Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Opleidingsinfrastructuur
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
In vogelvlucht … Het keuzeproces Waar informatie zoeken Verschillende mogelijkheden Of werk zoeken …?
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiden van het B-leerproces
R’damse Vereniging voor Katholiek Onderwijs 60 scholen voor regulier en speciaal basisonderwijs vier scholen nemen deel aan het project.
Voorbeeld 1 Faculteit Geneeskunde. 1.Aanleiding: vaardigheidsonderwijs  Theoretische duiding en demonstratie in grote groep (n= 80)  Zelfstandig voorbereiding.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Prof. Antonia Aelterman – voorzitter opleidingscommissie lerarenopleiding Informatieavond lerarenopleiding 24 september 2007 Deel I: afwerken in de academische.
Studietrajecten FPPW na prof. bach. sec. onderwijs
Nieuw decreet volwassenenonderwijs
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Het nieuwe schooljaar in de tienkamp Frank Vandenbroucke 29 augustus 2008.
Rondetafelconferentie Brussel Werkgroep 4 Begeleiding & Ondersteuning Voorzitter: Guy Devroede.
Workshop Loopbaandebat Dag SO – 3/2/2014. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Chronologie der dingen Korte historiek (1): Zomer 2010 : eerste.
Het volwassenenonderwijs in West-Vlaanderen een zee aan mogelijkheden
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
Werken aan een muzische grondhouding voor de lerarenopleiding Voorstelling donderdag 8 november 2007 Anne Verhoeven.
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
13 november 2008 ‘Specifieke vakdidactiek gezondheidszorg voor de SLO in de CVO’s’ Workshop CVO LimLO Diepenbeek, CVO VTI Brugge, CVO VTI Aalst, CVO.
Assessmentvormen in een competentiegerichte lerarenopleiding Katholieke Hogeschool Kempen Katholieke Hogeschool Limburg CVO Limburgse Lerarenopleiding.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Samen komen we verder! Stimuleringsprogramma Mentorprojecten 13 november 2007 Niels van Zeben.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Globaal Horecaplan Relancestrategie 18 juli 2012.
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Informatieavond schooltijden
Programmahervorming semester 3 van burg ir.. waarom programmahervormingen kwaliteitscultuur –rekening houden met onderwijslandschap en decreten bv bachelor/master.
Accreditatie Cie Dr Harriette Verwey SBHFL.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Sessie stagebegeleiders Naar een vorming voor toekomstige stagebegeleiders.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Mentorenvormingen Arteveldehogeschool, HoGent, HoWest, PCVO Het Perspectief, CVO Kisp, CVO Panta Rhei de Avondschool ENW.
S1: 22 september 2015 Elisa Vandenbussche Mentorenvorming D1.
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Infodagen Februaritrajecten
Van startbekwaam naar …..

Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Scholengemeenschappen Heilig Kruis – Sint-Nicolaas BaO
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Transcript van de presentatie:

Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006

Huidig aanbod “normaalscholen”: 3-jarige basisopleiding voor kleuterleiders, onderwijzers & regenten “aggregaat”: aanvullende opleiding voor licentiaten “D-cursus”: volwassenenonderwijs voor Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid (GPB)

Doelstellingen Meer praktijkervaring Meer begeleiding Versterken inhoud Uniforme kwaliteit Inpassen in BaMa-hervorming

Krachtlijnen Eenheid beroepsprofiel en basiscompetenties 1 diploma “leerkracht” Professionalisering vakinhoudelijk praktijkervaring begeleiding nascholing Samenwerking tussen opleiders tussen opleiders en scholen Flexibiliteit diversiteit aanbod zij-instromers

Structuur Geïntegreerde lerarenopleiding vakinhoudelijk + pedagogisch/didactisch 180 studiepunten, waarvan 45 praktijk hogescholen Specifieke lerarenopleiding pedagogisch/didactisch 60 studiepunten, waarvan 30 praktijk universiteiten, hogescholen (!), volwassenenonderwijs Samenwerking opleiders samenwerkingsakkoorden Expertisenetwerk per associatie (gefinancierd)

Inhoud en studieduur Versterken inhoud geïntegreerde: 2 i.p.v. 3 vakken specifieke: gelijkschakeling op 60 studiepunten allebei: basiscompententies bv. taalvaardigheid Bewaken studieduur 30 studiepunten indalen in 2-jarige master voortbouwen op EVC/EVK (zij-instroom) leer/werk-trajecten

Begeleide praktijkervaring vóór diploma leerkracht: stage omvang: specifieke: 30 studiepunten van 60 geïntegreerde: 45 studiepunten van 180 vorm pre-service: klassieke stage als student in-service: betaald als leerkracht-in-opleiding (LIO) begeleiding: mentor nà diploma leerkracht: aanvangsbegeleiding duur: 1 schooljaar begeleiding: mentor

Leerkracht-in-opleiding Doel: aantrekkelijk statuut voor zij-instroom/specifieke lerarenopleiding sterkere samenwerking opleider-school Omvang: 500 lesuren (= 30 studiepunten) Loon: leerkracht zonder bewijs pedagogische bekwaamheid Aantal: > 1800

Mentoren Taak Begeleiding tijdens en na opleiding Evaluatie en/of assessment Omvang Pre-service stage: 1 uur/2 weken In-service stage (LIO): 1 uur/week Starters (aanvangsbegeleiding): 1 uur/3 weken Taakdifferentiatie Geen nieuwe functie (o.w.v. belang klaservaring) Verminderen lesopdracht Aantal & profiel Mentor-uren per scholengemeenschap o.b.v. stagiairs/starters Selectie door school, overleg met opleiders Vorming

Expertisenetwerken Structurele samenwerking Associatieniveau Universiteit + hogeschool + CVO Voordeel Schaal Delen know how Uitwisselen personeel Voorwaarde voor nieuwe opleidingen

Budget & timing Budget: 13,9 miljoen euro extra mentoren: 7,9 miljoen (waarvan 1,9 nu al) specifieke lerarenopleidingen: 3,1 miljoen expertisenetwerken: 2,9 miljoen Timing: 1/1/2006: proeftuin mentoren starters 1/9/2006: veralgemenen mentoren 1/1/2007: expertisenetwerken 1/9/2007: opleidingen