Potentieel inschatting in het kader van het overgangsexamen naar niveau A Het Assessment Center
Doelstelling van vandaag Jullie een beeld geven van: een Assessment Center de concrete inhoud het concrete verloop de voorbereiding
Definitie Wat is een Assessment Center? Een combinatie van oefeningen die het toelaten die kwaliteiten te observeren en objectief te scoren die essentieel zijn voor het goed uitvoeren van een functie.
Onderdelen Interview Persoonlijkheidsvragenlijst Gedragsoefeningen: Postbak: plannings- en organisatieoefening Analyse- en presentatieoefening
Uitgangspunt De vooraf gedefinieerde competenties
Overzicht van de competenties Betrouwbaarheid (niveau II) Samenwerking (niveau II) Voortdurend verbeteren (niveau II) Klantgerichtheid (niveau II) Initiatief (niveau II) Planning (niveau I) Communicatievaardigheid: mondeling en schriftelijk (niveau II), luisteren (niveau I) Analytisch en synthetisch denken (niveau I)
De competentiematrix Meetinstrumenten en competenties worden samengebracht in een matrix. Aldus wordt aangegeven wanneer welke competenties worden beoordeeld.
De competentiematrix
Persoonlijkheidsvragenlijst Laten toe het zelfbeeld van de kandidaat in beeld te brengen. Betrouwbaarheid Validiteit
Persoonlijkheidsvragenlijst: de competenties Betrouwbaarheid Samenwerking Voortdurend verbeteren Klantgerichtheid Initiatief Planning
Persoonlijkheidsvragenlijst Voorbeeld van een persoonlijkheidsvragenlijst
Gedragsoefening Postbak: plannings- en organisatieoefening Analyse- en presentatieoefening
Gedragsoefening Simulatietechnieken Gedrag staat centraal Competenties Betrouwbare voorspelling
Postbak: definitie Geplaatst in de rol van een bepaald persoon krijgt u de verantwoordelijkheid over de post van deze persoon: geprinte e-mail, interne nota’s, brieven, krantenknipsels, …
Postbak Basisinformatie Bijkomende informatie Antwoordboekje 2 taken: planning en organisatie Opdracht is gesitueerd in een gemeentelijke context
Een voorbeeld van enkele bladzijden uit een postbakoefening
Een voorbeeld van enkele bladzijden uit een postbakoefening
Een voorbeeld van een invuldocument Postbak Een voorbeeld van een invuldocument
Een voorbeeld van een invuldocument Postbak Een voorbeeld van een invuldocument
Postbak: de competenties Voortdurend verbeteren Klantgerichtheid Planning Communicatievaardigheid Analytisch en synthetisch denken
Analyse- en presentatieoefening U bent pas aangeworven in een functie op universitair niveau Voorbereiding + presentatie (45 + 30 min) Tegenrol Observator Context is geënt op de postbak en is gesitueerd in een gemeentelijke context
Analyse- en presentatieoefening: de competenties Voortdurend verbeteren Initiatief Communicatievaardigheid Analytisch en synthetisch denken
Het interview is een: Het interview is een competentiegericht interview: Concrete situaties als uitgangspunt Ik-figuur staat centraal
Voorbeeldvragen van het criteriumgericht interview Betrouwbaarheid: Beschrijf een situatie waarin je blijk hebt gegeven ten volle je verantwoordelijkheid te hebben opgenomen en daarbij sociale en ethische normen te respecteren. Wat deed je toen precies? In welke situaties kan het voor jou moeilijker zijn om de sociale en ethische normen ten volle te respecteren? Samenwerking: Geef een voorbeeld van een situatie waarin je samen met anderen echt hebt samengewerkt. Op welke wijze heb je bijgedragen tot het eindresultaat? Wat deed je om het bereiken van de gemeenschappelijke doelstelling veilig te stellen? In welke situaties heb je het moeilijker om constructief mee te werken aan een taak die in teamverband wordt uitgewerkt? Hoe voel je je in teamverband?
Voorbeeldvragen van het criteriumgericht interview Klantgerichtheid: Kan je een situatie beschrijven waarin je een nieuwe klant moest helpen? Wat was voor die klant belangrijk? Hoe wist je dat? Wat heb je gedaan om de klant tevreden te stellen? Hoe heb je dat concreet aangepakt? In welke situatie is het voor jou moeilijk om klantgericht te werken? Initiatief: Beschrijf een situatie waarin je zelf het initiatief hebt genomen om een probleem op te lossen waarmee je binnen je takenpakket werd geconfronteerd? Wat heb je toen precies gedaan? Welke problemen heb je daarbij ervaren?
Voorbeeldvragen van het criteriumgericht interview Planning: Beschrijf het denkkader van waaruit je de planning en organisatieoefening hebt gemaakt. Als je dit nu vergelijkt met hoe je het in het dagelijks leven aanpakt, waarin liggen dan de overeenkomsten en de verschillen?
Interview: de competenties Betrouwbaarheid Samenwerking Klantgerichtheid Initiatief Planning Communicatievaardigheid
Interview Individueel: dag en uur Voorbereidingstijd: max 15 min Individueel gesprek: max 60 min 2 consultants
Aanpak: 2 stappen Stap 1: plenair op 04/02/03 - postbak: plannings- en organisatieoefening - persoonlijkheidsvragenlijst Stap 2: individuele afspraak - interview - analyse- en presentatieoefening
Stap 1: plenaire sessie op 04/02/03 Voormiddag/namiddag bij Selor Onthaal: 8u00-8u20 / 13u00-13u20 Start: 8u30 / 13u30 Postbak: plannings- en organisatieoefening Pauze Persoonlijkheidsvragenlijst Aanwezigheidsattest
Stap 2: individuele afspraak Registratie bij aankomst Persoonlijke uitnodiging met dag en uur Gedragsgericht interview: - voorbereiding: 15’ - interview: 60’ Analyse- en presentatieoefening: - voorbereiding: 45’ - presentatie: 30’ Begeleiding door 2 consultants Ontvangst van aanwezigheidsattest
Rapport Luik selectie: geeft eenduidig advies over geschiktheid voor het uitvoeren van functie op niveau A Luik ontwikkeling: - geeft informatie over de groeidomeinen - geeft richting aan van verdere ontwikkeling Beoordeling per competentie op 5 punten gaande van zwak, eerder zwak, voldoende, eerder sterk tot sterk Algemene beoordeling: score van 1 tot 5 waarbij score 3, 4 en 5 geschikt zijn
Feedback De mogelijkheid tot feedback over de resultaten is voorzien
Hoe voorbereiden? Wees uzelf Laat u niet beïnvloeden Volgorde van uitnodiging heeft geen invloed op het resultaat