Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Advertisements

LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Autisme en Mindmap Thuis en op School
functiegebouw Naar een provinciaal functiegebouw?
Hilde de Haan augustus Kaapstad De andere kant van Kaapstad.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Workshop Frank Stötelerlezing
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
De paradigmashift in het onderwijs
Werkconferentie 4 april 2013
Crisisdeeltijd Almere Voorbeeld van een geïntegreerd project
“We willen dat jeugdigen kansen krijgen zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te doen in de samenleving” Visie Eigen KrachtIntegrale AanpakMaatwerk.
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Gebruik van vakjargon door pabostudenten op de pabo Diny van der Aalsvoort.
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
OUDERS VOOR INCLUSIE. WIE ZIJN OUDERS VOOR INCLUSIE ? Vereniging van en voor ouders Voor alle ouders van kinderen, ongeacht hun handicap We zijn vooral.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Aandacht voor taal raakt de hele school
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
De kern van het arrangeren
1zorg-route.
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Gemeenschaps Enquete JULI Inhoud Hoe mensen over onze school denken –Resultaten van enquete –Opsomming – Gemeenschaps Visie van onze school Wat.
Autisme en Verstandelijke beperkingen
De weg van de leerling met specifieke
Passend onderwijs Interactie Communicatie Begeleiding ICB
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Leer kracht Workshop over competenties van
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
ICT in het speciaal onderwijs
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Mijn visie op onderwijs
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Prader Willi en schoolkeuze
Transcript van de presentatie:

Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007 Inclusief onderwijs: reflectie op diepgewortelde tradities Dorothea Novák

Chin Mariska Nienke

Robin Jasmina Peter

Mieke Renc

Luci

Jens Myrthe

Wat zijn JOUW gedachten bij de presentatie van deze kinderen?

Probleemstelling onderzoek Vervaging onderscheid S(B)O en regulier basisonderwijs (Salamanca 1994) Veranderende leerlingpopulatie (WSNS, LGF) Passend onderwijs – wat moet de leerkracht hiervoor kunnen? Moeite met differentiëren (Hamstra, 2000; Onderwijsinspectie 2004) Competentie onderwijs PABO

Probleemstelling (vervolg) Onderzoek naar interactie leerling en leerkracht Nadruk op gedragsproblematiek Uitgangspunt nationaal onderzoek: Leerkrachten willen wel, maar kunnen niet alle kinderen onderwijzen in de reguliere klas

Vraagstelling Is de veronderstelling dat leerkrachten wel willen maar niet kunnen juist??? Onderzoek: Is uit de attituden van aankomend leerkrachten op te maken of zij inclusief onderwijs wenselijk vinden?

Onderzoeksvragen Welke attituden zijn er? Samenhang met leerkrachtkenmerken? Welke factoren van invloed? Wat is er nodig (beleid, PABO, student)?

Onderzoekspopulatie/methode 342 PABO studenten Eerste, tweede en derdejaars 5 PABO instellingen Verschillende wijzen van rekruteren Kwantitatief Kwalitatief

Welke attituden zijn er? Overtuigingen attituden Preferenties Doelgroep

overtuigingen Opinions Relative to Integration of Students with Disabilities (Antonak & Larrivee, 1995) Voordelen voor doelgroep*** Voordelen voor allen*** Beoordeling competenties Impact van inclusie Regulier versus speciaal

preferenties Extra tijd besteden ten koste van aandacht voor andere leerlingen 85% Als andere ouders klagen 25% Bij achterblijvende resultaten 26%

doelgroepen Duidelijk onderscheid tussen wie wel en niet Wel: lichamelijke handicaps 78,%, milde gedragsproblemen 87%, leerstoornissen 60% Niet: gemiddelde/zware gedragsproblemen 9%, psychiatrische stoornissen 18% verstandelijke beperking 18% Twijfel: spraak- en taalstoornissen 52%

Beïnvloedende factoren Niet de competentie op zich, maar de beoordeling van de eigen competentie Niet het programma van de PABO, maar de terminologie PABO docenten Onderwijsvisie gericht op economische doelen (hoge CITO-scores en opleiden voor toekomstige arbeid) Maar ook visie gericht op burgerschap!!

Conclusie Is uit de attituden van aankomend leerkrachten op te maken of zij de ontwikkeling richting inclusie ondersteunen? - negatieve attituden - positief over voordelen (terecht?) - Met name tradities en vooronderstellingen - Duidelijk onderscheid wie wel en niet Aandacht voor aandacht !!!!!!

Terug naar het begin Wat waren jouw gedachten bij de gepresenteerde kinderen? Hoe duid jij deze kinderen in de dagelijkse praktijk aan? Ben jij je van je vooroordelen, denken in traditie en de invloed die dit heeft op je handelen bewust? Inclusie: ja of nee En wie mag er wel bij horen en wie niet?