Basis MAI1 Basiscursus MAI-8 B. J. Wielinga. Basis MAI2 Hoofdstuk 8 Gezichtspunt: het psychische Thema’s: –Waarneming –Cognitie –Leren –Sociaal-psychologische.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Advertisements

Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Visual Knowledge Building
Mediërend leren op bs. Theresia
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Brrrrrrr, een klant CEO bezoekt weinig klanten Wel praten over….., niet praten met….. Klant is van vlees en bloed, geen getal Klant is eng….. Klanten gaan.
Gokverslaving.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Lineair curriculum concentrisch.
hoe autismevriendelijk ben ik
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Hoofdstuk 4 ICT en mensen h4.
Faculteit Sociale Wetenschappen
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Basis MAI1 Basiscursus MAI-6 B. J. Wielinga. Basis MAI2 Bijeenkomsten (data herzien) Elke week om (precies) Geen college op 2 mei (herkansingsweek)
Basis MAI1 Basiscursus MAI-5 B. J. Wielinga. Basis MAI2 Hoofdstuk 5 Het Recht Gebruik van netwerken verandert de machtsverhoudingen Thema: kan het recht.
Basis MAI1 Basiscursus MAI-4 B. J. Wielinga. Basis MAI2 Hoofdstuk 4 Het Politieke: brede interpretatie Thema: invloed van ICT op verdeling van macht Technologie.
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
Communicatieproces .
Organisatiestructuur en
Dataverzamelingsmethoden
Voorstelling 6de leerjaar
Basis MAI1 Basiscursus MAI-2 B. J. Wielinga. Basis MAI2 Hoofdstuk 2 Technische begrippen rond netwerken mediumnetwerk: minimaal 3 verbonden elementen.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Meervoudige intelligentie
Communicatie in organisaties
Een theoretische verkenning
Is de vereniging auti-proof?
Waarom dit literatuuronderzoek?
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
AI Kaleidoscoop Werkcollege 1: AI Overzicht Radu Serban
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Dossier Empowerment.
Het syndroom van Asperger
Welkom Informatie, Multimedia & Management mens, organisaties en informatietechnologie.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleidingen Technische Informatica en Media en Kennistechnologie TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Gelijke kansen op school: het kan!
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Naar een typologie van scholen
ACT CASUS CONCEPTUALISATIE
Dansen en springen in de interactie
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Basics over communicatie
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Diersoortverdieping Hond
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Basis MAI1 Basiscursus MAI-8 B. J. Wielinga

Basis MAI2 Hoofdstuk 8 Gezichtspunt: het psychische Thema’s: –Waarneming –Cognitie –Leren –Sociaal-psychologische aspecten –Persoonlijkheid

Basis MAI3 Waarneming Verschuiving van directe waarneming naar gemedieerde waarneming beperking in het aantal zintuigen, maar uitgebreidere mogelijkheden voorgeprogrammerde waarneming

Basis MAI4 Ervaring Enactief: actie Iconisch: beelden Symbolisch: symboolsystemen (taal)

Basis MAI5 Ervaring (2) Nieuwe media ondersteunen iconische en symbolische ervaring Enactie ook wel, maar in mindere mate Neiging tot passief ervaren

Basis MAI6 Symbolische communicatie Linguistisch (gedeeltelijk notationeel) Non-verbaal (niet notationeel) Iconische (niet notationeel) Logisch mathematisch (notationeel) Muzikaal (notationeel)

Basis MAI7 Invloed van ICT Verschuiving naar audio-visulele communicatie notationele symboolsystemen worden versterkt

Basis MAI8 Mentale vaardigheden Integratie van media vereist brede mentale vaardigheden (beide hersenhelften) De complexiteit van de mentale operaties neemt toe Multifunctioneel gebruik van mentale vaardigheden

Basis MAI9 Betekenisvorming Toegekende betekenis kan afhangen van het medium Twee factoren: –Kennisfundament –Nieuwheid van de informatie notationele communicatie vereist conceptuele schema’s audio-visuele communicatie vereist perceptuele schema’s

Basis MAI10 Ontwikkeling van mentale vaardigheden De mate van ontwikkeling van mentale vaardigheden hangt af van de “diepte van verwerking” Deze kan (maar hoeft niet) oppervlakkiger zijn voor audio-visuele media. Doel en taak van de gebruiker bepalen (mede) de diepte van verwerking.

Basis MAI11 Mentale verwerking Schaalvergroting (groter en veelzijdiger informatieaanbod) Schaalverkleining (individuele verwerking) Mentale integratie van verschillende communicatievormen kan problemen opleveren wanneer er sprake is van ongerelateerde taken

Basis MAI12 Mens versus computer Overeenkomsten: –informatieverwerking –informatieopslag Verschillen: –emoties –waarneming –betekenistoekenning

Basis MAI13 Humanistische en situationistische visie Situatiegebonden versus contextvrij –werking van brein kan niet in hardware en software worden onderscheiden –directe versus afgeleide intentionaliteit –wederzijds begrip in interactie –door face to face communicatie oplossen van problemen

Basis MAI14 Holistische ervaring De mens neemt eerst het geheel waar. Pas na verdere verwerking worden deelaspecten waargenomen. Computerwaarneming is bottom-up, de waarneming wordt stukje bij beetje opgebouwd AI probeert steeds meer context in te bouwen

Basis MAI15 Flexibiliteit Mens past schema’s voortdurend aan. Computerschema’s zijn i.h.a. star Enige compensatie vis lerende programma’s

Basis MAI16 Leren Operant leren door beloond gedrag, is korte termijn “Intelligent” leren geschiedt op basis van redeneren

Basis MAI17 Sociale versus technische communicatie Natuurlijke taal versus kunstmatige taal Technisch gemedieerde communicatie zie hoofdstuk 6 en 7

Basis MAI18 Leren met nieuwe media Interactieve leeromgevingen: –leerlingen manipuleren de leerstof –ontdekkend leren –keuze uit presentatievormen –visualisering en simulatie –directe dialoog

Basis MAI19 Leren met nieuwe media (2) Multimedia: –combinatie van informatievormen –cognitieve integratie –associatief leren

Basis MAI20 Sociaal-psychologisch Technische druk op communicatie –kwetsbaarheid (zie hoofdstuk 4) –verminderde aanpassings mogelijkheden –tijdsdruk en communicatiedwang –verminderd verantwoordelijkheidsbesef

Basis MAI21 Communicatiekanalen Uitbreiding (tijd, plaats, informatiegeneratie en - verwerking) Beperkingen (bandbreedte, non-verbale signalen, onpersoonlijk, gebrek aan vertrouwen) Nuancering: –mens is robuust –Sociale identiteit –Meer controle over de communicatie

Basis MAI22 Coordinatie in CMC Leiderschap Groepsorganisatie Discipline

Basis MAI23 Participatie/Invloed Meer gelijkheid van participatie in CMC dan in F2F Invloed is ook evenwichtiger verdeeld Bedreiging voor management Meer op de inhoud gericht

Basis MAI24 Normen Formeel en informeel loopt vaak door elkaar Aanhef en begroeting zijn vaak onduidelijk De normen zijn instabiel en context afhankelijk

Basis MAI25 Nieuwe Persoonlijkheid? Antropomorfisering van CMC doordat: –Zwarte dozen –Autonome programmatuur (“agents”) –Toenemende “intelligentie” Gevolgen: –Persoonlijke relatie met de techniek –Meer controle => facinatie –(pseudo-)partner

Basis MAI26 Veranderingen Taalgebruik Omgangsvormen Rationalisering van sociale contacten (wat is eenzaamheid op Internet?)

Basis MAI27 Veranderende persoonlijkheden Veelzijdige persoonlijkheid Formalistische persoonlijkheid Computer persoonlijkheid Onsociale persoonlijkheid Meervoudige persoonlijkheid  Experimenteren met eigen identiteit

Basis MAI28 Cyborg Vergroeid met de technologie Wearable computing Implantaten Hoe kunnen we ons daarop voorbereiden?

Basis MAI29 Wat heeft u geleerd? Sterk communicatie gericht, dekt niet alle terreinen van ICT De methode is echter veel breder toepasbaar Meerdere gezichtspunten Dialectiek