Danielle Meeus Freinetschool De Regenboog Denkstappen voor onderzoek en opzoekwerk
Denkstappen voor onderzoek en opzoekwerk Danielle Meeus – Freinetschool De Regenboog
Onderzoek en opzoekwerk informatiesnelweg Brede interesses van kinderen Natuurlijke leergierigheid Leefwereld media
Denkstappen Geen vanzelfsprekendheid Nadruk op proces Zelfstandig werken Stappenplan Een manier, niet de manier Flexibel : van zeer uitgebreid naar kapstokjes voor wie? Algemeen : 2de leerjaar Instappers hogere jaren Kinderen met leerproblemen (b.v. zelfsturing, dyslexie, …)
Nog even dit… Coöperatieve werkvorm (CW) Steeds met minimum 2 kinderen Iedereen schrijft Duidelijke taakverdeling Duidelijke afspraken Stappenplan is KLAD, onderzoeksblad is NET
CW pictogrammen 4 fiches met 6 onderdelen Algemeen Oplossingsweg Onderzoeksblad Creatieve verwerking Voorstelling evaluatie pictogrammen voorkennis controle 4 oplossingswegen
CW 2A : doewerk 2B : iemand in de klas 2C : uitstap 2D : zoekwerk (boeken) CW Met leerkracht Combineren kan!
Knippen/plakken met schaar en lijm Grotere leerkansen Lay out Criteria foto’s samenwerken Voorbereiding op werken met ICT CW Resultaat is NET! MAG
onderzoeksbladen VASTLEGGEN Onthouden Communicatie Uitwisseling Enkele voorbeelden …
Procesevaluatie Beperkt tot uitgebreid Quizvraag Betrokkenheid CW Spelvorm Procesevaluatie Zelfreflectie Bespreking Werkpunten opvolging
Tot slot…