De pedagogische meerwaarde van ICT?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Advertisements

Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
Presentatie Procedure naar het VO
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Schoolpartnerschappen in Europa
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
Wat komt er zoal bij kijken?
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Naar een Digitale Klas SCW. Overzicht  ICT naast lesgeven, groepswerk en individuele verwerking  Mogelijkheden van ICT  Leermodel: de lerende centraal.
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
Lesgeven en begeleiden
Structuur secundair onderwijs
Lineair curriculum concentrisch.
Module school en samenleving
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Inleiding Regionale Stuurgroep
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
De Ideale School Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom
CBE: Centra voor Basiseducatie
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Ante Groep 14.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Verlengde Instructie Groepen 3.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Ouderbetrokkenheid Sliedrecht november 2015.
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
De drie niveaus van onderwijs
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Gelijke kansen op school: het kan!
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Activernde didactiek & passende werkvormen
nieuwe leerplannen DKO
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Transcript van de presentatie:

De pedagogische meerwaarde van ICT?

De pedagogische meerwaarde van ICT? Universiteit Gent Martin Valcke martin.valcke@rug.ac.be

Structuur Wat is ‘Pedagogische’ ‘méér’waarde Didactiek Vaardigheden Financieel Acties Varia Conclusies

Pedagogische meerwaarde?

Pedagogische meerwaarde? Wat is dat? Méérwaarde: beter, meer, tevredenheid? Voor wie: perspectief lerende, lesgever, begeleider, directie, ouders, curriculumontwikkelaar, instelling, overheid? Pedagogiek en didactiek: waarden Wat is vergelijkingsbasis, ijkpunt: bestaand onderwijs, visie, … Wat is eindpunt: visie, streefniveau Themadoorbrekend alle aspecten overlopen

Didactiek

Didactiek ICT hier geen centraal gegeven, maar alibi voor explicitering onderwijs Voor voordelen van ICT hebben hiermee te maken: herdenken van onderwijs Dominante term in ‘nieuwe didactiek’ is constructivisme Misvattingen? Overroepen? Oneigenlijke discussie?

Didactiek: constructivisme Kernbegrippen: actie van lerende, samenwerken, authentieke leersituatie, zelfreflectie, ervaringsgericht leren, leren leren, communicatie Constructivisme haalt vooral vaardigheden, eindtermen naar voren Constructivisme stelt vraag naar rol van leerkracht, plaats van ‘methoden’, selectie van leerstof Miskent niet het belang van instructie van basiskennis, maar vraagt wel voldoende ‘vulling’ van de leerervaring

Didactiek: ICT en constructivisme ICT is een ‘mogelijke’ component in een geheel van ingrepen om de leeromgeving vorm te geven, maar géén voldoende component ICT garandeert geen constructivistisch onderwijs Constructivistisch ICT-gebruik: een bepaalde vorm van ICT gebruik: exploreren, communiceren, opzoeken, verwerken, rapporteren, …

Didactiek en ICT Klassieke didactiek Gender-problematiek Ondersteunend voor gerichte instructie van basiskennis, voortbouwend op bepaalde voordelen van medium: kennisrepresentatie (audio/video/animatie), interactie, actualiteitswaarde, realiteitsgehalte Oefenen Perspectief lesgevende: ontwerpen, uitwerken, voorbereiden, presenteren, rapporteren Logistiek van lesgeven (tool als een ander) Gender-problematiek Is een probleem!

Didactiek en ICT Startleeftijd Secundair onderwijs: ASO, TSO, BSO Onderzoek: je kan vroeg beginnen maar zinvolheid? Onderzoek: medische problematiek Onderzoek: ontwikkeling vereist motoriek en authentieke leerervaringen Secundair onderwijs: ASO, TSO, BSO Oriëntatie op werkelijkheid: virtuele bedrijven

Vaardigheden

Vaardigheden Onderzoek: Stel eindtermen – eindcompetenties – startkwalificaties voorop. Kijk dan pas naar ICT als middel. ICT als doel op zich beperkter dan men denkt. ICT wel vervlochten in heel wat eindtermen/com/kwal. Daarom: zoveel mogelijk gebruik integreren in behandelen gewone vakken

Vaardigheden Voorbeeld: Eén pc in de klas om even 5 minuten iets toe te lichten, een groepje dat iets opzoekt, ... Informele leercontexten bieden ook kansen om met ICT om te gaan: bibliotheken, informatiezuilen, thuisgebruik, ... Informeel leren ook ondersteunen (buitenschools, extra-scolair): schoolkranten, buurtwerk, culturele verenigingen

Financieel

Financieel Aantal computers 1/10, 1/14, ¼, ... Soort computers? Nieuw/tweede – hands computers Relevante vraagstelling? Beleidsvisie – keuzes

Financieel Waarom niet eerst elke leerkracht een laptop/pc? Gemengde financiering: school – ouders – profit sector

Acties

Acties Afstandsleren? Context: stages, leercontracten, duaal leren Visie? Cf. Studiehuisconcept in Nederland Analyse doelgroepen (zieik, reizend, deeltijds, risicogroepen, ...) Context: stages, leercontracten, duaal leren ICT hier kruiwagen voor ‘flexibilisering’

Acties Lerende als ‘ICT-experts’ in onderwijs ICT in BSO/TSO: nieuwe types opleidingen en kwalificaties (herwaardering) BSO/TSO: virtuele bedrijven – scholen én bedrijfsleven

Varia

Varia ICT niet als substitutie zien ICT: herdenken van oude onderwijsconcepten Uitgevers: methodes! Via ICT: cultuur, economie, samenleving binnenbrengen in vakken Grotere nadruk op communicatie en organisatiekracht van ICT, naast nadruk op informatie

Conclusies Meerwaarde: meerdere perspectieven Nieuwe didactiek eisen aan lesgevers (professionalisering) ICT katalysator maar volgend Lftd Gender Vaardigheden: analyse eindtermen/comp./kwal. centraal Financieel: gemengde initiatieven + visie Acties: flexibilisering, rol lerenden, BSO/TSO Varia: methoden, cultuur, communicatie, geen substitutie

De pedagogische meerwaarde van ICT? Universiteit Gent Martin Valcke martin.valcke@rug.ac.be