Danielle Meeus Freinetschool De Regenboog

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Welkom op de Julianaschool
Handelingsplanning PROCES HP 15 HP A&BD HP A&OD HP 1 HP 16 B HP C
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Autonomie in de derde graad
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
BattleBots The school battle.
Al doende leert men…. Opdracht 11 Fase 1 Verdelen taken binnen de groep Opstellen stappenplan Montage Fase 2 Verwerken foto’s  handleiding Criteria.
Werken naar onderwijsbehoeften
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Collectief portfolio groep 3
Een biologisch onderzoek
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Wij gaan op reis met ……… Lot.
handvaardgheid / techniek
22 VN – standaardregels als basis Herwerkt door ‘Zweedse Federatie van Personen met een Handicap’ Nationale regels toepasbaar op gemeentelijk niveau Methdodiek.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Technieklessen op de Bloeiende Perelaar
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Autonomie in de derde graad
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Leerlijnen in de geschiedenisles
“What the food?” Voorop in de Vergroening Even voorstellen.
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Informatie avond 1 september 2015.
Welkom op de informatie avond van groep 4
Levensbeschouwelijk kringgesprek
 Aardrijkskunde  Geschiedenis  Biologie  Techniek.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
 Wiskunde  Nederlands  Frans  W.O.  Huiswerkplanner  Eindtoetsen, OVSG, naar het secundair  Website.
M-decreet Een korte toelichting.
Uiltje maken Leven van een juf.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Informatieavond 21 augustus 2013 Programma:  Voorstellen  Vakken en lesstof:  Huiswerk en toetsen  Weektaak  Diverse zaken en extra activiteiten.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Infoavond schakeljaar Het Groene Lyceum Welkom Even voorstellen Contactgegevens checken.
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
SLB2 Bijeenkomst 3. Agenda Terugblik op BT2 Voorbereiding Studentpanel Vooruitblik op BT3: studiegids, toetsrooster Diversiteit.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
 Wiskunde  Nederlands  Frans  W.O.  Huiswerkplanner  Eindtoetsen, OVSG, naar het secundair  Website.
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Wat is coöperatief leren?
Informatieavond september 2016
Dit ben ik, in ontwikkeling
Ouderinformatie avond
Welkom iedereen! Rick van der Hulst (6R) Tineke van der Bent (6MT)
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Project Algemene Vakken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ouderavond 19 september 2018 Linda
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
Wie is juf Anita ? Diploma ‘Bachelor in het lager onderwijs’ behaald aan de hogeschool Thomas More te Mechelen. Vijfde schooljaar in de Sterrenhemel. Twee.
Basisschool St. Lambertus September 2018
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
Terug Wat heb je nodig? Tijdschriften, schaar, lijm, A4 of A3-tje. Wat moet je doen? Je gaat een collage maken. Je gaat foto’s van oude gebouwen (ouder.
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Danielle Meeus Freinetschool De Regenboog Denkstappen voor onderzoek en opzoekwerk

Denkstappen voor onderzoek en opzoekwerk Danielle Meeus – Freinetschool De Regenboog

Onderzoek en opzoekwerk informatiesnelweg Brede interesses van kinderen Natuurlijke leergierigheid Leefwereld media

Denkstappen Geen vanzelfsprekendheid Nadruk op proces Zelfstandig werken Stappenplan Een manier, niet de manier Flexibel : van zeer uitgebreid naar kapstokjes voor wie? Algemeen : 2de leerjaar Instappers hogere jaren Kinderen met leerproblemen (b.v. zelfsturing, dyslexie, …)

Nog even dit… Coöperatieve werkvorm (CW) Steeds met minimum 2 kinderen Iedereen schrijft Duidelijke taakverdeling Duidelijke afspraken Stappenplan is KLAD, onderzoeksblad is NET

CW pictogrammen 4 fiches met 6 onderdelen Algemeen Oplossingsweg Onderzoeksblad Creatieve verwerking Voorstelling evaluatie pictogrammen voorkennis controle 4 oplossingswegen

CW 2A : doewerk 2B : iemand in de klas 2C : uitstap 2D : zoekwerk (boeken) CW Met leerkracht Combineren kan!

Knippen/plakken met schaar en lijm Grotere leerkansen Lay out Criteria foto’s samenwerken Voorbereiding op werken met ICT CW Resultaat is NET! MAG

onderzoeksbladen VASTLEGGEN Onthouden Communicatie Uitwisseling Enkele voorbeelden …

Procesevaluatie Beperkt tot uitgebreid Quizvraag Betrokkenheid CW Spelvorm Procesevaluatie Zelfreflectie Bespreking Werkpunten opvolging

Tot slot…