Veerle Vandelacluze KATHO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Europa in de klas voor het basisonderwijs Ryckevelde vzw, beweging voor Europees burgerschap.
Geschiedenis van het Nederlands Het Nederlands in het Zuiden
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Basisvorming.
Wat moet de internetgeneratie met een schoolboek? Geeske Steeneken “ Vanuit de school de wijk in”
Taalportfolio in Action
-is een beeldschrift: foto, prent, voorstelling, met een betekenis
Kaartvaardigheden in de klas
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Aardrijkskunde is een wetenschap Daarom vertrekken we in de lessen zoveel mogelijk vanuit de waarneming. We benaderen dus elk nieuw onderwerp vanuit de.
Naar een nieuw examenprogramma Aardrijkskunde vmbo 27 november 2009 Onderwijscentrum VU.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
OP NAAR SINT-PIETERS-KAPELLE !!. Onze school situeert zich in Mechelen. We zullen vertrekken aan het …….
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
Rondreizen in Google Earth Workshop KNAG onderwijsdag 2010 Gert Ruepert en Daniël van Middelkoop 10 december 2010, Zwolle.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Herken je volgende situaties?
HULPMIDDELEN IN DE AARDRIJKSKUNDE
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Hoe het gebruik van de TOC-instrumenten de
Herlancering educatieve website
in de Vrije Basisschool ‘OLVI De Reuzenboom’ in Boom.
Hoofdlijn Communicatie
Gemeenschappelijk doel Gelijkwaardigheid Ontmoeten/In gesprek Talenten en Kennis delen Vertrouwen Wederkerigheid.
verhoogt het Creatief Quotiënt
Voor praktijkonderwijs
Hoe werk je met een atlas?
TC&M UNESCO unites us all.
Omgaan met dilemma’s April, Strategieën 1.Ontkennen 2.Een van de twee kanten kiezen 3.Balanceren tussen de twee kanten 4.Vanuit een ander perspectief.
Dyslexie op het Sondervick
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Geschiedenis van het Nederlands  Het Nederlands in het Zuiden De horizontale en verticale variatie van het Nederlands + OPDRACHT.
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
Leerlijnen in de geschiedenisles
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Global e-Society Complex Societal Re-engineering Platform Europa België Regio Vlaanderen Gemeente ABC Project Renovatie Herbestemming.
Hoofdstuk 4: Eenzaamheid in perspectief
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Belgische rivieren.
Toepassingen 5L week 4: ‘Mensen rondom ons’
Kansen voor transformatie
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Een concreet leerverhaal om leerkrachten aan te zetten innovatief aan de slag te gaan met als doel leerlingen sterker te engageren tot zelfstandig/coöperatief.
WERKEN MET DE KAART Dries Wijckmans. Probleemstelling ■Welke methodes kunnen we toepassen om snel en efficiënt informatie op te zoeken in de atlas.
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Referentiekader rekenen. Uit: /
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
PLD REKENEN PO OBK-werkgroep overleg Lalibel Mohaupt Kees Hoogland.
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
Torenspel Henk Puylaert en Anne Witteveen (H2Ruimte)
Paspoort griekse goden
Gezondheid en leefstijl
Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld …
Aardrijkskunde in Havo 4/5
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Wereldkunst: kijken en vergelijken
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

Veerle Vandelacluze KATHO Hoezo, geen goed ruimtelijk basisbeeld?

Hoezo, geen goed ruimtelijk basisbeeld? Veerle Vandelacluze 23 mei 2012

Uit de peilingen… … komt naar voor dat de leerlingen wel een zeker ruimtelijk bewustzijn hebben verworven maar dat het hen ontbreekt aan een ruimtelijk referentiekader: topografische kennis van de wereld (werelddelen, oceanen, polen), van de Europese landen en van België is onvoldoende ook de Belgische provincies, streken en provinciehoofdsteden blijken niet goed gekend te zijn Waarom is een goed ruimtelijk basisbeeld belangrijk? Maatschappelijke problemen begrijpen Vlot werken met digitale cartografische tools

Leren denken op verschillende ruimtelijke niveaus Objectruimte direct waar te nemen, in één oogopslag te overzien Omgevingsruimte mentaal beeld ontstaat door er zich in voort te bewegen Geografische ruimte niet rechtstreeks waar te nemen, enkel via kaarten of andere modellen klas school schoolomgeving gemeente provincie België Europa werelddelen 1ste graad 2de graad 3de graad naar een verticale leerlijn op alle ruimtelijke schaalniveaus 1ste 2de 3de graad

Het verticale perspectief leren begrijpen

Kaartlezen of zelf kaarten tekenen? Kiezen voor actieve werkvormen

Aanbevelingen Local to global-benadering minder strikt toepassen -> verticale leerlijn waarbij op verschillende ruimtelijke schaalniveaus wordt gewerkt in alle graden Ook in de hogere graden aandacht voor de overgang van het horizontale naar het verticale perspectief Actieve werkvormen stimuleren, naast kaartlezen ook het zelf tekenen van kaarten in alle graden in het curriculum opnemen

veerle.vandelacluze@katho.be