Voltijds engagement Centra DBSO Centra deeltijdse vorming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
Advertisements

Veelgestelde vragen over het decreet 19 maart 2014.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Onderwijs voor kinderen met een metabole aandoening Vlaams Patiëntenplatform vzw zaterdag 29 november 2008 Antwerpen.
Thema Personen werkzaam in de kinderopvang Versie 22 november 2013.
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Centrum deeltijds onderwijs
Centrum ‘Leren en werken’
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Steunpunt Jeugd vzw Arenbergstraat 1D I 1000 Brussel T I F I Is er na 2012 nog provinciaal.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE HULPVERLENING (RTH): praktische uitwerking
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Structuur secundair onderwijs
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
Voorstelling Leertijd
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Een lange weg naar erkende kwalificaties
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
TO-oproep en projectfiche  Agendapunten  Oproep  Aanvraagformulier Concept/uitgangspunten Concrete punten vh formulier  Beoordeling  Vragen.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
DUURZAAM NAAR SCHOOL VLAAMS REGEERAKKOORD
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Info Instellingen en leerlingen Wijzigingen Een blik op de toekomst –wijzigingen instellingendatabank –wijzigingen leerlingendatabank Regeerakkoord.
Infosessie Duaal Leren Oproep 330 Innovatieve projecten Duaal Leren
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Conceptnota Bis Duaal Leren
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Regelgeving en administratie in het deeltijds beroepssecundair onderwijs Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar Marc Van de Meirssche.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Opleiding voor schoolsecretariaten
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
3 maatregelen Doelgroepvermindering voor jongeren
Het decretale kader van spijbelen en schoolverzuim
Nuttige ervaring.
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
Tijdelijke Werkervaring (TWE)
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Evaluatie in CMW & LDE.
Deeltijds BeroepsSecundair Onderwijs
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Duaal Leren De Wijnpers Leuven
LOP Secundair onderwijs
Draaiboek inschrijvingsbeleid
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
‘The impossible leap in one hundred simple steps’
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

Voltijds engagement Centra DBSO Centra deeltijdse vorming

Voltijds engagement  2 componenten  minimaal 28u/week - leren - werkplekleren  minimaal 28u/week  invulling leren - via DBSO - via leertijd (theoretische vorming)

Voltijds engagement  invulling werkplekleren  afwijkingen - via arbeidsdeelname (wat ?) - via brugproject (niet in leertijd) - via voortraject  afwijkingen - op leren of werkplekleren : POT (CDV) tijdelijk niet invullen werkplekleren 1. Tussen inschrijving en screening (max. 14 dagen) 2. Tussen afsluiten en begin overeenkomst 3. Bij duidelijke indicatie dat overeenkomst bereikbaar is 4. Bij actief solliciteren (2+3+4 = max.30 dagen)

Centra  CDO : - aantal (contingent/net) - autonoom/niet-autonoom - erkenning (voorwaarden) - financiering/subsidiëring (voorwaarden) - programmatienorm - rationalisatienorm - centrumraad - openstelling

Centra  CDO : Nieuw ! - eindtermen/leerplannen AV - samenwerking met CDV - samenwerking binnen ROP - inspanningsverplichting voltijds engagement

Centra  CDV : Nieuw ! - vzw jeugd- of vormingswerk - erkenning = subsidiëring consolidatie huidige centra procedure nieuwe centra voorwaarden Nieuw ! - samenwerking met CDO - samenwerking binnen ROP - inspanningsverplichting voltijds engagement

Opleidings- en vormingsaanbod  CDO : - Macro : VR bepaalt lijst opleidingen uitgangspunt : referentiekaders techniek : progressieve screening (2008 → 2012) + procedure nieuwe opleidingen resultaat : transparant geactualiseerd aanbod organisatievorm : modulair (in afwachting : lineair) - Meso : afspraken scholengemeenschap bespreking ROP - Micro : beslissing centrumbestuur (geen programmatieregels)

Opleidings- en vormingsaanbod  CDV : - Macro : POT AV (voor CDO) ondersteuning leerlinggebonden activiteiten (voor CDO) - Meso : bespreking ROP - Micro : beslissing centrumbestuur

Organisatie DBSO : -15u/week AV + BV - afwijkingen - samenwerking met andere instellingen voor AV of BV - progressief : modulaire opleidingenstructuur (geen vakken, wel uren leren en werken) - in afwachting : lineair (vakken) - eindtermen/leerplannen AV (uitgezonderd LO) enkel indien studiebewijzen voltijds SO

Inschrijving  doelgroep : 15 – 25 jaar  inschrijvingsrecht DBSO (GOK)  kosteloosheid  specifieke toelatingscriteria DBSO - sequentiële modules - vrijgestelde modules - lichamelijk geschikt - OKAN deeltijdse vorming : enkel via inschrijving centrum DBSO

Inschrijving akkoord centrumreglement + pedagogisch project  screening weigering/stopzetting inschrijving  VDAB-registratie “deeltijds lerende”

Centrumreglement  MINIMAAL : - studiereglement - ordereglement organisatie studies Nieuw : screening + trajectbegeleiding voltijds engagement - ordereglement door alle gemandateerde personen bij hinder binnen leren of werkplekleren

Centrumreglement - tuchtreglement door centrumbestuur of directie bij gevaar binnen leren of werkplekleren o.a. uitsluiting tuchtrechtspleging

Verplichte aanwezigheid  principe  uiterste datum : 31 januari  controle werkplekleren  afwezigheden binnen leren : - van rechtswege gewettigd - te wettigen - problematisch  afwezigheden binnen werkplekleren : - gewettigd via arbeidsreglement

Verplichte aanwezigheid  bijzondere regeling problematische afwezigheden - melding (> 30 halve dagen) - leren en werkplekleren als één geheel - eventuele uitschrijving - kans op verliezen schooltoelage  bereikbaarheid centrum bij werkplekleren jongere

Screening en trajectbegeleiding - waar, wanneer en hoe ? - opzet : inschaling binnen werkplekleren registratie VDAB-trajectvolgsysteem  trajectbegeleiding : - opzet : loodsen naar arbeidsdeelname - trajectbegeleidingsplan - wanneer en hoe ?  Vlaams samenwerkingsprotocol

Attestering  discretionaire bevoegdheid klassenraad  beroepsprocedure  flexibele uitreikingsdatum  vorm : - attest verworven competenties - deelcertificaat - certificaat - getuigschrift tweede graad - studiegetuigschrift derde graad - diploma SO - getuigschrift bedrijfsbeheer

Financiering  CDO : Personeelsomkadering: - bestuurspersoneel - onderwijzend personeel : uren-leraar 1e t/m 49e jongere : 3,66 vanaf 50e jongere : 2,75 OKAN : 1,20 (1 jaar) - aanwending urenpakket : als uren leren en werken (beperkt in lineair) lesverstrekking (minimaal 1/3 PV) trajectbegeleiding

Financiering Werkingsmiddelen : voordrachtgevers overdracht CDV overdracht andere instellingen overdracht volgend schooljaar omzetting ondersteunend personeel Werkingsmiddelen : - financieringsmechanisme leerplichtonderwijs - aanvullende werkingsmiddelen DBSO

Contactpersoon chris. dockx@ond. vlaanderen. be ruben. plees@ond Contactpersoon chris.dockx@ond.vlaanderen.be ruben.plees@ond.vlaanderen.be nicole.speleers@ond.vlaanderen.be

Persoonlijke Ontwikkelingstrajecten

Voltijds engagement  component leren of werken  3 modaliteiten - 28 uur - 15 uur + voortraject of brugproject - 13 uur + av & bgv geen combinatie met arbeidsdeelname

Persoonlijke ontwikkelingstrajecten start: op elk ogenblik van het schooljaar tijdelijke karakter schooljaaroverschrijdend startdag POT = gemotiveerd verslag aanklampend werken

Toeleiding naar POT  screeningsresultaat in CDO  rechtstreekse aanmelding in CDV - inschrijven in CDO van eigen keuze - screening - CLB - trajectbegeleider

Trajectbegeleidingsplan  CDV  trajectbegeleider van het CDO  in overleg met de andere actoren

2-maandelijks case-overleg  ten minste om de twee maanden - het CLB - het CDV - het CDO  evaluatie traject  trajectbegeleidingsplan

2-maandelijks case-overleg  consensus  indien geen consensus dan beslist het CLB  resultaat - verderzetting van het traject - wijziging van het traject - einde van POT  CLB: heroriëntering naar een andere vorm van onderwijs buiten het stelsel van leren en werken.

Attest verworven competenties Op gedetailleerde wijze de stappen van het persoonlijke ontwikkelingstraject die met vrucht werden doorlopen.

Vanaf schooljaar 2011-2012  aanvraag van regionaal overlegplatform  verdeling over meerdere centra  3 criteria - aantal jongeren 15-18 jaar - geen voltijds engagement op 1 febr. - aantal georganiseerde deelnemersuren vorig schooljaar

Deelnemersuren 60% van de POT’s = 28 uur 20% van de POT’s = 15 uur  gemiddelde 22.4 uur  12.5 euro * deelnemersuur

Contactpersoon marijn.straetemans@ond.vlaanderen.be

Component werkplekleren binnen DBSO

Component werkplekleren INSCHRIJVING 14 dagen SCREENING 1 maand TRAJECTBEGELEIDINGSPLAN

Component werkplekleren overzicht Traject Arbeidsdeel-name Voortraject Brugproject Om de twee maanden NEC

Component werkplekleren algemeen jaarlijks effectief gepresteerde uren (registratie CVS of veralgemeend registratiesysteem) voorschot min. 50 % max. 60 % saldo na voorafgaande verificatie over de reële uitgaven selectie door commissie (dep O&V, VDAB)

Component werkplekleren voortraject jaarlijkse oproep verenigingen met publiek –of privaatrechtelijke rechtspersoonlijkheid Opgelet: beperking ! max. 312 u. gewaarborgd forfait en effectief gepresteerde deelnemersuren aanvullende werkingsmiddelen voor CDO: 75 euro/leerling/min.96 effectief gepresteerde uren circulaire

Component werkplekleren brugprojecten jaarlijkse oproep verenigingen met publiek –of privaatrechtelijke rechtspersoonlijkheid min. 160 u., max. 800 u. effectief gepresteerde deelnemersuren aanvullende werkingsmiddelen voor CDO: 0,50 euro/effectief gepresteerd uur circulaire

Componenten werkplekleren arbeidsdeelname – Wat? reguliere al dan niet bezoldigde tewerkstelling op basis van een overeenkomst die zich ontleent aan een wet, decreet of besluit sportgerelateerde opleiding met duidelijke beroepskwalificatie EN instemming erkende sportfederatie vrijwilligerswerk opleiding/cursus verhogen tewerkstellingsperspectieven of inzetbaarheid verrichten culturele/sociale/sportactiviteiten erkend door of namens de overheid

Component werkplekleren arbeidsdeelname  jaarlijkse mededeling met verplichting  CDO in samenwerking met openbare besturen/diensten, bedrijven/ondernemingen  min. 160 u., max. 968 u.  inhoudelijke aansluiting met opleiding/enkel reguliere al dan niet bezoldigde tewerkstelling op basis van een overeenkomst  effectief gepresteerde deelnemersuren  aanvullende werkingsmiddelen voor CDO: 0,82 euro/effectief gepresteerd uur  circulaire

Regionale overlegplatformen ROP

Regionale overlegplatformen - indeling binnen het werkingsgebied van een RESOC één ROP voor Brussel Hoofdstedelijk Gewest Vlaamse Regering KAN, op voorstel van de geledingen ROP meerdere ROPen binnen één RESOC toestaan

Regionale overlegplatformen - Samenstelling 1 afgevaardigde elk CDO 1 afgevaardigde elk CDV 1 afgevaardigde elk centrum vorming zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingen 1 trajectbegeleider Syntra Vlaanderen 1 VDAB-account elk lokaal klantencentrum VDAB 1 afgevaardigde van respectievelijk de officiële CLB en de vrije CLB 1 afgevaardigde van het betrokken RESOC 1 waarnemer dep. O & V 1 waarnemer dep. WSE

Regionale overlegplatformen - bevoegdheden bespreken regionale opleidings –en vormingsaanbod uitwisselen en benutten van knowhow en deskundigheid bespreken toeleiding, oriëntering en doorverwijzing van jongeren naar en binnen het stelsel leren en werken (overleg met SG) initiatieven nemen om voltijds engagement te realiseren kwalitatief en kwantitatief afstemmen van vraag en aanbod POT, VT, BP en AD bespreken maatregelen om problematische afwezigheden te bestrijden

Regionale overlegplatformen – opstart en formaliteiten  ROP komt tot stand door schriftelijke overeenkomst  overeenkomst treedt in werking op 1 januari 2009  jaarlijks voortgangsrapport  opvolging door dep O & V en dep WSE

CONTACTPERSONEN Daniël Samyn daniel.samyn@ond.vlaanderen.be Katleen Pot katleen.pot@ond.vlaanderen.be dbo@vlaanderen.be

Vernieuwingen in leertijd n.a.l.v decreet leren en werken

Geldende wetgeving wordt… oprichtingsdecreet Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming - Syntra Vlaanderen (7.5.2004) decreet Leren en Werken uitvoeringsbesluit leren en werken + BVR 16/9/1997 (inschrijving; leerplicht; afwezigheden) + BVR 10/11/2006 (leerplannen)  nieuw besluit leertijd

Voltijds engagement  min. 28u/week - ingevuld door 1. component werkplekleren - Praktijkopleiding in onderneming = LO/LV - Beperkte opvangmogelijkheid via voortraject 2. component leren (theoretische vorming in SYNTRA) - praktijkopleiding en theoretische vorming onlosmakelijk verbonden - volledige doorverwijzing naar brugprojecten en POT - noot: mogelijkheid tot deelname aan time-out

Doelgroep, toelating, inschrijving leeftijdsgrens tot 25 jaar (einde cursusjaar) mogelijkheid om lln die ten laatste op 31/12 deeltijds leerplichtig worden toe te laten vanaf 30 dagen voor einde voltijdse leerplicht instap 1/7 – 31/1 (na 31/1 afwijking, ook voor niet – leerplichtigen) geen toelating indien reeds in bezit van studiebewijs voorwaarde inschrijving: inschaling in arbeidsdeelname (LO/LV) door leertrajectbegeleider (LTB)

Doelgroep, toelating, inschrijving praktijkcommissie kan instapvoorwaarden bepalen inzake leeftijd/vooropleiding syntra Vlaanderen beslist over opleidingsjaar waar lln start bij inschrijving in SYNTRA door LTB: - pedagogisch project - centrumreglement (studie-, orde-, tucht- en examen-) - inschrijving als deeltijds lerende bij VDAB (vraag aan VDAB: via data-uitwisseling?) - trajectbegeleidingsplan SYNTRA: overzicht financiële bijdragen (geen inschrijvingsgeld!)

Doelgroep, toelating, inschrijving data-uitwisseling met onderwijs ivm leerplicht, in/uit, aan/afwezig in les/op werkvloer definitie problematisch afwezig (of ongewettigd afwezig) wordt meer afgestemd op onderwijs indien 30 dagen problematisch afwezig in werkplekcomponent: uitschrijving indien 30 halve dagen problematisch afwezig in les/werk: kans op verliezen schooltoelage uitsluiting patroon én leerling

Leertijdopleiding wordt…  leertijd: voor opleidingen erkend door de Vlaamse Regering “leertijdopleiding” = opleiding in beroep = beroepsgerichte vorming + praktijkopleiding = te beantwoorden aan referentiekaders = uit te werken in curricula = certificaat  indien opleiding in LT en DBSO: zelfde referentiekader combinatie certificaten leidt tot getuigschrift leertijd Procedure erkenning aanbod

Component leren nieuw principe: loskoppeling van algemene en beroepsgerichte vorming overzicht cursussen: - algemene vorming - beroepsgerichte vorming - aanvullende taalcursussen (cf decreet syntra vlaanderen) * Nederlands voor anderstaligen * Vreemde talen - bijwerking

Component leren  algemene vorming - te beantwoorden aan leerplannen (inspectie) - uit te werken in curricula (= thema’s) - studiebewijzen onderwijs indien ET behaald en indien 1 certificaat

Component leren  organisatie in SYNTRA : SYNTRA programmeert aanbod component leren, maar - binnen lijnen van decreet Syntra Vlaanderen en besluit leertijd - na bespreking in ROP (officiële start 1/1/09) - ingepland in: minimaal 30 lesweken minimaal 4u BGV/week minimaal 4u AV/week ander ritme kan

Evaluatie en overleg  evaluatie - via werking begeleidingsteam (huidige situatie) - uitreiking certificaat, getuigschrift leertijd, 2e graad, 3e graad, diploma (vastgelegde modellen) - beslissing voor AV en BGV apart bij deliberatie te nemen  overleg - via werking begeleidingsteam - 2maandelijks overleg regionaal - regionaal platform

Personeel statuut lesgevers blijft LTB-ers blijven personeel Syntra Vlaanderen (met regionale en sectorale werking) één LTB-er permanent bereikbaar professionalisering via nascholing deelname regionale overlegplatformen door - SYNTRA - LTB

Erkenning en subsidie SYNTRA aanpassingen in decreet Syntra Vlaanderen (art 37 en 38) + in erkenningsbesluit SYNTRA erkenning: - bijkomende voorwaarden: controle van onderwijsinspectie beantwoorden aan bepalingen ET en leerplannen - Vlaamse Regering kan op voorstel van college inspectie erkenning LT geleidelijk en geheel of gedeeltelijk opheffen - college: ½ Syntra Vlaanderen en ½ onderwijs - beroepsprocedure voorzien

Erkenning en subsidie SYNTRA subsidiëring: - bijkomende voorwaarden: inspanningen leveren ivm voltijds engagement deelname aan regionaal platform inhouding door Syntra Vlaanderen van subsidie kan op basis van voorstel onderwijsinspectie - beroepsprocedure voorzien

CLB en VDAB  CLB: +/- huidige werking  VDAB: inschrijving valideren middelen en methodieken intake en screening (opgestarte werkgroep) resultaat traject  samenwerkingsprotocol

contactpersoon an.vandeven@syntravlaanderen.be

Opvolging implementatie

Opvolging implementatie door DBO rol spelen bij commissie screening opleidingsaanbod uitwerking gezamenlijk met GO! en koepels van de modulaire opleidingenstructuur initiatief nemen tot opstellen samenwerkingsprotocol i.v.m. screening en trajectbegeleiding jaarlijks formuleren van oproep VT en BP en mededeling AD en opstellen circulaires organiseren en deelnemen aan de commissie voor de beoordeling van de voorstellen VT, BP en AD waarnemer zijn in ROP opvolgen ROPen

Opvolging implementatie door DBO opzetten monitoring/verzamelen en analyseren stuurbordgegevens controle op de aanwending van de ESF middelen door DBO administratie en OHs (op basis circulaires) controle op de voorwaarden om aanvullende werkingsmiddelen te bekomen door DBO administratie en OHs (op basis circulaires) via de beoordelingscommissie uitvoeren van kwaliteitscontrole op ingediende voorstellen(criteria)

Opvolging implementatie door DBO uitbetaling voorschotten en saldo (tot overname door AgODi) Front-office voor problemen decreet leren/werken

Contactpersonen Geert.schelstraete@vlaanderen.be Rudi.deceukelier@vlaanderen.be Kim.lievens@vlaanderen.be

Website Vanaf 12 juni 2008 online www.ond.vlaanderen.be/secundair/lerenenwerken