Allochtonen in het hoger onderwijs: Factoren van studiekeuze en studiesucces bij allochtone eerstejaarsstudenten Promotoren M. Lacante, R. Van Esbroeck,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Edushock leerfestival
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze Ellen Deprez en Jan Van Damme.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom 1.
Mag ik u voorstellen ....
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Gerapporteerde jeugdcriminaliteit doorheen de tijd Een analyse van 8 jaar JOP-monitor Diederik Cops.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
VTB Technasium Vakcollege
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
SID-IN als keuzeactiviteit
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Niek van den Berg Vmbo- en mbo-manifestatie Samen werken aan sterk groen onderwijs 13 november 2013 Doorstroom tussen groen vmbo en mbo Relevante factoren.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Goed kiezen en frequente vragen daarbij
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
ZijActief Koningslust
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding Vives-studenten - Kortrijk 17 november 2014.
Eerstejaarsproblemen
Verschillen tussen scholen en klassen
Oriëntatie- en toelatingsproeven: spelen met de toekomst van 18-jarigen?
ROLMODELLENWERKING sinds 2009…. DOEL sensibiliseren informeren: geen sid-in adviseren: geen CLB rekruteren: geen promo.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Allochtonen in het hoger onderwijs: Factoren van studiekeuze en studiesucces bij allochtone eerstejaarsstudenten Promotoren M. Lacante, R. Van Esbroeck, W. Lens, M. De Metsenaere Navorsers M. Almaci, M. De Schryver

Inhoud Probleemstelling/Doelstellingen Onderzoeksmethodologie Identificatie allochtonen Heranalyse bestaande databanken Nieuw onderzoek Conclusies en aanbevelingen Nuancering probleemstelling Familiale en achtergrondkenmerken: SES en etniciteit Vaardigheden en mogelijkheden Keuzeproces Academische en sociale integratie Slotbeschouwingen

Probleemstelling/Doelstellingen (1) Probleemstelling: Deelname en rendement allochtone studenten in HO is problematisch. Verklaring vanuit model Tinto: Familiale en achtergrond kenmerken (SES, beroepsactiviteit,…) Vaardigheden en mogelijkheden (cognitief, motivationeel, affectief, gedragsvariabelen) Eerdere schoolopleiding Keuzeproces Academische en sociale integratie

Probleemstelling/Doelstellingen (2) Deelname allochtone jongeren aan H.O. Studieloopbaan allochtone jongeren in S.O. en H.O. Socio-economische profiel van allochtonen Persoonskenmerken en achtergrondgegevens van allochtonen in het H.O. Studiekeuzeproces en -motieven einde S.O. Analyse van het integratieproces in H.O. Aanwezigheid en omvang risicofactoren Profiel van slagen en mislukken in H.O.

Onderzoeksmethodologie Identificatie allochtonen Op basis van Nationaliteit Geboorteplaats Familienaam Afkomstig uit SO in België Efficiënt bij niet-Europese allochtonen Slechts 14% fout Niet efficiënt bij Europese allochtonen en buurlanden

Onderzoeksmethodologie Heranalyse bestaande bestanden (1) Loso-databank: studieloopbaan SO (start ‘89) Etniciteit Aantal Autochtoon 13.489 Genaturaliseerde allochtoon (niet buurland) 787 Europese allochtoon (niet buurland) 546 Islam allochtoon 1.229

Onderzoeksmethodologie Heranalyse bestaande bestanden (2) Drop out-databank: overgang SO-HO/integratie HO (1999-2000) Enkel universiteitsstudenten Etniciteit Aantal Autochtoon 1.834 Islamallochtoon 40 Niet-islamallochtoon 49

Onderzoeksmethodologie Heranalyse bestaande bestanden (3) SOHO-databank: keuzeontwikkelingsprofiel in SO (2004-2006) Etniciteit Aantal Autochtoon 3.559 Islamallochtoon 152 Niet-islamallochtoon 98

Onderzoeksmethodologie Nieuw onderzoek (2004-2005) (1) Zeven pilootinstellingen (4 universiteiten – 3 hogescholen) Etniciteit SOHO Pilootinstelling Totaal Autochtoon 1.019 Allochtoon-buurland 124 95 219 Allochtoon-Europees land 33 166 199 Islamallochtoon 46 322 368 Restgroep 26 162 188

Onderzoeksmethodologie Nieuw onderzoek (2004-2005) (2) Bevraging : half oktober 2004 – keuzeprofiel + aanvangsprofiel HO februari/maart 2005 - sociale en academische integratie oktober/november 2005 - studieresultaat Verwerking: vergelijking binnen allochtonen (Islamallochtoon vs. Euregio) vergelijking autochtoon vs. Islamallochtoon volledige groep autochtoon - allochtoon

Conclusies en aanbevelingen Nuancering probleemstelling (1) Doorstroming vanuit potentiële doorstromers: uit ASO/TSO/KSO/BSO – controlerend voor SES vanuit HO: actuele situatie Probleem: geringe aantallen per cel Enkele vaststellingen bij doorstroming Pilootinstellingen: 5.8 % is allochtoon Relatief sterke doorstroming vanuit lage SES

Conclusies en aanbevelingen Nuancering probleemstelling (2) Studenten eerste jaar HO naar etniciteit en SES

Conclusies en aanbevelingen Nuancering probleemstelling (3) Adviezen rondom doorstroming remediërende acties voor autochtonen en allochtonen met lage SES op voorwaarde dat ze over intrinsieke mogelijkheden beschikken willen doorstromen brede waaier aan interventies om tot vereist aanvangsprofiel te brengen

Conclusies en aanbevelingen Nuancering probleemstelling (1) Rendement

Conclusies en aanbevelingen Nuancering probleemstelling (2) Reden laag rendement: Samenspel van kenmerken Familiale en achtergrond kenmerken: (SES, beroepsactiviteit,…) Vaardigheden en mogelijkheden: cognitief, motivationeel, affectief, gedragsvariabelen Keuzeproces Academische en sociale integratie

Conclusies en aanbevelingen Familiale en achtergrondkenmerken SES en etnische identiteit Islamallochtonen: - lage SES - hoge beroepsinactiviteit (SO: 76,4 % vaders inactief - HO: 49,7%) SES en objectieve etniciteit: - onderlinge relatie - beide in relatie met studieresultaten Binnen allochtonen: SES niet gerelateerd aan studieresultaat Binnen autochtone groep: SES wél gerelateerd aan SR

Conclusies en aanbevelingen Vaardigheden en mogelijkheden Vroegere schoolloopbaan : type SO

Conclusies en aanbevelingen Vaardigheden en mogelijkheden Vertraging in schoolloopbaan

Conclusies en aanbevelingen Vaardigheden en mogelijkheden Cognitieve vaardigheden en mogelijkheden Cognitieve tests begin SO: allochtone leerlingen betekenisvol lager op Verbale Numerieke Ruimtelijke proeven Taal (HO): - groep met Nederlands als moedertaal: slaagt 36 % - groep met andere taal als moedertaal: slaagt 22 %

Conclusies en aanbevelingen Vaardigheden en mogelijkheden Adviezen Taal Probleem niveau gebruik moedertaal laag (cf. economisch/cultureel kapitaal) Aandacht vanuit onderwijs alle niveaus Aandacht vanuit alle leerkrachten (bijzondere activiteiten) Standaarden per onderwijsniveau opstellen en bekendmaken Toetsing en duidelijke feedback Tandem project Remediërende taalcursussen HO (ATHOS) Tellen als credits Adviezen cognitieve vaardigheden Flexibele leertrajecten SO (cf. Brussels programma) Flexibele leertrajecten HO SOHO model (spreiden over 3 jaar + 20 SP remediërende cursussen) College Basic Studies model (Boston University)

Conclusies en aanbevelingen Vaardigheden en mogelijkheden Leervaardigheden en attitudes Start SO: geen verschil in motivatie of belangstelling leertaken wel lagere inzet voor leertaken minder positief ten aanzien van huiswerk HO: onderschatten “belang van inzet” minder tijdsinvestering in studies minder les volgen wel bereidheid tot zelftoetsing geen goede teststrategieën

Conclusies en aanbevelingen Vaardigheden en mogelijkheden Adviezen leervaardigheden en attitudes in SO werken aan huiswerkattitudes en inzet In HO stimuleren inzet via didactische en organisatorische aanpak (vb. monitoring via ICT en leerplatformen) Kennis bijbrengen over gangbare teststrategieën Trainen in teststrategieën

Conclusies en aanbevelingen Keuzeproces Unieke bijdrage ter verklaring van de studieresultaten Verschillen Minder informatie verzamelen Minder keuzeactiviteiten Realiteitstoetsing Meer twijfel door de omgeving Zelf positief beeld over eigen resultaten SO Negeren meer adviezen Keuzemotieven Meer materieel Kiezen meer economische richtingen Keuzetevredenheid Minder tevreden over hun keuze Meer twijfel Minder identificatie met keuze

Conclusies en aanbevelingen Keuzeproces – Adviezen (1) Adviezen keuzeproces Sensibiliseren keuzeproces in derde graad Brede verkenning studie- en beroepsmogelijkheden Stimuleren en monitoring Integratie in vakken SO (transfereerbaarheid) Inzicht verwerven in de specificiteit van HO onderwijsvormen Waarde van de verschillende HO onderwijsvormen leren waarderen Realiteitstoetsing eigen profiel Overeenstemming met keuze Leren omgaan met feedback en twijfel Heroriëntatie is geen mislukking Keuzedossier aanleggen Bijzondere aandacht voor keuzetevredenheid Bijsturing (indirecte sanctionering) bij onvoldoende exploratie

Conclusies en aanbevelingen Keuzeproces – Adviezen (2) Relevante rolmodellen essentieel Buddy systeem vanuit HO naar SO vanuit beroepswereld naar SO en HO Betrekken van ouders en sociale groep bij proces Bewust belang realiteitstoetsing Onbevooroordeelde kennis van HO en eigenheid Aanvaarden rol van professionele begeleiders Essentiële rol voor middenveld ouderavonden

Conclusies en aanbevelingen Academische en sociale integratie Geen betekenisvolle verschillen noch in SO, noch in HO ten aanzien van o.a. Welbevinden Relatie met leerkracht, enz.. Nochtans Islamallochtonen sterkere identificatie met “eigen” cultuur Subjectieve etnische identiteit en studieresultaat: Slaagcijfer binnen groep die zich Belg noemt = 35% Slaagcijfer binnen groep die zich Islam noemt = 21%

Conclusies en aanbevelingen Academische en sociale integratie Adviezen academische en sociale integratie In SO versterken van cross-culturele groepactiviteiten In het kader van lessen Extra curriculaire keuzeactiviteiten Met een buddy systeem binnen SO (oudere leerlingen SO of HO) Voorbeeld: BRUTUS project

Slotbeschouwingen Veelheid van onderling verweven risicofactoren “Statisch” moeilijk remedieerbare factoren gerelateerd aan remedieerbare factoren (vb. (taal)vaardigheden, attitudes, keuzeproces… Interventie kan verandering brengen Randvoorwaarden Pilootprojecten toetsen op effect Structurele ondersteuning (middelen – personeel)

Met dank aan Vlaamse minister van Onderwijs Medewerkers Departement Onderwijs Stuurgroep project Co-promotoren: Rik Pinxten, Jozef Verhoeven, Jan Van Damme, Mieke Van Haegendoren Deelnemende onderwijsinstellingen en hun leerlingen/studenten Vice rector Onderzoek VUB Koning Boudewijnstichting