitudes …..