Doelstelling van vandaag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Onze kernwaarden.
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Instrumenten in het EVC-traject
Sollicitatiegesprek.
Evalueren is een verzamelnaam van:
Hogescholen in Dialoog
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
Begeleiden van het B-leerproces
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Gedragsgericht interviewen bij werving en selectie van nieuwe medewerkers Annelies Poppe Charlotte De.
Gedragsgericht Interview
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Hoe risicobewust bent u?
Competentiegericht werken in een tewerkstellingsperspectief
Informatie- avond groep 6
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Ervaring vanuit ervaringsbewijzen omtrent standaarden.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Competenties.
Workshop “Beoordelen”
2014 EVALUATIES N+1.
Methodiek om input voor Visie te verzamelen
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Module Communicatie 3de dag
Handelingsplannen.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Workshop evalueren Dcp
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Kijken naar Kinderen Week 4
MT-SLC01-3 (13-14) MT-SLC01-3 en MT-SLC01-4 (14-15) Individuele gesprekken Competentiegesprekken Voorlichting 1 oktober 2014.
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
Praktijkervaring en reflectie
SLC Bijeenkomst H. El- Gharbaoui med.hro.nl/gharh.

Starr methode.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Wjk.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Bijeenkomst September 2015
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Gedragsgericht Interview
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
LOB Waar ben je trots op?.
Welkom instructeurs!.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Workshop “de coachende praktijkopleider”
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Gesprekstechnieken Les 6.
Welkom bij DAIly NURSE.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Potentieel inschatting in het kader van het overgangsexamen naar niveau A Het Assessment Center

Doelstelling van vandaag Jullie een beeld geven van: een Assessment Center de concrete inhoud het concrete verloop de voorbereiding

Definitie Wat is een Assessment Center? Een combinatie van oefeningen die het toelaten die kwaliteiten te observeren en objectief te scoren die essentieel zijn voor het goed uitvoeren van een functie.

Onderdelen Interview Persoonlijkheidsvragenlijst Gedragsoefeningen: Postbak: plannings- en organisatieoefening Analyse- en presentatieoefening

Uitgangspunt De vooraf gedefinieerde competenties

Overzicht van de competenties Betrouwbaarheid (niveau II) Samenwerking (niveau II) Voortdurend verbeteren (niveau II) Klantgerichtheid (niveau II) Initiatief (niveau II) Planning (niveau I) Communicatievaardigheid: mondeling en schriftelijk (niveau II), luisteren (niveau I) Analytisch en synthetisch denken (niveau I)

De competentiematrix Meetinstrumenten en competenties worden samengebracht in een matrix. Aldus wordt aangegeven wanneer welke competenties worden beoordeeld.

De competentiematrix

Persoonlijkheidsvragenlijst Laten toe het zelfbeeld van de kandidaat in beeld te brengen. Betrouwbaarheid Validiteit

Persoonlijkheidsvragenlijst: de competenties Betrouwbaarheid Samenwerking Voortdurend verbeteren Klantgerichtheid Initiatief Planning

Persoonlijkheidsvragenlijst Voorbeeld van een persoonlijkheidsvragenlijst

Gedragsoefening Postbak: plannings- en organisatieoefening Analyse- en presentatieoefening

Gedragsoefening Simulatietechnieken Gedrag staat centraal Competenties Betrouwbare voorspelling

Postbak: definitie Geplaatst in de rol van een bepaald persoon krijgt u de verantwoordelijkheid over de post van deze persoon: geprinte e-mail, interne nota’s, brieven, krantenknipsels, …

Postbak Basisinformatie Bijkomende informatie Antwoordboekje 2 taken: planning en organisatie Opdracht is gesitueerd in een gemeentelijke context

Een voorbeeld van enkele bladzijden uit een postbakoefening

Een voorbeeld van enkele bladzijden uit een postbakoefening

Een voorbeeld van een invuldocument Postbak Een voorbeeld van een invuldocument

Een voorbeeld van een invuldocument Postbak Een voorbeeld van een invuldocument

Postbak: de competenties Voortdurend verbeteren Klantgerichtheid Planning Communicatievaardigheid Analytisch en synthetisch denken

Analyse- en presentatieoefening U bent pas aangeworven in een functie op universitair niveau Voorbereiding + presentatie (45 + 30 min) Tegenrol Observator Context is geënt op de postbak en is gesitueerd in een gemeentelijke context

Analyse- en presentatieoefening: de competenties Voortdurend verbeteren Initiatief Communicatievaardigheid Analytisch en synthetisch denken

Het interview is een: Het interview is een competentiegericht interview: Concrete situaties als uitgangspunt Ik-figuur staat centraal

Voorbeeldvragen van het criteriumgericht interview Betrouwbaarheid: Beschrijf een situatie waarin je blijk hebt gegeven ten volle je verantwoordelijkheid te hebben opgenomen en daarbij sociale en ethische normen te respecteren. Wat deed je toen precies? In welke situaties kan het voor jou moeilijker zijn om de sociale en ethische normen ten volle te respecteren? Samenwerking: Geef een voorbeeld van een situatie waarin je samen met anderen echt hebt samengewerkt. Op welke wijze heb je bijgedragen tot het eindresultaat? Wat deed je om het bereiken van de gemeenschappelijke doelstelling veilig te stellen? In welke situaties heb je het moeilijker om constructief mee te werken aan een taak die in teamverband wordt uitgewerkt? Hoe voel je je in teamverband?

Voorbeeldvragen van het criteriumgericht interview Klantgerichtheid: Kan je een situatie beschrijven waarin je een nieuwe klant moest helpen? Wat was voor die klant belangrijk? Hoe wist je dat? Wat heb je gedaan om de klant tevreden te stellen? Hoe heb je dat concreet aangepakt? In welke situatie is het voor jou moeilijk om klantgericht te werken?   Initiatief: Beschrijf een situatie waarin je zelf het initiatief hebt genomen om een probleem op te lossen waarmee je binnen je takenpakket werd geconfronteerd? Wat heb je toen precies gedaan? Welke problemen heb je daarbij ervaren?

Voorbeeldvragen van het criteriumgericht interview Planning: Beschrijf het denkkader van waaruit je de planning en organisatieoefening hebt gemaakt. Als je dit nu vergelijkt met hoe je het in het dagelijks leven aanpakt, waarin liggen dan de overeenkomsten en de verschillen?

Interview: de competenties Betrouwbaarheid Samenwerking Klantgerichtheid Initiatief Planning Communicatievaardigheid

Interview Individueel: dag en uur Voorbereidingstijd: max 15 min Individueel gesprek: max 60 min 2 consultants

Aanpak: 2 stappen Stap 1: plenair op 04/02/03 - postbak: plannings- en organisatieoefening - persoonlijkheidsvragenlijst Stap 2: individuele afspraak - interview - analyse- en presentatieoefening

Stap 1: plenaire sessie op 04/02/03 Voormiddag/namiddag bij Selor Onthaal: 8u00-8u20 / 13u00-13u20 Start: 8u30 / 13u30 Postbak: plannings- en organisatieoefening Pauze Persoonlijkheidsvragenlijst Aanwezigheidsattest

Stap 2: individuele afspraak Registratie bij aankomst Persoonlijke uitnodiging met dag en uur Gedragsgericht interview: - voorbereiding: 15’ - interview: 60’ Analyse- en presentatieoefening: - voorbereiding: 45’ - presentatie: 30’ Begeleiding door 2 consultants Ontvangst van aanwezigheidsattest

Rapport Luik selectie: geeft eenduidig advies over geschiktheid voor het uitvoeren van functie op niveau A Luik ontwikkeling: - geeft informatie over de groeidomeinen - geeft richting aan van verdere ontwikkeling Beoordeling per competentie op 5 punten gaande van zwak, eerder zwak, voldoende, eerder sterk tot sterk Algemene beoordeling: score van 1 tot 5 waarbij score 3, 4 en 5 geschikt zijn

Feedback De mogelijkheid tot feedback over de resultaten is voorzien

Hoe voorbereiden? Wees uzelf Laat u niet beïnvloeden Volgorde van uitnodiging heeft geen invloed op het resultaat