De nexus onderwijs-onderzoek: vorming door onderzoek en leren van onderzoekscompetenties? studiedag Bologna experten - Maarten Simons Laboratorium voor.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Integreren van onderzoek in onderwijs
COMPETENTIEONTWIKKELING
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie
Een andere kijk op onderwijs
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair?
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Assessmentvormen in een competentiegerichte lerarenopleiding Katholieke Hogeschool Kempen Katholieke Hogeschool Limburg CVO Limburgse Lerarenopleiding.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Het opleidingsprofiel:
Competentiegericht leren vmbo
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
moderniseren van het curriculum.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Leren in de beroepspraktijk
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Professional Development Schools - Rijnmond
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Bijeenkomst September 2015
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Jan Masschelein (& Maarten Simons)
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Jaap van Lakerveld Directeur
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Zonder context geen bewijs
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
De toekomst van schools onderwijs vanuit pedagogisch perspectief
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Transcript van de presentatie:

De nexus onderwijs-onderzoek: vorming door onderzoek en leren van onderzoekscompetenties? studiedag Bologna experten - Maarten Simons Laboratorium voor Educatie en Samenleving Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen KU Leuven Maarten. Simons@ppw.kuleuven.be 1

Nexus onderzoek-onderwijs Distinctie (‘geen professioneel onderwijs’) Design (‘hoe en waar’) Noodzaak (‘onderzoekende professionals’) Betekenis Verleden Heden Toekomst? (onderzoeksproject ‘Nachtzijde’; M. Hellemans, J. Elen, T. Braeckman) (concrete ervaringen PPW, KULeuven)

Overzicht: 1. “Back to the future”: tradities en modellen 2. “Sciencefiction”: ontwikkelingen 3. “Humboldt 2.0”: een externe, functionele koppeling 4. “Missing link”: vorming 5. “Less FAQ”

1. “Back to the future”: tradities en modellen Duitse model Wilhelm von Humboldt Reactie op bloei en groei van wetenschappen en hoger onderwijs buiten de muren van de universiteit Objectief: onderzoek binnen de universiteit en vrijwaren van autonomie Interne organisatie: de eenheid van onderzoek (‘Forschen’), onderwijs (‘Lehre’) en leren (‘Lernen’) (‘‘beide sind für die Wissenschaft da’ (Humboldt, 1810)’) de vormende onderzoeksactiviteit, en owv de op waarheid en eenheid gerichte oriëntatie in het onderzoek (belang van filosofische reflectie) Externe organisatie: “Unabhängigkeit von staatlich gesetzen Zielen oder Gesichtspunkten der Nützlichkeit” is onontbeerlijk (Humboldt in Kopetz, 2002, 47)

Verdere ontwikkelingen: Eenheid van wetenschap op niveau van kennisinhouden (Humboldt) Fundamentele wijsgerige (wetenschaptheoretische) reflectie (Jaspers, Schelsky) Wetenschappelijke procedures (Habermas) Wetenschappelijke levensvorm/ethos (Mittelstrass) = interne, reflexieve koppeling intern: samenvallen van onderzoeksproces en vormingproces reflexief: reflexiviteit in onderzoekshouding is gericht op eenheid en is algemeen vormend

Angelsaksische model John Henry Newman reactie op groeiend belang van utilitaire, en traditie van ‘liberal education’ instelling voor hoger onderwijs morele en intellectuele vorming van de geest, onderwijs in het ‘universele weten’ cultivering, gerichtheid op de student ‘to discover and to teach are distinct functions; they are also distinct gifts, and are not commonly found united in the same person’ (Newman in Pelikan, 1992, p. 89)

Verdere ontwikkelingen Zelfontplooiing van intellectuele vermogens (Newman) ‘higher learning’, ‘learning how to form informed critical evaluations’,‘introducing research into the curriculum is justifiable provided that it is used to expand the student’s intellectual horizons, and not because it propels students towards becoming embryonic researchers.” (leren als bijproduct van onderzoek) (Barnett) = externe, initiërende koppeling extern: onderscheid onderzoek en onderwijs onderzoek: vooruitgang in kennis onderwijs: verspreiding van kennis initiërend: kennisinhouden/onderzoeksresultaten voor zelfontplooiing

Amerikaanse variant Het Franse model invloed Duitse model: onderzoek (graduate) maatschappelijke, pragmatische dimensie externe koppeling initiërend, pragmatisch, instrumenteel Het Franse model professionele opleidingen, mono-disciplinair, belang van ‘grandes écoles’ extern: scheiding onderzoek en opleiding utilitair: onderzoeksresultaten voor het professionele functioneren

2. “Sciencefiction”: ontwikkelingen specialisatie opleiding: noodzaak voorbereidend onderwijs specialisatie onderzoek: afstand tussen onderzoeksdisciplines en opleidingsinhouden (curriculum) techno-wetenschappen: belang van onderzoek voor de samenleving (onderwijs slechts secundair) ont/herkoppeling onderzoek-onderwijs = uitdaging voor ‘klassieke’ modellen professionalisering van onderwijs: ontwerp leeromgeving en belang van leerdoelen/leerresultaten nieuwe beroepen: belang van onderzoeksbasis massificatie in hoger onderwijs: praktische bezwaren kenniseconomie/samenleving: ‘democratisering’ van onderzoekscompetenties

3. “Humboldt 2.0”:Naar een nieuw model? “Wanneer we nauwgezet kijken naar de basiscompetenties die we van cruciaal belang achten voor ‘inzetbaarheid’ (kritisch denken, analyse, argumentatie, zelfstandig werken, leren leren, probleemolossen, beslissingen nemen, planning, coördinatie en managen, samenwerking, etc.), dan wordt duidelijk dat de oude Humboldtiaanse nadruk op de waarde van de wederzijdse bevruchting van onderzoek en onderwijs verbazend relevant is in de huidige context. Het is erg opvallend dat de lijst met ‘inzetbaarheids’- competenties in grote mate overlapt met de competenties vereist in het uitoefenen van de moderne onderzoeksactiviteit.” (Commission of the European Communities, 2002, p. 40)

uitgangspunt: “nexus onderwijs-onderzoek” in functie van opleiden tot “onderzoekende professionals” (gradaties, ba/ma) opleiden tot “professionele onderzoekers” (doctoraatsopleiding) ‘onderwijskundige uitdaging’ leerprocessen, leerresultaten, competenties, waaronder onderzoekscompetenties (in functie van ‘inzetbaarheid’) ontwerpen van leeromgevingen kennis van en inzicht in onderzoeksresultaten, onderzoeksprocessen oefenen van onderzoeksvaardigheden (specifiek, algemeen) deelname aan onderzoeksactiviteiten (onderzoek als leeromgeving) zelfstandig uitvoeren van onderzoek (integraal) … = externe, functionele koppeling extern: onderzoek als objectief/middel van/voor leren functioneel: leerresultaten op basis van onderzoek

spanningen/ambivalenties: leerproces gericht op inzetbaarheid, maar wat met vormingsproces gericht op kritische afstand? onderscheid: academische opleiding en professionele opleiding? onderscheid: universiteit en hogeschool? onderscheid: onderzoeks(gerelateerde)competenties en wetenschappelijke onderzoeksomgeving?

4. “missing link”: vorming LEREN (leerresultaten) NEXUS ONDERWIJS EN ONDERZOEK missing link: VORMING (vormingsdoelen)

Functionele nexus (extern-leergericht): leerresultaten: onderzoeksgerelateerde competenties (resultaat van leeractiviteit en objectief toetsbaar) gradaties: obv complexiteit van (onderzoeksgerelateerde) activiteiten uitdaging: geschikte (efficiënte/effectieve) leeromgevingen Geïntegreerde nexus (intern-vormingsgericht)? vormingsdoelen: persoonsgerelateerd en maatschappijbetrokken (uitkomst van vormingsinspanningen en betrouwbare waardering; ‘verhoudingen’) onderscheid: obv aard van vormingsaanbod en onderzoeksactiviteiten uitdaging: geschikte (stimulerende/inspirerende) onderzoeksomgeving

5. “Less FAQ” onderscheid tussen functionele en geïntegreerde nexus Waar: institutionele niveau? niveau van opleiding? niveau van opleidingsonderdeel? Wie: docent: onderwijskundige expertise? docent: onderzoeksexpertise? onderscheid naar betekenis van onderzoek Wat: op onderzoek gebaseerde activiteiten (te vertalen naar competenties)? onderzoeksactiviteiten en –omgeving (te benaderen als vormingsactiviteit)? onderzoek met toepassings-, ontwikkelingsoriëntatie? onderzoek met vormingsoriëntatie?