Veerle Vandelacluze KATHO Hoezo, geen goed ruimtelijk basisbeeld?
Hoezo, geen goed ruimtelijk basisbeeld? Veerle Vandelacluze 23 mei 2012
Uit de peilingen… … komt naar voor dat de leerlingen wel een zeker ruimtelijk bewustzijn hebben verworven maar dat het hen ontbreekt aan een ruimtelijk referentiekader: topografische kennis van de wereld (werelddelen, oceanen, polen), van de Europese landen en van België is onvoldoende ook de Belgische provincies, streken en provinciehoofdsteden blijken niet goed gekend te zijn Waarom is een goed ruimtelijk basisbeeld belangrijk? Maatschappelijke problemen begrijpen Vlot werken met digitale cartografische tools
Leren denken op verschillende ruimtelijke niveaus Objectruimte direct waar te nemen, in één oogopslag te overzien Omgevingsruimte mentaal beeld ontstaat door er zich in voort te bewegen Geografische ruimte niet rechtstreeks waar te nemen, enkel via kaarten of andere modellen klas school schoolomgeving gemeente provincie België Europa werelddelen 1ste graad 2de graad 3de graad naar een verticale leerlijn op alle ruimtelijke schaalniveaus 1ste 2de 3de graad
Het verticale perspectief leren begrijpen
Kaartlezen of zelf kaarten tekenen? Kiezen voor actieve werkvormen
Aanbevelingen Local to global-benadering minder strikt toepassen -> verticale leerlijn waarbij op verschillende ruimtelijke schaalniveaus wordt gewerkt in alle graden Ook in de hogere graden aandacht voor de overgang van het horizontale naar het verticale perspectief Actieve werkvormen stimuleren, naast kaartlezen ook het zelf tekenen van kaarten in alle graden in het curriculum opnemen
veerle.vandelacluze@katho.be