ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
• •Vak: scheikunde •Titel: veiligheid in het lab •Leerniveau: havo-vwo •Leerjaar: 3.
Advertisements

Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Hogere denkvaardigheden
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Van idee tot digitaal materiaal
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Drieslag functioneel rekenen
Lesgeven en begeleiden
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
KLIMAATBUFFERS Technicles NVON-congres Duurzaamheid in processen Heerlen 14 maart 2008.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Return to Sender.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
Beoordelen leermiddelen
10e editie voor de Tweede Fase
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Training digitale didactiek
Natuur en Techniek in de Basisschool
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Ranking Tasks in de natuurkundeles Ron Vonk WND-conferentie natuurkunde december 2009.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
Differentiëren in de Franse les
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Pré-NLT-module 3D-printen
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Onderhouden bestratingen
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Havo-examen nascholing 2017
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Examens met ICT komen er aan
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Examens met ICT komen er aan
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Cijferloos lesgeven bij talen
Producten van TU Delft, SEC
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes lerarenopleiding Utrecht St. Bonifatiuscollege Utrecht AMSTEL Instituut Amsterdam

Onderzoeksvraag Is het mogelijk om lesmateriaal te ontwerpen waarbij onderwerpen uit de natuurkunde met behulp van verschillende ICT-rijke werkvormen behandeld worden terwijl dezelfde leerdoelen worden behaald?

Opzet van het onderzoek Didactische achtergronden Technische achtergronden Vingeroefeningen rond warmte Lessenserie: Parallelproject bewegingen Reflectie op het parallelproject Tweede ronde Dit is het hele onderzoek, veel zal ik hier kort noemen om de context aan te geven. In de presentatie wil ik vooral kijken naar de lessenserie rond bewegen.

Didactische achtergronden Uit het onderzoek naar leerstijlen blijkt dat er veel verschillende types leerlingen zijn. Gekoppeld aan leerstijlen ligt het voor de hand dat er ook voor de verschillende werkvormen voorkeuren bestaan bij de leerlingen.

Technische achtergronden Coach 6 HTML applets/physlets Komt allemaal straks aan bod bij het demonstreren van het lesmateriaal, in volgende dia laat ik een applet zien. Een physlet is een applet van het Davidson college.

applets/physlets Links het origineel, rechts de bewerkte versie (toepassing van scholing rond html en applets)

Vingeroefeningen rond warmte Demo, powerpoint klein maken. Een blik op Coach 6. Checken voor wie Coach 5 nog nieuw is.

Parallelproject bewegingen Bestaand lesmateriaal analyseren op leerdoelen Bij leerdoelen vervangende opdrachten ontwikkelen Inroosteren in lesplanning Lessenserie uitvoeren (5 lessen) Inhoud en werkvorm evalueren Overzicht, elke hier genoemde stap gaan we dieper op in.

Bestaand lesmateriaal analyseren op leerdoelen (tien in totaal) De leerling kan kenmerken van de verschillende manieren waarop bewegingen worden vastgelegd, benoemen en de voor- en nadelen hiervan bespreken. De leerling kent de regels voor het correct weergeven van metingen in een grafiek, de leerling weet deze regels goed toe te passen (assen, grootheden, eenheden, schaalverdeling). De leerling kan een voorgeschreven experiment correct uitvoeren. Totaal (zoals gezegd) tien leerdoelen. Staan aangegeven in het bundeltje.

Bij leerdoelen vervangende opdrachten ontwikkelen Originele opdracht

Bij leerdoelen vervangende opdrachten ontwikkelen

Bij leerdoelen vervangende opdrachten ontwikkelen

Uitgangspunten bij rooster Eén groepje volgt het volledige, originele programma Per les volgt ook een tweede groepje het originele programma Huiswerk is voor alle groepjes in principe gelijk Waar parallelprogramma niet volledig vervangt: aanvullen met originele programma Gelijkrichten m.b.v. huiswerk

Inroosteren in lesplanning origineel B C D E 1 Inleiding 1 2 Filmen 2 Meting in het park 3 4 5 Model 1 Videometen 1 3 Snelheid 6 7 8 Applet 1 6 8 9 Ultrasone afstandsensor 4 Tikkerband 9 Videometen 2 4 5 9 Applet 2 5 Versnelling 10 Model 2 9 10 Videometen 3

Voorzieningen op school Vaklokaal met ruimte voor practica Betatheek TOA Betathecaris

Lessenserie uitvoeren (5 lessen)

Enkele opdrachten nader bekeken Parkproef (les 2 originele programma) Model: kleinduimpje (les 2 parallelproject) Videometen: auto’s (les 2 parallelproject) Applet: correcte grafiek (les 3 parallelproject) Klein maken, Coach 6 langslopen

Welke leerdoelen bij welke opdracht? Vul per opdracht in welke leerdoelen er bij deze opdracht aan bod gekomen zijn Neem even de tijd, eerst individueel, vervolgens in tweetallen. Het is geen wedstrijd, maar startpunt voor een diuscussie

Wat vinden de leerlingen ervan?

Wat vinden leerlingen ervan?

Aandachtspunten bij de organisatie Hulp van TOA en betathecaris van doorslaggevend belang Doorspreken van de organisatie met de leerlingen. Gebruik maken van één boekje Zelfstandig werkende klas (checken en trainen)

En anders… Hebben we een mooie verzameling vervangende, aanvullende opdrachten als er eens iemand ziek is geweest of als een bepaald onderdeel extra oefening vraagt.

Onderzoeksvraag Is het mogelijk om lesmateriaal te ontwerpen waarbij onderwerpen uit de natuurkunde met behulp van verschillende ICT-rijke werkvormen behandeld worden terwijl dezelfde leerdoelen worden behaald?

Algemene discussie Welke voorzieningen mist u? In hoeverre zijn uw leerlingen in staat volgens deze methode te werken? Onderwijs ondersteunend personeel? Andere toepassingen voor het ontwikkelde materiaal Houdt u ook zo van modelleren? Wat heeft deze werkgroep geboden dat u komende week in uw les gaat inzetten?

Dank voor uw aandacht Ron Vonk rvonk@science.uva.nl r.vonk@boni.nl