Evaluatie van de PBD in het volwassenenonderwijs, Vocvo en hun samenwerking Prof. dr. Peter Van Petegem Prof. dr. Jan Vanhoof Prof. dr. Sarah Gielen (K.U.L.)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Evaluatie van mentorprojecten
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Competentiemanagement
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Risico’s en gevaren van techniek
Welkom 1.
Mag ik u voorstellen ....
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
DPB Fysica Gent.
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Oktober 2010 Onderzoek naar de behoeften van directeuren en bestuurders in de kinderopvang In opdracht van de beroepsvereniging directeuren kinderopvang.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
School-als-organisatie en schoolcultuur
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Handelingsgericht werken
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Het opleidingsprofiel:
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Ouders in (inter)Actie netwerkdag 9/6/2010 NT2-aanbod voor allochtone ouders met kinderen in het Nederlandstalig onderwijs.
Een theoretische verkenning
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Anders kijken, anders doen
ZESC – Situationeel leiderschap
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Zelfevaluatie GOK.
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Evaluatie van de PBD in het volwassenenonderwijs, Vocvo en hun samenwerking Prof. dr. Peter Van Petegem Prof. dr. Jan Vanhoof Prof. dr. Sarah Gielen (K.U.L.) Kristin Vanlommel Tine Van Daal

1 Inhoud Respons Data-analyse Resultaten Aanbevelingen

2 Respons Kwalitatief luik 9 interviews -3 pedagogisch begeleiders aanvullende middelen -3 medewerkers Vocvo -3 leden Decretale Stuurgroep VO

3 Data-analyse Voor onderzoeksvragen: 1.Welke instellingen worden (niet) bereikt door PBD & Vocvo? 2.Hoe worden de taken van Vocvo geëvalueerd door de betrokkenen uit de CVO en CBE? 3.In welke mate brengt de ondersteuning door Vocvo verandering teweeg in de kennis, vdghdn, opvattingen en het gedrag? 4.In welke mate worden de gezamenlijke opdrachten van de PBD en Vocvo uitgevoerd?

4 Kwalitatief luik Digitale opname Ad verbatim uitgetypt Gecodeerd a.h.v. codeboek Software-programma Nvivo

5 KWALITATIEF LUIK Resultaten: BEREIK Meeste centra worden bereikt Oorzaak niet-bereik:  eigenheid van centrum: “We hebben geen ondersteuning nodig, we hebben alle expertise zelf in huis.”  houding directie: “ We kunnen pas ingang vinden door de voordeur van de directie.” Vocvo: groeipijnen, imago uit verleden

6 Resultaten - BEREIK De mate waarin alle personeelsleden worden bereikt, is afhankelijk van:  de cultuur van het centrum  de omvang van het team  bereidheid en motivatie van het personeelslid Beginnende personeelsleden = gedeelde verantwoordelijkheid

7 Resultaten – EVALUATIE DECRETALE TAKEN Zinvol en relevant Ruime formulering laat brede invulling toe Goede concretisering in samenwerkingsverband maar: door recente besparingen graag zicht op kerntaken

8 Resultaten – EVALUATIE DECRETALE TAKEN Betere afstemming nodig tussen taken met reguliere en met aanvullende middelen Leemtes:  juridische ondersteuning en belangenbehartiging koepelloze CVO’s  door- en terugstroom CBE – CVO bevorderen

9 Resultaten: EVALUATIE DECRETALE TAKEN Taakuitvoering: veel tijd aan effectieve ondersteuning, maar niet noodzakelijk in centrum Kwaliteit: - volgens respondenten beantwoordt ondersteuning vrij goed aan behoeften - communicatie is belangrijk - verschil opstart PBD - Vocvo

10 Resultaten: EFFECTEN Geen effectmetingen, wel tevredenheidsonderzoek Effect op individueel niveau minder zichtbaar, wordt niet op individueel niveau gewerkt Volgens respondenten positieve effecten op centrumniveau

11 Resultaten: KENNIS & EXPERTISE Samenwerking heeft drempels naar beneden gehaald Teveel taken waar te weinig middelen tegenover staan Taakverdeling

12 Resultaten: KENNIS & EXPERTISE Niet alle taken even relevant voor alle betrokkenen Meeste aandacht aan: - curriculumontwikkeling - aanbod voor onderwijs aan gedetineerden - expertise-ontwikkeling inzake geletterdheid Onderscheid 20% - 80% niet altijd duidelijk

13 Werking van de organisaties: OVEREENKOMSTEN Vraag- en aanbodgestuurd Systeembegeleiding i.p.v. vakbegeleiding Op niveau van directie, vak- of opleidingscoördinator  train the trainer  collegiale visitatie  lerende netwerken

14 Werking van de organisaties: VERSCHILLEN Vocvo: vast contactpersoon per centrum die trajectbegeleiding opstart en opvolgt PBD: vertrek vanuit expertise PB voor opstart begeleiding Volgens Vocvo soms gevoel van ‘5 de wiel’ omdat ze niet aan koepelvereniging hangen

15 Aanwervingsbeleid Visie op aanwervingsbeleid, maar moeilijkheden om nodige competenties in huis te halen  statuut PB met aanvullende middelen  reputatie/bekendheid Van Vocvo Geen systematisch professionaliseringsbeleid

16 Aanbevelingen i 1. Breng relevante stakeholders uit de CVO, CBE, PBD en Vocvo samen om afstemming te bereiken over de concrete invulling die aan de decretale taken wordt gegeven. 2. Zorg voor een betere afstemming van de decretale taken voor het volwassenenonderwijs aangezien het onderscheid dat in het decreet gemaakt wordt, in de praktijk moeilijk overeind kan gehouden worden.

17 Aanbevelingen 3. Bespreek met relevante stakeholders in welke mate de opvang en verdere ontwikkeling van beginnende leerkrachten een gedeelde verantwoordelijkheid is van zowel de initiële lerarenopleiding, de PBD/Vocvo als van het centrum waar de leerkracht tewerkgesteld is.

18 Aanbevelingen 4. Werk een systeem uit waarbij de PB die tewerkgesteld zijn met aanvullende middelen gelijke rechten en plichten krijgen als de PB die met reguliere middelen aangesteld zijn. Borg op deze manier de kennis en expertise die voor de ondersteuning van het VO ontwikkeld wordt.

19 Aanbevelingen 5. Bekijk met relevante stakeholders op welke manier de samenwerking tussen CBE en CVO bevorderd kan worden, in het belang van de volwassen leerder. 6. Treed met de actoren uit het VO in dialoog om scherp te stellen welke de kerntaken van de ondersteuning in het VO vormen.

Bedankt