24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Evaluatie van mentorprojecten
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Dienst Time Out Projecten
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
STRATEGISCHE PLANNING
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Evaluatie van een proces
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Wat is een communicatieplan?
Mentale belasting & Stress op de werkvloer
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Ervaringen Implementatie in Nederland
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Pass’t Montessorionderwijs ?
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Op school en in de scholengemeenschap
Handelingsplannen.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
WELKOM ZORGINSPECTIE.
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
Kwaliteitszorg les 3.
Zelfevaluatie GOK.
Vakgroep Nederlands OK?
Zelfevaluatie.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
PV 8 - verslag doorlichting WG SEO: bom-model
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting situeren” Waar doen we het voor? Doorlichting anno 2008 Zelfevaluatie en het CIPO-referentiekader Hoe zelfevaluatie betrekken in de doorlichting? Visie en uitgangspunten Praktische aanpak Reflectie

Doorlichting Onderwijsinspectie Leerplichtonderwijs-CLB “Timing en afstemming”

Onderwijsloopbaan onderwijsdoelstellingen gezondheidsdoelstellingen Missie school Missie CLB Informeren Voorkomen Begeleiden Prioriteiten Specifieke doelgroepen Duidelijke doelstellingen Beschikbare gegevens gebruiken Kwaliteitsvolle uitvoering kerntaken Welbevinden Succeservaring Onderwijs Begeleiding Evaluatie Toegang Onthaal

Kwaliteit en verantwoordelijkheid Meerdere betrokkenen –Verantwoordelijkheid –Expertise Samenhang tussen: –Zelfevaluatie (CLB) –Begeleiding (pedagogische begeleiding, e.a) –Inspectie (samen met externe deskundigen)

Kwaliteitszorg in CLB K-beleid gericht op verantwoorde dienstverlening en een respectvolle begeleiding minimale voortgangsbewaking K-handboek K-plan Contactpersoon K-zorg Zelfevaluatie

De toestand Een brief van de Minister aan de centra zelfevaluatie en de uitbouw van een kwaliteitsysteem interne metingen periodiek zelfevaluatierapport waarderingskader is vrij - instrument wordt aangereikt

Zelfevaluatie K-handboek/K-plan Belangrijke vragen i.v.m. het K-beleid van het CLB Output bewaken Vorderingen en effecten opvolgen

Context Input Proces Output Algemeen beleid Onderwijsloopbaan PersoneelsbeleidLogistiek beleid CIPOCIPO kwaliteitszorg indicator

Later meer over het CIPO- referentiekader van de inspectie... Nu te onthouden: Zelfevaluatie wordt geëvalueerd als onderdeel van de indicator kwaliteitszorg

Doorlichtingstraject DATA-analyse BEZOEK INFO van het CENTRUM VOORONDERZOEKVOORONDERZOEK DOORLICHTINGDOORLICHTING OPVOLGINGOPVOLGING

Wie-Wat-waar DATA-analyse BEZOEK INFO van het CENTRUM VOORONDERZOEKVOORONDERZOEK 2 inspecteurs - 1 dag – voorbereiding van de doorlichting Initiatief van het centrum - eigen inbreng omwille van “sterk” of “vraag naar een externe evaluatie” Brussel - “huiswerk” inspectie CLB- Info-dossier – ja/nee op gesloten vragen

Taken van de inspecteur tijdens het vooronderzoek Maak een eerste ruwe inschatting o.b.v informatie op voorhand Voer een aantal gesprekken ter plaatse met geselecteerde gesprekspartners en observeer om de lokale situatie beter in te schatten Heb oog voor prioriteiten van de organisatie zelf Formuleer opmerkelijke punten die grondiger moeten bekeken worden E-scan Q-scan I-scan Hypothesemodel op basis waarvan het type doorlichting gekozen wordt

Later meer over de voorbereidingsfase Nu te onthouden: De evaluatie van het zelfevaluatierapport kan een onderdeel zijn van de voorbereidingsfase. Het kan daarom invloed hebben op de aard en omvang van de doorlichting. Het bereikt de inspectie op initiatief van het centrum (onderdeel van de i-scan)

Visie op zelfevaluatie “Een CLB moet aan zelfevaluatie beginnen omdat het gelooft in de mogelijkheden van de methodiek als hefboom voor haar eigen ontwikkeling. Deze interne motivatie kan gestimuleerd worden door zelfevaluatie te laten ontwikkelen en uitvoeren op het ritme van de organisatie. Ruimte laten voor een introductie van zelfevaluatie op maat van een centrum moet leiden tot een kwaliteitsvolle uitvoering van de zelfevaluatie en tot een gepaste integratie van de resultaten van dit proces in het kwaliteitsbeleid van het centrum. Zelfevaluatie is geen doel op zich maar een middel om de kwaliteit van de dienstverlening te behouden en te verbeteren. Het moet bijdragen aan het bereiken van de gezondheids- en onderwijsloopbaandoelstellingen”

Uitgangspunt 1 De doorlichting mag het ritme van de zelfevaluatie niet bepalen. In een protocol tussen het centrum en de inspectie spreken we af op welke manier zelfevaluatie voorwerp wordt van de doorlichting. Zelfevaluatie heeft een eigen ritme.

Uitgangspunt 2 - Het referentiekader voor zelfevaluatie - De kwaliteitsaspecten die men onderwerp van zelfevaluatie wil maken (welke en hoeveel). - De periode waarbinnen men een zelfevaluatie over één of meerdere kwaliteitsaspecten wil afwerken. - Het gebruik van een zelfevaluatierapport. Een centrum moet zelf een aantal keuzen kunnen maken.

Uitgangspunt 3 De keuze berust op betrouwbare en actuele informatie; Ze is relevant : –heeft invloed op de kwaliteit van de dienstverlening; –heeft een draagvlak bij de stakeholders van het centrum. Een bewuste keuze van te evalueren kwaliteitsaspecten is nodig.

Uitgangspunt 4 –Sterk beleidsvoerend vermogen en zelfevaluatie vereiste randvoorwaarden draagkracht van het centrum kenmerken van een goed zelf-evaluatieproces het te bereiken effect –Beter een “small” dan een “light” –Een zelfevaluatieproces moet zich binnen een redelijke termijn afwikkelen. Het effect van het zelfevaluatieproces op de kwaliteit van de dienstverlening is essentieel.

Uitgangspunt 5 Het zelfevaluatierapport bevat: –een betrouwbare analyse van het (de) geëvalueerde kwaliteitsaspect(en) –De conclusie(s) en beslissing(en) over te ondernemen acties. Zelfevaluatie leidt tot een conclusie en actie.

Uitgangspunt 6 Het rapport wordt gebruikt voor de horizontale rapportering (stakeholders) Het rapport kan ook gebruikt worden voor de verticale rapportering o.a door het in te brengen in het vooronderzoek van de doorlichting. Het zelfevaluatierapport ondersteunt de communicatie

Uitgangspunt 7 Resultaten van de zelfevaluatie geven aanleiding tot een systematische opvolging in het kader van de kwaliteitszorg. Resultaten en acties worden opgenomen in het kwaliteitshandboek en het kwaliteitsplan. De resultaten van de zelfevaluatie integreren zich in het kwaliteitsbeleid van het centrum.

Uitgangspunt 8 –Heeft de zelfevaluatie geleid tot een betrouwbare beoordeling en conclusie van de kwaliteitsaspecten die door het centrum werden geëvalueerd? –Is er sprake van een kwaliteitsbeleid en blijkt hieruit zorg voor een systematische opvolging van de resultaten van de zelfevaluatie? –Kan het CLB resultaten voorleggen voortvloeiend uit haar kwaliteitszorg. Waarom is dit belangrijk voor de kwaliteit van de dienstverlening? Wat betekent het voor de te bereiken gezondheids- en onderwijsloopbaandoelstellingen? In het doorlichtingsverslag geven we antwoord op volgende vragen

ZE op een ontwikkelingslijn? Evolutie naar een gedifferentieerde doorlichting. Zorg voor de beginsituatie van een centrum en aandacht voor valkuilen. Instrument om informatie over de ontwikkeling van zelfevaluatie actueel te houden.